En nou wil ik het weten ook…
Bij het inbouwen van mijn radio viel me een ratelend geluid op vanuit het dashboard dat soms klinkt bij het inschakelen van de accessoires. (is niet helemaal hetzelfde als het inschakelen v/h contact; de auto moet minimaal een minuut ‘uit’ hebben gestaan zodat het accessoire relais is afgevallen)
Hier kun je het horen:
http://members.home.nl/reneschepers/xsara.wav
Het is een soort ratelend geluid (motortje?) waarvan de tijdsduur varieert, maximaal 2 seconden. Heb nog gedacht aan een verkeerd aangesloten radio (zie ), maar het geluid is er ook wanneer de radio is afgekoppeld.
Je hoort het enkel en alleen bij het inschakelen v/d accesoires. Daarna de hele rit niet meer.
Als je de auto met de afstandsbediening opent valt het meestal niet op omdat het geluid al weg is als je de portieren opent.
Nou vraag ik me dus af of meerdere xsara bezitters dit geluid herkennen en ik daarom geen zorgen hoef te maken. Gaarne bovenstaande poll invullen daarom.
En dan meteen maar een vraag eraan vastgekoppeld: hebben jullie ook lichte trillingen in de km teller? Zo’n +/- 2 km bij 100 km? Filmpje [1.58 Mb] staat hier:
Houdt het een met het ander verband?
Oh ja, ik heb ook nog een G3 installatie. Zijn er gevallen bekend waarin zo’n installatie voor elektrische storingen zorgt?
geluid dashboard
hoi,
ik heb even naar het geluid geluisterd op je site geluisterd, en dit lijkt mij een “klapperend relais. waarschijnlijk is het overneemcontact erg vuil en maakt hij geen goed contact, pas na een paar keer (als hij is ingebrand) blijft hij “hangen”. even uitzoeken welk relais dit is in je schakelkastje en deze vervangen, schoonmaken is een tijdelijke optie.
succes en groeten
peter jansen
Re: Ratelend geluid bij inschakelen dashboard
reneke schreef:Als je de auto met de afstandsbediening opent valt het meestal niet op omdat het geluid al weg is als je de portieren opent.
Probeer eens vanuit de auto de deuren te sluiten en openen met de AB om te kijken of je het geluid dan nog hoort.
Ik heb het bij de Xsara die ik had in iedergeval nooit gehoord, ik denk dat peterjansen in de goede richting zit, het klinkt inderdaad als een haperend relais.
even uitzoeken welk relais dit is in je schakelkastje en deze vervangen, schoonmaken is een tijdelijke optie.
Kun je iets specifieker zijn? Waar zit precies het relais? Bij de zekeringen? Geluid lijkt nml. van een hogere plek te komen, zoals ik al zei, vanachter de klokken.
Verder klinkt het wel aannemelijk…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik neem aan dat het probleem met die wijzers niet erg is
zover ik begrepen heb doen meerdere citroënen dat wel in een bx heb ik het ook wel is gezien.
bij mijn eigen xsara staan de wijzers wel mooi stil
bij de xsara van mijn ouders staan ze ook mooi stil
beide serie 2 xsara overigens
maar bij onze vorige xsara serie 1 stonden de wijzers ook gewoon stil
ik heb overigens wel een aardige afwijking op me km teller vergeleken met mijn navigatie systeem
als ik 130 rijd op de teller geeft navigatie 125 aan
bij een lagere snelheid is de afwijking in km/u minder
ik vermoed als ik harder ga dat het in km/u juist meer is
maar bij 130 op de teller precies 5 km/u
ik denk dat ik er vanuit moet gaan dat die van het navigatie systeem klopt?
Heb je je computer al es gereset ? Gewoon ffe 3 kwartier de accupolen eraf leggen ?
: 3 kwartier :
Heb me laten vertellen dat een minuut al genoeg was. Toevallig gisteren de accu 2 minuten afgekoppeld, maar geen verbetering. Waaraan kan ik zien/merken dat de computer inderdaad gereset is?
reneke schreef:: 3 kwartier :
Heb me laten vertellen dat een minuut al genoeg was. Toevallig gisteren de accu 2 minuten afgekoppeld, maar geen verbetering. Waaraan kan ik zien/merken dat de computer inderdaad gereset is?
Kun je niet zien, een minuut is zeker te weinig…. officiëel is half uur al genoeg om het resetten goed te laten gebeuren.
reneke schreef:: 3 kwartier :
Heb me laten vertellen dat een minuut al genoeg was. Toevallig gisteren de accu 2 minuten afgekoppeld, maar geen verbetering. Waaraan kan ik zien/merken dat de computer inderdaad gereset is?
Jah, drie kwartier is idd overdreven. Zodra je ecu geen spanning meer heeft en je voorziet hem weer van spanning. Dan is die gewoon gereset!
Je kan het eigenlijk niet merken of die gereset is.
Als je bijv een storing hebt, wat je kan zien aan het motormanagement lampje, en je hebt de ecu gereset. En het lampje gaat niet meer aan. Dan kan je dus wel zien dat de ecu gereset is omdat ie terug gezet is naar de standaard instellingen. Als je bijv een probleem hebt, en dat is niet verholpen, dan zal het lampje wel weer aangaan.
Maar jouw probleem heeft niets met de ecu te maken hoor. Het is puur een mechanish geluid wat je hoort!
Ik denk ook aan een haperend relais.
En wat betreft die wijzers. Ik zou me er niet zo druk over maken.
Het kan tenslotte geen kwaad. Ik weet niet waar dat door veroorzaakt word. maar bij mijn bx staan de wijzertjes mooi stil!
Mvg Joost
trillende wijzers hebben veel Citroëns last van, is een kwestie van je KM tellerkabel vervangen…. was bij mij ook de oplossing
arjan_verkade schreef:als ik 130 rijd op de teller geeft navigatie 125 aanbij een lagere snelheid is de afwijking in km/u minder
ik vermoed als ik harder ga dat het in km/u juist meer is
maar bij 130 op de teller precies 5 km/uik denk dat ik er vanuit moet gaan dat die van het navigatie systeem klopt?
Klopt helemaal, je navigatiesysteem is nauwkeuriger, hetzelfde heb je ook met een boordcomputer. Deze geeft een veel nauwkeurigere snelheid aan, de kilometerteller geeft meestal te veel aan.
En inderdaad, hoe hoger de snelheid hoe groter het verschil word.
gti_styling84 schreef:trillende wijzers hebben veel Citroëns last van, is een kwestie van je KM tellerkabel vervangen…. was bij mij ook de oplossing
Een Xsara heeft geen mechanische kilometertellerkabel meer, gelukkig maar want dan zit je ook niet te klooien met die kabel bij het in/uitbouwen van het instrumentenpaneel
accu heb ik 4 uur afgekoppeld. Daarna nog geen verbetering. Niet erg, ikzelf denk ook dat de trillingen geen kwaad kunnen. Zal wel een slecht wijzertje zijn.
Kan me wel iemand vertellen hoe ik bij het relais kom? Kun je dit makkelijk zelf vervangen?
plaats relais
hoi reneke,
ik weet niet precies waar het relais zich bevindt maar ergens bij je zekeringenkast zal hij zeker zitten. even een kwestie van kijken, voelen en luisteren. de meeste relais kun je er gewoon uittrekken. ze zitten met een penverbinding in een voet gedrukt. misschien kun je zelfs wel zien welke zekering voor je accessoires hoort en zit het relais er gelijk achter of naast.
zal kijken of er een foto van is op internet!
succes peter jansen
Ik heb het ook bij een xsara gehoord. Toen hoorde je het als de accu spanning weer terug aangesloten werden. De accu was enkel bijna leeg. Grote kans dat er niet genoeg stroom op stond om de relais goed te laten functioneren.
Ik heb dezelfde problemen.
Bij mijn xsara hoor ik hetzelfde ratelende geluid als ik ‘s ochtends weg wil rijden. Ik ga het nog wel door de dealer laten uitzoeken, er zit nl. nog 4 maanden Bovag garantie op. Ik laat hier nog wel horen wat de uitslag is.
Over de snelheidsmeter, die trilde bij mij ook behoorlijk. Na het (onder garantie) plaatsen van een nieuwe snelheidssensor is dit slingeren veel minder geworden. Het is nog niet helemaal weg, maar er is wel een duidelijke verbetering waar te nemen.
Gisteren kwam ik langs een citroen garage gereden en heb ze meteen om advies gevraagd. Helaas werd ik daar niet wijzer van. Het geluid was natuurlijk niet te horen op het moment dat ik er de monteur bij haalde. Het blijkt een specifiek probleem want het was voor hem en voor de verkoper geen feest van herkenning. “Ik zou me er niet te druk over maken” was hun reactie. Jammer genoeg deel ik niet hun afwachtende ‘dat kan geen kwaad’ houding. Zulke probleemjes stoppen zelden met groeien.
Het lijkt me trouwens geen zekering achter of bij het zekeringkastje; het geluid komt duidelijk van achter de klokjes vandaan. Het kan goed zijn dat het daar wel een zekering is die bij op de dashboardprint zit ofzo; dat weet ik niet. Jammer dat je het dashboard er niet zo 1-2-3 uit hebt, anders ging ik eens kijken.