Wat ik me dus afvraag is het volgende:
Ik kan mis zijn maar volgens mij is het HP systeem van Citroën altijd gepantenteerd geweest. Dat verklaart ook waarom andere merken het niet toepassen op grote exclusieve wagens, zoals bv een Mercedes S-Klasse. Nu is het zo dat pententen na een tijd vervallen. Het HP systeem bij Citroën bestaat al 50 jaar. Hoe kan het dan dat hun patent nog steeds niet is vervallen. Of is het toch al vervallen?
Always Smile
als men genoeg betaalt kan men het ook gebruiken biojv met de m benz en rr die hebben het ook gebruikt
verder is het zo zit men er wel op te wachten om andere merken met bollen te hebben
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Volgens mij kan je patenten verlengen.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik kan mis zijn maar volgens mij is het HP systeem van Citroën altijd gepantenteerd geweest. Dat verklaart ook waarom andere merken het niet toepassen op grote exclusieve wagens, zoals bv een Mercedes S-Klasse.
Het kan ook zijn dat een ander merk het niet wil gebruiken. Dat kan ook een verklaring zijn.
Een patent is niet eindeloos. Er komt een keer een eind aan.
Jeroen
Maar niet tot in het oneindige. Dat is bij ons nu het geval met bepaalde medicijnen van de groep Janssen Pharmaceutica. Bepaalde van hun medicijnen kunnen niet langer gepatenteerd blijven.
Always Smile
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Een octrooi is voor 6 jaar of 20 jaar geldig, lees hier waarom.
Dat andere merken het systeem niet gebruiken lijkt me duidelijk, niet iedereen is er van gecharmeerd en denkt misschien dat het te kwetsbaar is.
Daarnaast moet het hele productieproces worden veranderd, hetgeen de nodige kosten met zich meebrengt.
Ook wil niet iedereen dat zachte en zweverige karakter in zijn auto, maar voelt liever de weg.
Mercedes en Rolls hebben het gebruikt en ook andere merken op een iets andere manier.
Tegenwoordig vind je het terug op dure auto’s en noemt men het luchtvering. Totaal anders dan bij Citroën , dat wel..
Volgens mij staan bepaalde andere merken (waaronder Mercedes) wel open om het systeem toe te passen. Dat zie je juist aan het feit dat ze met luchtvering liggen te prutsen. Natuurlijk gaat een merk zoals Mercedes nooit zeggen: “Wij hebben het goede veersysteem van Citroën op onze auto’s”. Maar ze zullen wel slim genoeg zijn om hetzelfde systeem te gebruiken, het een nieuwe naam en vooral ander image te geven en het dan op de markt te brengen alsof het hun goede veersysteem is. BMW daarentegen zal nooit zo’n systeem toepassen. Het past echter niet bij het sportieve concept dat bij een BMW hoort.
Always Smile
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar ze zullen wel slim genoeg zijn om hetzelfde systeem te gebruiken, het een nieuwe naam en vooral ander image te geven en het dan op de markt te brengen alsof het hun goede veersysteem is.
Mercedes heeft een eigen HP systeem gehad in jaren 70 op de 450 SEL 6.9.
In een ander draadje is dat al uitvoerig besproken.
Met luchtvering is natuurlijk niets mis mee. Dat gebruikte Mercedes al op de beroemde 600 vanaf 1963.
HP is natuurlijk niet de enige oplossing voor een comfortabel geveerde auto.
Al zal een Citroenist dit nooit en te nimmer toegeven.
Jeroen
Het HP-systeem is aan constante verandering en verbetering onderhavig. Het HP-systeem op een C6 lijkt niet meer op dat van de eerste versie in de 15SixH, behalve in het principe van de werking. En op elke wijziging, dus op elk nieuw systeem kun je weer een nieuw patent aanvragen.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er voor een hydraulisch-pneumatisch systeem is gekozen ipv alleen pneumatisch zoals je op touringcars ziet.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png