Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik mis in de poll toch nog de halfautomaat. In mijn GS zit een C-matic bak, en ik moet zeggen dat mij dit erg goed bevalt.
Het is geen bak om mee te racen, maar daar koop je ook geen GS voor. Maar het is wel erg relax rijden. Binnen de bebouwde kom kan je alles in zijn 2e versn. doen. (incl. optrekken vanuit stilstand) In de boekjes staat dat de 1e versn. er slechts voor is om snel op te kunnen trekken. (waarbij het woordje “snel” met de nodige scheppen zout moet worden genomen )
Maar goed, als ik een nieuwe auto zou kopen dan denk ik dat het een automaat zal worden, al is het alleen al om het feit dat ik altijd erg last van mijn benen krijg tijdens het autorijden, en dan vooral de linker….
Gr. Patrick
Als je het me een tijdje terug had gevraagd dan had ik 100% handgeschakeld gezegd, schakelen wanneer jij wil schakelen..
Echter zoals ik nu bij mijn vader zie die dagelijks bijna 100 km in de stad aflegt zou een automaat toch zo op zijn tijd ook wel lekker zijn…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
patje74 schreef:Ik mis in de poll toch nog de halfautomaat. In mijn GS zit een C-matic bak, en ik moet zeggen dat mij dit erg goed bevalt.
Het is geen bak om mee te racen, maar daar koop je ook geen GS voor. Maar het is wel erg relax rijden. Binnen de bebouwde kom kan je alles in zijn 2e versn. doen. (incl. optrekken vanuit stilstand) In de boekjes staat dat de 1e versn. er slechts voor is om snel op te kunnen trekken. (waarbij het woordje “snel” met de nodige scheppen zout moet worden genomen )Maar goed, als ik een nieuwe auto zou kopen dan denk ik dat het een automaat zal worden, al is het alleen al om het feit dat ik altijd erg last van mijn benen krijg tijdens het autorijden, en dan vooral de linker….
Gr. Patrick
Zo’n GS C-matic rijdt toch idd ook wel heeel relaxed. Ik heb ook wel met automaten gereden, maar ik prefereer toch een echte handbak. Ja, roeruh in een bakkie tandwielen en dat anno 2005. Je vraagt jezelf wel eens af waarom je je toch moe zou gaan zitten maken om het schakelen als de techniek het tegenwoordig prima zelf af kan? Misschien omdat het gewoon leuk kan zijn om actief met zoiets bezig te zijn als schakelen en koppelen. Bovendien zijn automaten zeker op de 2e hands markt waar ik mij voorlopig richt zeldzaam en mocht je er al eens een tegenkomen duur en o wee als ze kapot gaan. Buiten het feit dat de combinatie BX Turbo D12 met automaat technisch gezien behoorlijk lastig is (dit omdat de XM automaatbak die hierbij hoort niet makkelijk is in te passen: BX automaatbakken zijn veel te zwak voor de motor).
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik heb nu twee keer met een automaat gereden en inderdaad: heel relaxed, maar wel even wennen: vooral als je aan komt rijden en moet parkeren en nog even de koppeling in wilt trappen ops: .
De collega van wie die 960 was zat vast tegen de voorruit
Ook in die 8-cilinder Stag (of is dat dubbelop??) waar ik in gereden heb (van dezelfde collega) reed het erg lekker en dat is niet wat je noemt een moderne bak!
Denk inderdaad dat ik in de toekomst een automaat wel zie zitten: vooral als ik weer eens een uur in de file heb gestaan, maar de auto moet wel voldoende motor hebben!
Voor mij geld ook een automaat wel een met kickdown. rijdt veel relaxter je kunt de kop beter bij de weg houden en als je bv een xm 3l automaat heb met sport functie dan moet je toch echt wel ff goed kunnen schakelen wil je dat bij houden. voordeel is meteen dat je de motor niet zomaar opblaast. uitaard file rijden is ook heerlijk. met een automaat kun je pas echt genieten van je auto. heb jij ooit een vliegtuig gezien met een handgeschakelde bak??
Ik niet. en aangezien het FLY CITROËN is vindt ik eigenlijk dat het er ook in hoort maar goed dat is mijn mening.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik neem me al 3 auto’s voor de de volgende echt een automaat word. maar het komt er telkens niet van. ik vind een automaat heerlijk. super relaxed. al is het alleen maar dat je zo lekker kunt koffie drinken en broodjes eten met een automaat. altijd dat extra handje vrij.
ik rij dagelijks met een mercedes automaat. ik laat het schakelen wel aan een ander over.
De combinatie cruise-control met automaat is een onverslaanbare .
Buitengewoon confortabel als je moet afremmen en daarna middels de resumeknop weer je oude snelheid wilt hervatten .
Doe dat maar eens op een handgeschakelde bak.!
Maar een voorwaarde is inderdaad wel dat je een beetje PK’s aan boord moet hebben
maar dan wil je nooit meer anders dan een automaat en ik ben toch echt niet lui of beperkt in m’n schakelarm.
Na ongeveer 600.000 kilometers automaat rijden weet ik bijzonder goed waar ik het over heb!
arhnic schreef
Buitengewoon confortabel als je moet afremmen en daarna middels de resumeknop weer je oude snelheid wilt hervatten .
Doe dat maar eens op een handgeschakelde bak.!
Is ook met een handbak goed mogelijk iedere HDI of CT Turbo kan ver terug zakken in snelheid zonder te hoeven schakelen. Is dus echt geen automaat voor nodig.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Probeer jij maar eens terug te zakken naar de 30 km per uur in zijn 5 op de snelweg en dan op Resume te drukken…..... Mijn C5 gaat dan lekker door in zijn 2e, schakelt automatisch door naar zijn 3 en daarna naar zijn 4e versnelling met 1 druk op de Resume knop…. Dat is mij in mijn vorige auto’s nog nooit gelukt, hoeveel kracht de motor ook had.
Ben net weer terug van een ritje van 1700 km heen en weer naar Zwitserland en dan is een automaat toch wel de betere keuze ook al hoef je op dat stuk niet veel te schakelen. Het rijdt gewoon zo relaxed.
Maar zoals al eerder gezegd, als Citroën de halfautomaat weer terug brengt zoals deze vroeger in mijn DS zat en later als C-matic inderdaad in de GS dan ben ik 1 van de eersten om zo’n ding erin te bestellen. Dat was nog een veel verfijnder apparaat dan mijn huidige automaat.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Meningen zijn gewoon verdeeld… klaar
Inderdaad. Ik ben zeer content met m’n handbak.
Maar dat komt omdat ik een nogal sportieve rijstijl heb. Aan een automaat heb ik niks. Maar ik kan het me wel voorstellen dat als je veel kilometers maakt (voornamelijk in de file) dat een automaat wel fijn is
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
wat is er dan zo sportief aan je rijstijl dat je dat niet met een automaat afkan? zo snel als een moderne automaat schakeld redden de meeste mensen het zelf toch al niet meer. beetje sportief bochtenwerk heeft verder weinig met het schakelen te maken.
ops: Durf het haast niet te zeggen, maar spinnen “driften/assdragging” gaat met een handgeschakelde bak een stuk beter
erik wijngaarden schreef:wat is er dan zo sportief aan je rijstijl dat je dat niet met een automaat afkan? zo snel als een moderne automaat schakeld redden de meeste mensen het zelf toch al niet meer. beetje sportief bochtenwerk heeft verder weinig met het schakelen te maken.
Met een Handbak kan je evt. langer doortrekken, met een automaat niet. En persoonlijk heb ik ook een sportieve rijstijl waardoor ik van schakelen hou… lekker roeren in die bak