Hoi, ik heb een jaar geleden een ritje gemaakt met mijn ZX 1.8i uit 1994 van ong. 40 km. Na een kilometer of 20 begon de auto opeens uit het niets een soort krassend geluid te maken van metaal op metaal (resoneerde nogal hard). Thuisgekomen een kenner er in laten rijden en ja hoor, niets te horen. Beide assen zijn vorig jaar vervangen (niet door geheel nieuwe, versnellingsbakolie ook vervangen)
Sindsdien niets meer gehoord (zelfs naar Luxemburg geweest met aanhanger…), maar een week of 2 terug was het geluid daar weer en is gebleven. Garage heeft er naar gekeken, maar kon niets vinden… :
Het geluid is dus metaal op metaal (nadat de garage had gekeken, diverse dingen had gesmeerd, remmen schoongemaakt en de multisnaar had gespannen was er ongeveer 2 weken, zonder lange ritten, een licht piepje te horen, vooral in bochten naar rechts).
Het geluid is er vermoedelijk linksvoorin bij een bocht naar rechts, meestal komt het op rond 50 km/u, bij hobbels is het weg en bij accelereren ook. Koppeling in = geen geluid.
Het komt op mij niet over als iets motorisch of een lager, want het geluid is er zeer onregelmatig. De auto rijdt er ook niet minder om, maar je rijdt niet meer rustig…
Het klinkt dus als in de titel: IEUWIEWIEWIEWIE…
Iemand enig idee ??
Bedankt en groetjes, Rogier
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
heb vermoedelijk hetzelfde probleem maar ben er nog niet bij garage geweest, het is een zeurend geluid of niet? en ik voel het ook in mn stuur en gaspedaal, een trilling, bij mij is het trouwens wel duidelijk afhankelijk van aandrijving c.q. sturen. het is bij mij overigens ook bij weinig gas en zodra het er is is het bijna niet meer weg te krijgen
Inderdaad niet meer weg te krijgen. Zeurened en vreselijk irritant. En ik meende, nu je het zegt, het ook te voelen in bv. mijn handrempook (schudden), maar dat kan ook inbeelding zijn geweest .
Aangezien mijn garage er niet achter kan komen: als je bent geweest en jouw garage weet het wel, wil je mij dat dan vertellen ??
Kga overigens komend weekend maar weer es zelf onder de auto liggen. Als ik ergens achter kom zet ik het voor je in dit topic !
Groetjes, Rogier
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
ramjet schreef:Inderdaad niet meer weg te krijgen. Zeurened en vreselijk irritant. En ik meende, nu je het zegt, het ook te voelen in bv. mijn handrempook (schudden), maar dat kan ook inbeelding zijn geweest .
Aangezien mijn garage er niet achter kan komen: als je bent geweest en jouw garage weet het wel, wil je mij dat dan vertellen ??
Kga overigens komend weekend maar weer es zelf onder de auto liggen. Als ik ergens achter kom zet ik het voor je in dit topic !Groetjes, Rogier
zal ik doen, ik ga deze week een afspraak maken vermoedelijk voor eerste week december, hoop dat mn garage het vind want het is errug irritant
Hebben we hier toevallig te maken met verrotte bussen van de remklauw…? Herken het probleem mischien een b’tje, althans zo omschreven zoals ik ‘t lees.
Bedoel:
Bij de rechter zijn de bussen niet meer flexibel waardoo bij blok/schijf vervanging je naderhand de klauw aan moet draaien tot ‘ie via de blokken op de schijf volledig aangedrukt wordt . Bij warm draaien =uitzetten wordt dat enkel erger en kreeg ik joelen en gonzen, niet constant en veelal in bochten ergeg/minder erg. Kan het controleren waard zijn maar vergeef me als het het niet was of absoluut niet ter zake doet.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
goede tip maar denk niet dat dat het is, neem aan dat mijn garage het wel checkt, zal ze vandaag es bellen voor een afspraak ook, hopelijk vind mijn garage wat en heeft de ts er ook wat aan. met koppeling in is het bij mij trouwens erger, dan word het luider en komt er een interval in, voornamelijk omdat het aantal toeren afnemen, heb toch het gevoel dat er iets in een draaiend onderdeel niet goed zit. (dat zou natuurlijk best te maken kunnen hebben met de remklauwen evt)
Dynamo? Moet je zelf kunnen horen als je daar vlak bij je oor te luisteren legt.
Wel uitkijken dat er geen haren en/of stropdassen in de draaiende onderdelen terechtkomen!
Jos van der Voort
6 december naar de garage, hoop dan meer nieuws te hebben en hopelijk heeft ts er ook wat aan
ZX-Enschede schreef:Wel uitkijken dat er geen haren en/of stropdassen in de draaiende onderdelen terechtkomen!
Zow, jij hebt luxe werkkleding!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Zo luxe is de stropdas anders niet….
Een overall zit in het algemeen makkelijker!
Bovendien: hoe vaak gebeurt het wel niet dat het fout of maar net goed gaat!
Ik draag zelden een stropdas en lang haar heb ik sinds de jaren zestig al niet meer.
Neemt niet weg dat het elementaire veiligheid is om daarmee niet boven een draaiende dynamo te gaan hangen om te luisteren of hij geluid maakt.
Ik heb de bezoeker die met zijn stropdas een draaiende machine in getrokken werd nog op het netvlies staan. Dat is al jaren geleden. Ondanks de dodemansknop die vlakbij zat heeft die man het maar ternauwernood overleefd dank zij het zakmes van een collega van mij.
Jos van der Voort
Ja, de dodemansknop. Ooit eens met een machine gewerkt waar ook zo’n knop op zat. Degene die mij inwerkte vertelde me doodleuk dat wanneer je vast zit in de machine je nooit bij die knop zou kunnen komen en wanneer je er vast in zit het toch al te laat zou zijn. Geruststellende gedachte, hang ik liever boven een dynamo Daarnaast is mijn 3mm kapsel “hangen boven draaiende dingen”-proof. Maar goed, weer ontopic
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Zo, afgelopen weekend ff onder de zx gelegen met een zaklamp. Naast een beetje rot 2e deel van de uitlaat (wat niets te maken heeft met het geluid…) gezien dat de katalysator-beschermplaat op de lassen los is. Er is echter weinig beweging in te krijgen, dus volgens mij veroorzaakt dat het geluid ook niet…
Verder beide voorwielen eraf gehad. Nergens speling te bekennen. Alleen bij draaien aan de remschijf van het rechtervoorwiel (rijrichting) hoorde ik steeds een piepje. Net of er een droog rubber ronddraaide. Dacht eerst dat het de rubberen stofkap was, maar na deze met vettigheid ingespoten te hebben bleef het piepje… Het zit zeker niet in het steunlager, maar bij de homokineet of het wiellager, Ik weet alleen niet of zo’n zacht piepje zoveel luider kan worden bij hogere snelheid : .
Kan me dat wel voorstellen als het in de homokineet zit, omdatr het steeds een tijdje duurt voordat het geluid begint. Ik kan me zo voorstellen dat het vet in de kineet dan warm is en dus dunner, waardoor het minder tussen de draaiende delen komt…. :
Verder tijdens rijden geconstateerd dat tijdens sturen naar links het geuid wegvalt (= meer druk op de rechterkant??)
Ik wacht even af wat Hans op 6 december te horen krijgt van de garage…
Ik hou jullie op de hoogte..
Rogier
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
Dat ruikt toch wel heel erg als een kapotte homokineet…..
Jos van der Voort
Tja, ik denk het ook, maar aangezien hij er nog niet minder om rijdt én met dit kabinet tegenwoordig iedere euro er één is, wacht ik toch maar ff op Hans
Bedankt voor je reactie trouwens…
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
Groot gelijk. Mijn auto rammelt al bijna twee jaar dat het een lieve lust is. Alle experts die er naar gekeken hebben hebben nog niks kunnen vinden.
Als ik het zat wordt koop ik wel oordoppen.
Jos van der Voort