1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Achterremmen
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 24 november 2007 10:01 PM

Beste mensen,

Ik heb zo’n vermoeden dat mijn achterremmen dood zijn! Vandaag winterbanden gemonteerd op de BX en meteen wilde ik de remmen ontluchten aangezien ik vermoedde dat remmen beter kan. Voor geen probleem, achter wel. De nippels bleken beiden helemaal dicht te zitten, vol roest en troep. Zonder nippels met draaiende motor remmen zou een hoop LHM troep moeten opleveren, maar er kwam niks uit! Zitten mijn remmen wellicht vast? Iemand hiermee ervaring?

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 24 november 2007 10:28 PM
  [ # 1 ]

Is ‘t niet zo dat je met de wielen van de grond pas remdruk krijgt als je ‘m op de hoogste stand zet?

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 24 november 2007 10:30 PM
  [ # 2 ]

Ik zal als ik jouw was even je achterremmen schoonmaken. Je nippels goed inspuiten met kruipolie en dan proberen los te halen zodat je ze alsnog kan onluchten. Je moet wel uitkijken dat de nippels niet breken dan ben je verder van huis. Het komt wel vaker voor bij de BX dat de achterremmen vastzitten. Je moet gewoon bij ieder beurtje die remmen laten schoonmaken en gangbaar laten maken, dat voorkomt een hoop problemen Wink Nu zul je wel veel kracht en geduld moeten hebben om het los te krijgen en voorzichtig zijn. Succes!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 november 2007 10:37 PM
  [ # 3 ]

Lees de OP even goed door autofan.  Smile

Inderdaad, zoals Harm zegt moet de auto in de hoogste stand staan. De remmen werken namelijk op de druk van de achterbollen, en als de auto met de achterwielen van de grond staat ´denkt´ de hoogteregelaar dat het wel best is en stuurt hij geen druk meer naar de achterbollen. Als de auto in de hoogste stand staat wordt er constant druk naar de achterbollen geleid.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 november 2007 03:38 AM
  [ # 4 ]

Dat werkt niet zo erg goed is mijn ervaring. Zet er nou echt maar wat onder, want zonder wieldruk loop je kans dat je meer lucht opzuigt dan kwijtraakt.

Ik doe het zo: een orignele BX-krik onder de naaf (nouja, het stuk remschijf wat daaromheen zit), en ‘m daarmee amper een halve cm oid van de assteun optillen, zodat ie niet weg kan schuiven wat er ook gebeurt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 26 november 2007 04:31 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2007 05:12 PM
  [ # 6 ]

Auto in de hoogste stand maar altijd een poot of zo eronder WANT: als je de remnippel opent gaat de druk uit de achterveren er juist af ( door je nippel) en zakt de auto….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 26 november 2007 05:19 PM
  [ # 7 ]

Re: Achterremmen

M'thijs schreef:

Ik heb zo’n vermoeden dat mijn achterremmen dood zijn!

Waarom heb jij dat vermoeden?
De achterremmen van een BX doen al niet zo bar veel, blijft hij recht als je remt of komt de kont omhoog?

Als de kont niet omhoog komt werken je remmen.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 26 november 2007 10:43 PM
  [ # 8 ]

vermoeden komt doordat de voorremblokken helemaal op bleken te zijn, terwijl ik een half jaar geleden nog zo’n 5 mm erop had zitten. Ik dacht dus dat ze extra hard afsleten doordat achter niks deed en ze dus voor alles te verwerken kregen. Daarbij kwam dat de achterremmen tijdens ontluchten niks deden, de nippels zitten ook helemaal dicht. Als ik echter rem komt de kont NIET omhoog. Wel remt hij sinds ik afgelopen zaterdag nieuwe remblokken voor heb gemonteerd matig, trekt ook wat naar links tijdens remmen, maar ik vermoed dat dat een kwestie van inremmen is.

Niks aan doen achter dan maar? Oh ja, als ik achteruit rijd en rem voel ik een schokje, alsog er ergens speling op zit…

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 26 november 2007 11:13 PM
  [ # 9 ]

Niets aan doen, Matthijs.
Zolang de kont niet omhoog komt tijdens het remmen werken je achterremmen gewoon.

Zoals ik al zei doen die achterremmen amper wat, misschien iets meer als je er een bult keien in legt.

Ik heb met mijn BX eens op een zandpad vol in de remmen gehangen als testje, maar een remspoor krijg je niet eens, en dat mag ook niet, want als je achterwielen blokkeren tijdens hard remmen sta je andersom.

groet.

Oh, en het scheef trekken kan door de nieuwe blokkies komen, niet erg, langzaam laten wennen.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 26 november 2007 11:28 PM
  [ # 10 ]

Re: Achterremmen

M'thijs schreef:

Beste mensen,

Ik heb zo’n vermoeden dat mijn achterremmen dood zijn! Vandaag winterbanden gemonteerd op de BX en meteen wilde ik de remmen ontluchten aangezien ik vermoedde dat remmen beter kan. Voor geen probleem, achter wel. De nippels bleken beiden helemaal dicht te zitten, vol roest en troep. Zonder nippels met draaiende motor remmen zou een hoop LHM troep moeten opleveren, maar er kwam niks uit! Zitten mijn remmen wellicht vast? Iemand hiermee ervaring?

Ach, zolang je remschijven achter nog mooi blank zijn en niet erg gegroefd, dan zal de werking van de achterremmen best wel goed zijn . En inderdaad, als de kont tijdens het remmen niet omhoog komt, dan werken ze in ieder geval wel.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
arhnic
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 27 november 2007 04:44 AM
  [ # 11 ]

Typisch verschijnsel van de BX maar ook van De GSA/GS.
De remmen worden relatief laag belast achter en daardoor vervuilen ze tamelijk snel.
Een remedie om dit te voorkomen is om ze zwaarder te belasten en dat doe je door minimaal een paar keer per maand flink achteruit rijden en dan vol in de ankers. De remkracht verdeler zal nu de achterremmen aanspreken op hun verantwoordelijkheid en daardoor blijven ze redelijk gangbaar. Schoonmaken doet de rest. De oorzaak is 9 van de 10 keer vervuiling. Bekende kwaal. Met vriendelijke groet.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 november 2007 11:01 AM
  [ # 12 ]

Dankjewel mensen, ik ben weer gerust! Zal idd eens flink remmen in z’n achteruit. Gelukkig hoef ik me verder geen zorgen te maken, dus kan ik lekker in de BX blijven tuffen en intussen mijn DS een beurt geven. Allemaal dank!

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 29 november 2007 11:31 PM
  [ # 13 ]
arhnic schreef:

Typisch verschijnsel van de BX maar ook van De GSA/GS.
De remmen worden relatief laag belast achter en daardoor vervuilen ze tamelijk snel.
Een remedie om dit te voorkomen is om ze zwaarder te belasten en dat doe je door minimaal een paar keer per maand flink achteruit rijden en dan vol in de ankers. De remkracht verdeler zal nu de achterremmen aanspreken op hun verantwoordelijkheid en daardoor blijven ze redelijk gangbaar. Schoonmaken doet de rest. De oorzaak is 9 van de 10 keer vervuiling. Bekende kwaal. Met vriendelijke groet.

geldt dus voor alle BX XANTIA en GS -GSA
ik maak ze 1 x per jaar net voor de apk gangbaar ipv om de 40000 of 2 jaar wat citroen voorschrijft,dit is veel te weinig. de eerste set blokken achter welke bij mn auto door de dealer bij 75000 gemonteerd moest worden doet nu bij km stand 196000 nog steeds dienst en is nog niet een derde deel versleten en de schjijven ondanks weinig remmen nog blank

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 29 november 2007 11:37 PM
  [ # 14 ]

...en de iksem!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 03 december 2007 11:16 PM
  [ # 15 ]

Toch niet goed mensen, de voorrem rechtsvoor komt niet vrij. Scheeftrekken is inmiddels over, maar rem loopt flink aan. Wat nu? Klauw demonteren en reinigen of een nieuwe klauw regelen op de sloop?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook