Morgen gaan we maar weer eens kijken naar de sensoren die er inmiddels al meer dan een jaar voor zorgen dat het MM lampje voortdurend brand.
Omdat het lampje pas weer gaat branden (na een ECU reset) als de motor warm is/wordt, verdenk ik de temp sensoren.
Waar zitten die op mijn 1.6 XU blok (BDY)?
Ik geloof dat er een op of onder het inspuithuis zit maar er moet nog een andere ergens zitten die vermoed ik voor KVS temperatuur is.
De sensoren heb ik in huis: zowel van de sloper van van de zomer als van het oude blok wat ik ooit uit mijn auto gehaald heb.
Wie kan me helpen?
Jos van der Voort
waterhuis ,tegenover je D riem op de cilinderkop, achterzijde ..
vanuit bestuurders positie gezien.
links achter de cilinderkop.
mvgr wupke
Dus vanuit de bestuurderpositie kijk ik er zo tegen aan aan de achterzijde van het blok.
Weet je toevallig ook de kleur?
Jos
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Dus vanuit de bestuurderpositie kijk ik er zo tegen aan aan de achterzijde van het blok.
Weet je toevallig ook de kleur?
Jos
pfff,, er zitten er 2 of 3,, bruin geel groen en rood,, dat zijn de kleuren die ik ken uit dat gat…
hangt ook nog samen of je een automaat hebt of niet,, in aantal dan..
mvgr wupke
Dan dus allemaal maar vervangen toch? Ik heb ze toch allemaal.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Dan dus allemaal maar vervangen toch? Ik heb ze toch allemaal.
1 voor 1
anders weet je nog niet wat de oorzaak was.
mvgr wupke
Ik heb er slechts 2 gezien toen ik aan de 405 van een maat van mij sleutelde met deze motor, met airco zijn het er 3.
Door bij een warme motor een stekker eraf te treken, kun je nagaan welke voor de temp.meter op het dashbord is en welke voor de ECU.
Bij de 405 moest het bobineblok eraf om er goed bij te kunnen, dat zal bij de ZX niet anders zijn.
Nou die achter op het blok lag er zo uit. Bij een ZX kun je er lastig bij maar als je luchtfilter en dergelijke er allemaal even afhaalt is het goed te doen. Helaas hielp dat weinig.
Vervolgens de sensor op het inlaatspruitstuk ook vervangen. Daarna proefrijden. Dat ging gepaard met een zeer zwabberend toerental en het verd.mde lampje ging weer aan.
Bij terugkomst de stappenmotor vervangen met de donor van de sloper van afgelopen zomer. Ook de koelwatersensor vervangen van de fan van de radiateur, want die wilde niet aanslaan bij het inleren van de ECU.
Toen weer proefrijden. Lampje is nu uit en blijft uit… Wel doet de fan het nog steeds niet. Das dus een klus voor volgende week.
Morgen gaan we een ritje Enschede - Bunschoten maken. Ben benieuwd of het MM lampje nu uitblijft.
Verder is mijn achterste uitlaat kapot. Heeft iemand die nog liggen voor een 1.6?
Jos van der Voort
Nou wordt vervolgd…..
MM lampje gaat nog steeds af en toe aan. Het ligt dus niet aan de temperatuur sensoren.
Het vreemde is dat ik niet de indruk heb dat de auto in een noodloopprogramma zit. Hij loopt verder goed en gebruikt - heb ik de indruk - op zijn hoogst een beetje meer benzine. Vooral in stadsverkeer.
Wel is het zo dat als het lampje uit is als ik ga rijden, dan hij dan pas aangaat als het blok goed doorgewarmd is. Vandaar dat ik in eerste instantie de temp sensoren verdacht.
Wie kan hier uitkomst bieden?
Jos van der Voort
Loont het nou niet de moeite om hem uit te lezen?
Dan weet je de storing tenminste.
Ik heb het zelf al eens geprobeerd. Ga van het weekend maar eens een nieuwe poging wagen.
Ik sta toch open voor suggesties over dit probleem. Het is zo typisch dat het pas gebeurt als de motor warm is.
Overigens brand hij nu inmiddels weer permanent.
Jos van der Voort
Die heb ik ook nog liggen.
Goed idee!
Jos
Jos van der Voort