constant sissen
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 27 september 2007 01:08 PM

mijn xm (21td 95’) sist bijna constant, zeker bij stuur bewegingen of bij het het op hoogte komen, heeft dit met de veerbollen te maken, of is het de pomp ?

xm 21td 95’

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 27 september 2007 04:44 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij heeft dat met interne lekkage stuurservo te maken, stopt ie met sissen als je het stuur iets verdraait ?
Niks om je druk over te maken heb ik begrepen, een XM sist en slurpt dat het een lieve lust is…

Profiel  
 
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 27 september 2007 10:28 PM
  [ # 2 ]

hij begint te sissen als ik mijn stuur verdraai, ik vind het ook niet zo erg alleen dat ik niet juist weet waar het vandaan komt

xm 21td 95’

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 september 2007 10:30 PM
  [ # 3 ]

dit komt uit je hogedruk stuurcilinder vandaan.
kan geen kwaad,en in eigenlijk bijna normaal, zij het dat door ouderdom slijtage het geluid luider word..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 28 september 2007 01:04 PM
  [ # 4 ]
dirkjec5 schreef:

hij begint te sissen als ik mijn stuur verdraai, ik vind het ook niet zo erg alleen dat ik niet juist weet waar het vandaan komt

Bij mij sist hij als ik bij stationair toerental NIET aan het stuur zit. Ik ben begonnen met:
- LHM verversen, filters schoongemaakt, spoelolie erin en bollen op druk laten brengen
- Gereviseerde HD-regelaar
- Nieuwe LHM, filters schoongemaakt
- Andere HD-pomp
- Gereviseerde debiet-regelaar
- Weer nieuwe LHM en de filters schoongemaakt

Alles heeft welgeteld een 10 minuten sisloze auto opgeleverd, maar daarna siste hij weer.

Volgende stap is misschien een goed stuurhuis monteren, maar gezien de hoeveelheid werk en de kans dat het weer terug komt, besteed ik m’n geld deze keer maar aan iets anders

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 30 september 2007 04:26 PM
  [ # 5 ]

Bij mij was het opgelost door een verse voorraadbol te monteren. En een nieuwe leiding van de pomp naar die bol, maar da’s een ander verhaal.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 september 2007 04:29 PM
  [ # 6 ]
Willem schreef:
dirkjec5 schreef:

hij begint te sissen als ik mijn stuur verdraai, ik vind het ook niet zo erg alleen dat ik niet juist weet waar het vandaan komt

Bij mij sist hij als ik bij stationair toerental NIET aan het stuur zit. Ik ben begonnen met:
- LHM verversen, filters schoongemaakt, spoelolie erin en bollen op druk laten brengen
- Gereviseerde HD-regelaar
- Nieuwe LHM, filters schoongemaakt
- Andere HD-pomp
- Gereviseerde debiet-regelaar
- Weer nieuwe LHM en de filters schoongemaakt

Alles heeft welgeteld een 10 minuten sisloze auto opgeleverd, maar daarna siste hij weer.

Volgende stap is misschien een goed stuurhuis monteren, maar gezien de hoeveelheid werk en de kans dat het weer terug komt, besteed ik m’n geld deze keer maar aan iets anders

probeer eens een keer spoelen.
mischien wel een paar X nodig, maar heel vaak dat juist dit soort storingen daarmee verholpen worden.
daarnaast kost het aanzienlijk minder dan een ander of nieuw stuurhuis/servo.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 september 2007 04:31 PM
  [ # 7 ]

ik denk dat spoelen niet werkt omdat hij dat al een flink wat keren gedaan heeft nu Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 september 2007 04:38 PM
  [ # 8 ]

zoals ik het lees alleen enkele onderdelen vervangen.
,
daarnaast zeg ik dat het goedkoper is dan weer onderdelen gaan vervangen.

en het is een advies, als hij het doet en het werkt fijn als niet tja,niet geschoten is altijd mis.

daarnaast, de laatste die siste was gerepareerd door de accupolen goed schoon te maken,,,, raar maar waar.

daarnaast zou je ook eens kunnen proberen of een halve ltr tellus 33 niet helpt.

iig denk ik dat in zn stuurservo een membraam blijft plakken, half afsluit,wat het sissen/intern lekken veroorzaakt.

met wat extra smeerolie(tellus) kon dat wel eens verholpen worden.
ook het demonteren van de leidingen aan de servo, en dan met remmenreiniger de ingangen schoonmaken (en andere componenten voor zover mogenlijk bereikbaar) schoon spuiten.
even met perslucht (lage druk) in de leidinggaten blazen om de resterende remmenreiniger eruit te spuiten, met het vuil, en dichtbouwen.

als het dan nog sist zou ik pas aan vervangen gaan denken.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 oktober 2007 12:27 PM
  [ # 9 ]

Spoelen is inderdaad een optie, nou ja, geen optie omdat ik binnenkort m’n voorste remklauwen vervang en toch moet spoelen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 24 november 2007 04:24 AM
  [ # 10 ]

Re: constant sissen

dirkjec5 schreef:

mijn xm (21td 95’) sist bijna constant, zeker bij stuur bewegingen of bij het het op hoogte komen, heeft dit met de veerbollen te maken, of is het de pomp ?

Dit heeft te maken met de debietverdeler.
Het is een situatie die je kunt omschrijven als bi-stable. Het ventielenblok kan niet kiezen tussen remmen/veren en stuurbekrachtiging. Als je aan je stuur draait, dan is er een keuze gemaakt en is het sissen weg.
Groet
Winus
‘92 D break 540kKM

mia macchina รจ presto per rubare

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 december 2007 10:32 AM
  [ # 11 ]

Re: constant sissen

citrohanxm schreef:
dirkjec5 schreef:

mijn xm (21td 95’) sist bijna constant, zeker bij stuur bewegingen of bij het het op hoogte komen, heeft dit met de veerbollen te maken, of is het de pomp ?

Dit heeft te maken met de debietverdeler.
Het is een situatie die je kunt omschrijven als bi-stable. Het ventielenblok kan niet kiezen tussen remmen/veren en stuurbekrachtiging. Als je aan je stuur draait, dan is er een keuze gemaakt en is het sissen weg.
Groet
Winus
‘92 D break 540kKM

Okee, maar het probleem wordt niet door de debietverdeler veroorzaakt, het probleem wordt elders veroorzaakt

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 04 april 2008 12:01 PM
  [ # 12 ]

Je blijft altijd een ‘sis’ horen bij de kleine stuurbewegingen. En je hoort het natuurlijk duidelijker als je wat minder snel rijdt. Het is niets ernstig: je XM ‘leeft’!!

Constant een ‘sis’ horen lijkt mij ietwat ernstiger. Dan zou ik vooral de voorraadbol even checken.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook