Tja, die mooie perfecte roestvrije DS van ons (zelfs aan de binnenkant roestvrij zo bleek vorig jaar bij de controle bij Van Egmond) heeft nu bij de voorschermen op beide hoekjes aan de vooronderzijde van de wielkast beginnende kleine blaasjes.
Te weinig om nu al iets (d.w.z. alles repareren en overspuiten en zo) te doen zegt men. Maar is er iets wat ik kan doen om dat proces te stoppen? Hij was 100% perfect voor dat deze blaasjes er op kwamen. Ik wil dat het niet verder gaat of zo lang het nog klein is het wegwerken en dat het niet te snel terugkomt.
Wat is eigenlijk de oorzaak dat het daar altijd gaat roesten? Water in de velsrand?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is een keuze die je moet maken. Of je laat het zo en het zal langzaam verder gaan, of je werkt het bij en het is optisch minder mooi maar wel degelijk.
Tussenweg; Is het een mogelijkheid om de blaasjes te injecteren met owatrol?
patje74 schreef:Het is een keuze die je moet maken. Of je laat het zo en het zal langzaam verder gaan, of je werkt het bij en het is optisch minder mooi maar wel degelijk.
Tussenweg; Is het een mogelijkheid om de blaasjes te injecteren met owatrol?
Ik zou voor degelijk gaan. Wat heb je op het oog met ‘optisch minder mooi maar degelijk’? (Ik vind blaasjes trouwens optisch erg niet mooi, dus het is m.i. al snel beter.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zonder foto’s is het een beetje moeilijk inschatten, maar over het algemeen lijkt een blaasje (nog in de juiste kleur) mooier dan als je het open gekrabt hebt.
Maar natuurlijk is openkrabben en behandelen veel beter.
Ik heb er toendertijd bewust voor gekozen om niets aan mijn deuren te doen (GS) omdat het er van buiten nog prima uit zag. Onderhuids was de schade behoorlijk.
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hoe langer je wacht hoe erger het wordt. Gewoon openkrabben, goed schoonmaken en Owatrol of Fertan erop. In het laatste geval kun je het na een paar dagen nog in carrosseriekleur bijwerken ook, spul is overschilderbaar.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Owatrol is ook overschilderbaar trouwens.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Probleem is dat het van binnen uit komt. Van buitenaf repareren is dus zinloos. Je moet je spatborden uitelkaar halen en alle kieren en randjes drogen en in de owatrol zetten.
Eigenlijk ook de koplampramen afkitten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Over dit onderwerp was er gisteren in de Regio west van de DS club een interessante lezing door mij gegeven
Je kan het proces van blaas vorming vele jaren afremmen door te injecteren met Owatrol. Mijn ervaring bij mijn eigen DS is dat nu 5 jr na de behandeling de blaasjes niets toegenomen zijn, terwijl de DS het hele jaar door buiten staat. Ga je krabben etc, dan wordt dat een grote plek en wil je het dan mooi hebben, moet je overspuiten.
Injecteren met Owatrol:
Neem een dremel en boortje van bv 0,8 mm ( uit de electronica wereld), boor door de lak heen op het hhogste punt vanhet blaasje totdat je op het harde ijzer komt. Neem een injectie spuit, met een im of opzuig naald ( zijn dik) en injecteer een week lang de gaatjes dagelijks met een paar druppels Owatrol. Daarna het gaatje afdichten met een druppel lak.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Maar dan blijf je toch blaasjes zien? bovendien vrij arbeidsintensief vind ik. Ik zou zeggen gewoon voorzichtig openkrabben en schoonvegen met een licht vochtige doek. Vervolgens met een klein kwastje of iets anders tot tweemaal toe (na uitharden) roestomvormer op de plek. Dit vertraagd onzettend. De volgende dag even een lakstiftje eroverheen. Maar wat je ook besluit, iets doen is altijd beter dan niets.
ZX 1.4 break ‘95
J.H.meijndert schreef:Maar dan blijf je toch blaasjes zien? bovendien vrij arbeidsintensief vind ik. Ik zou zeggen gewoon voorzichtig openkrabben en schoonvegen met een licht vochtige doek. Vervolgens met een klein kwastje of iets anders tot tweemaal toe (na uitharden) roestomvormer op de plek. Dit vertraagd onzettend. De volgende dag even een lakstiftje eroverheen. Maar wat je ook besluit, iets doen is altijd beter dan niets.
Stel je hebt een blaasje van 5mm doorsnee, als je gaat openkrabben en ver genoeg gaat totdat er geen roest meer is, heb je grote kans dat je een plek met diameter van 2 cm hebt en waarschijnlijk ook nog een gat in het plaatwerk. het roesten komt immers van binnen uit. dat zla je ook flink blijven zien.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
niet zelf aan gaan knoeien,
dan wordt het al gauw nog lelijker. niet de bedoeling dunk mij. Dus even naar een beun/specialist. Die zet er plaatselijk een degelijke scheurmachine op, en maakty het weer mooi. Kost wat het kost. die kan ook een klein plekje oppakken zonder een heel deel te moeten spuiten. ik zou daar eens gaan vragen wat t kost.
ook sowieso even goed rond de aut olopen of er nog meer aan zit te komen. op een bepaald moment begint het gedonder weer. misschien is dat nu..
gegroet
.komma
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007
- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
bij elke ds is dit een zwak punt de blaasjes en roest .
niets aan te doen dan schuren en te herspuiten want andere middelen is knoeien jammer dat er geen polysteren onderdelen bestaan zoals deuren en voorschermen ik zeg wel als het erg is voor 1 roestblaas zou ik niet heel mijn spatbord schuren
kijk waar het is schuur het uit is het gat neem een laspost en las het op slijpen plamuren grondverf en verf en fini
kennydspecial schreef:bij elke ds is dit een zwak punt de blaasjes en roest .
niets aan te doen dan schuren en te herspuiten want andere middelen is knoeien jammer dat er geen polysteren onderdelen bestaan zoals deuren en voorschermen
polyester voorschermen en achterschermen bestaan wel…..deuren hebben bestaan maar dat was geen succes heb ik begrepen. Alleen is polyester wel lastiger strak te maken (eigenlijk zie je altijd het verschil met staal)
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Roestblaasjes in de rand tussen koplampglas en bumper (3e neus) komen van binnenuit. Er zit daar dubbele plaat, waar water tussen kan. Roest gegarandeerd. Schuren, plamuren en spuiten helpt, voor 3 maanden, dan komt het terug.
Natuurlijk zijn er WEL kunststof spatborden die WEL goed strak te krijgen zijn (ik spreek in alle gevallen uit eigen ervaring).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kun je zo’n spatbord, als het toch los staat, daar niet binnenin waterdicht maken?? Of is dat een kansloze actie?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@DriverD: kan je die felsnaden niet dichtkitten met carrosseriekit of iets dergelijks??