Ik reed altijd op euro 95, maar aangezien de auto niet helemaal lekker stationair liep en een beetje inhield heb ik besloten om eens wat anders te tanken.
Ik tank nu superplus 98. M’n auto rijd nu gelijk een stuk beter. Accellereert veel sneller en loopt regelmatiger stationair.
In z’n 2 rijden (zo’n 50km/h), gas op de plank en spinnen maar!
Altijd euro 95 getankt, jarenlang en dat hou ik dus ook zo…. hier is al es een discussie over geweest… ging toen over Shell V-Power nl.
gti_styling84 schreef:Altijd euro 95 getankt, jarenlang en dat hou ik dus ook zo…. hier is al es een discussie over geweest… ging toen over Shell V-Power nl.
Ik tankte ook altijd 95, tot op eergisteren.
Ik tank ook euro 95 !
Maar ik tank altijd in duitsland, en daar heet het anders.
Maar het komt erop neer dat het ook euro 95 is.
Maar ik vind dat mijn bx beter loopt op die duitse benzine dan nederlandse. Kan tussen mijn oren zitten! Maar dat terzijde.
Mvg Joost
????????Wij willen toch niks met Duitse Grundigheid te maken hebben???? Anders waren we wel een Mercedes club.
Maar om toch ecen wat zinnigs te melden:
95 en 98 staat voor het octaan gehalte. Dat een motor beter en sneller loopt op 98 is dus logisch. Sterker nog: Als je lange afstanden maakt op 98, rijdt ie
zuiniger dan op 95!! Heb dit met de wijlen 19 TZi van mijn ma ondervonden.
Ik gooi die 98 reut ook altijd in de GTi. Loopt gewoon beter en sneller.
Test
Dat hoeft niet persee tussen je oren te zitten. Volgens mij is het octaangehalte in Duitsland iets hoger en misschien is de benzine schoner.
Ik tank ook altijd bij de shell hier aan de rondweg.
Benzinestations zoals Tango hebben over het algemeen wel iets goedkopere benzine, maar de opslagtanks zijn over het algemeen ook vuiler en daardoor is de benzine minder effectief en stijgt je brandstofverbruik.
Met euro 98 is het brandstofverbruik zowiezo lager. Bij de BX16V wordt zelfs euro 98 als advies gegeven voor brandstof.
Om maar ffe lekker door te gaan op dit onderwerp, Kan ik die Superplus 98 gewoon tanken als er nog Euro 95 in me tank zit ? Of gaat dat mekaar bijten ?
gti_styling84 schreef:Om maar ffe lekker door te gaan op dit onderwerp, Kan ik die Superplus 98 gewoon tanken als er nog Euro 95 in me tank zit ? Of gaat dat mekaar bijten ?
Ik heb eerst de tank tot het reserve gereden. Heb em niet helemaal leeg gereden aangezien ik niet weet of er zooi onderin de tank ligt.
Maar volgens mij kan je het gewoon door elkaar gooien.
Kan gewoon bijmekaar in!
cker wete ?
Jah, anders zou ik het niet zeggen!
Het bijt mekaar echt niet hoor! Zolang je maar geen benzine en diesel probeert te mengen!
Mvg Joost
Is goed ik ga het probere
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
WYD schreef:Dat hoeft niet persee tussen je oren te zitten. Volgens mij is het octaangehalte in Duitsland iets hoger en misschien is de benzine schoner.
Met euro 98 is het brandstofverbruik zowiezo lager. Bij de BX16V wordt zelfs euro 98 als advies gegeven voor brandstof.
Euro 98 bestaat niet. Wel Super 98 en SuperPlus 98. Je kunt de brandstoffen prima mengen. Alleen geeft het mengen geen voor- of nadeel.
Het is overigens octaangetal en niet octaangehalte. Het octaangetal wordt uitgedrukt als RON in Europa (Research Octane Test). Het getal geeft aan wat de zelfdetonatiegraad is van de brandstof. 95 zal eerder zelfdetoneren dan 98. Auto’s met hogere compressie hebben over het algemeen een hoger octaangetal nodig. Een auto is ontworpen voor een bepaald octaangetal. Als je auto echter lekkerder loopt op 98 dan op de voorgeschreven 95, dan is er iets mis met de staat van de ontsteking.
Octaangetallen in Duitsland zijn niet hoger dan in NL, RON 95 in D is nog steeds RON 95 in Nederland. Het naampje dat op de pomp staat verschilt per land. Let dus gewoon op het RON-getal.
90% van de moderne auto’s kunnen op 95 rijden. Oude BX’en (t/m +/- 1988) met de achterovergekantelde 109- en 150-blokken moeten nog op 98 gelood overigens. Net als 1.1 en 1.4 Visa’s dus.
Handjes schreef:WYD schreef:Dat hoeft niet persee tussen je oren te zitten. Volgens mij is het octaangehalte in Duitsland iets hoger en misschien is de benzine schoner.
Met euro 98 is het brandstofverbruik zowiezo lager. Bij de BX16V wordt zelfs euro 98 als advies gegeven voor brandstof.
Euro 98 bestaat niet. Wel Super 98 en SuperPlus 98. Je kunt de brandstoffen prima mengen. Alleen geeft het mengen geen voor- of nadeel.
Het is overigens octaangetal en niet octaangehalte. Het octaangetal wordt uitgedrukt als RON in Europa (Research Octane Test). Het getal geeft aan wat de zelfdetonatiegraad is van de brandstof. 95 zal eerder zelfdetoneren dan 98. Auto’s met hogere compressie hebben over het algemeen een hoger octaangetal nodig. Een auto is ontworpen voor een bepaald octaangetal. Als je auto echter lekkerder loopt op 98 dan op de voorgeschreven 95, dan is er iets mis met de staat van de ontsteking.
Octaangetallen in Duitsland zijn niet hoger dan in NL, RON 95 in D is nog steeds RON 95 in Nederland. Het naampje dat op de pomp staat verschilt per land. Let dus gewoon op het RON-getal.
90% van de moderne auto’s kunnen op 95 rijden. Oude BX’en (t/m +/- 1988) met de achterovergekantelde 109- en 150-blokken moeten nog op 98 gelood overigens.
Ik citeer: ,, De korting in eurocenten geldt per liter en ten opzichte van de dagelijks berekende gemiddelde landelijke adviesprijs (GLA). Indien de betaalde pompprijs verschilt van deze gemiddelde landelijke adviesprijs, wordt dit verschil met de korting verrekend. Een ANWB-lid spaart via zijn/haar lidmaatschapskaart de brandstofkorting op en zodra zijn/haar kortingstegoed 25 euro of meer is, kan hij/zij dit laten uitkeren. De korting geldt voor: euro 95, euro 98 (super+), SLV (super met loodvervanger), diesel, pura en LPG voor zover deze “. Bron: http://www2.anwb.nl/published/anwbcms/content/Tanken/pagina/deelname-voorwaarden2.nl.html
Het wordt wel Euro ‘98 genoemd
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
gti_styling84 schreef:Bron: http://www2.anwb.nl/published/anwbcms/content/Tanken/pagina/deelname-voorwaarden2.nl.html
Het wordt wel Euro ‘98 genoemd
Dat is dan niet correct. Zal wel vergissing zijn. Officieel heet het:
normaal (91) - euro (95) - Superplus (98 ongelood) - Super (98 gelood/loodvervanger)
Zie ook bijv hier:
Maar die naampjes mag iedereen zelf verzinnen.
Dat dacht ik ook op de pomp te zien.
Er stond superplus en daaronder stond euro 98