2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Winterbanden Duitsland
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 november 2007 12:59 AM
  [ # 16 ]

Winteruitrusting in Duitsland
Veel vragen over nieuwe maar vage wetgeving
De onduidelijke Duitse wettekst over het gebruik van winteruitrusting zorgt voor heel wat vraagtekens.

De betreffende wettekst eist dat het voertuig aangepast is aan de weersomstandigheden.
De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is:

Wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40.
Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.
In geval van een besneeuwd en/of beijzeld wegdek is een winteruitrusting noodzakelijk.
Dan voldoen zomerbanden niet meer omdat ze doorslippen op hellingen en de remafstand beduidend langer wordt. Wat is dan een aangepaste winteruitrusting in zulke weersomstandigheden?

Bij sneeuw of ijs zorgen M+S-banden of winterbanden voor de nodige grip.
In wintersportgebieden of in extreme winterse omstandigheden voldoen zelfs winterbanden niet en zijn sneeuwkettingen noodzakelijk om hellingen te nemen. Opgelet: sneeuwkettingen mogen enkel gebruikt worden wanneer je het wegdek niet beschadigt. Je snelheid is beperkt tot 50 km/u.
Duitsland vindt dat veiligheid nog verder gaat en heeft ook aandacht voor de zichtbaarheid voor de bestuurder:

zo moet ook het schoonmaakmiddel in de ruitensproeier genoeg antivries bevatten
de ruitenwissers moeten goed werken
de ruiten moeten volledig schoon gekrabd zijn.

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 19 november 2007 01:00 AM
  [ # 17 ]

Toe maar jongens, breek me maar helemaal af.

Ik rijd gewoon met de banden die onder m’n auto liggen. Geen idee wat het precies is; het waren tot een paar maanden geleden Tyfoons. Goede banden; zijn me ongeveer een ton goed van dienst geweest. Nu zijn het Fulda’s die ik ook de komende ton aan kilometers hoop te gebruiken. En ik kom af en toe eens in Duitsland, om een bonnetje te scoren voor plantaardige olie. Dat doe ik in Nettetal (dat ligt zowat naast Venlo).

Ik geef gewoon wat normaal advies aan iemand die 1 dagje naar een kerstmarkt wil gaan, toevallig over een grens heen. Als deze persoon daadwerkelijk ergens in Tirol naar een kerstmarkt wil gaan, dan zou ik ook meteen zeggen dat hij er beter aan doet om winterbanden te monteren. Maar ergens waar er geen verschil is met het normale Nederlandse weerbeeld? Nee, sorry, dat vind ik overkill.

Daarom dat ik dus ook vertel dat je (Nederlandse) autoverzekering zich niet kan en zal terugtrekken als je een ongeluk hebt zonder winterbanden. En daarom dat ik ook vermeld dat je bij snelheden van boven de 130 op de Autobahn ook nog steeds gewoon verzekerd bent, al willen sommigen je anders doen geloven.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 19 november 2007 01:07 AM
  [ # 18 ]

Misschien is dit een reden;

Als je boven de 130 rijdt op de Autobahn (op een stuk waar dat mag) overtreedt je niet de wet van dat land.
Als je niet de juiste banden onder je wagen hebt, doe je dat wel.

Eenvoudiger kan ik het niet verwoorden.  Confused

Je bent in D dus wordt er ook gehandeld naar de wetten in D.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 november 2007 01:14 AM
  [ # 19 ]

lees nu gewoon het stuk wat ik gequote hebt.


de politie zal je heus niet staande houden om naar je banden te kijken.
alleen als er iets mis gaat dan gaat het balletje rollen.

persoonlijk heb ik ze gekocht en vind het geen verkeerde investering.
maar uitervaring weet ik dat dit een discussie punt blijft zonder einde.

maar je kan winterbanden ook huren Wink

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 19 november 2007 01:14 AM
  [ # 20 ]
tilanus schreef:

Misschien is dit een reden;

Als je boven de 130 rijdt op de Autobahn (op een stuk waar dat mag) overtreedt je niet de wet van dat land.
Als je niet de juiste banden onder je wagen hebt, doe je dat wel.

Eenvoudiger kan ik het niet verwoorden.  Confused

Je bent in D dus wordt er ook gehandeld naar de wetten in D.

Juist. En zoals al boven mij is gesteld is de boete die er staat op het niet hebben van winterbanden 20 euro. Tientjeswerk, zoals ikzelf ook al aangaf.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 november 2007 10:57 AM
  [ # 21 ]

Re: Avatar

Henkhy schreef:

Maar…als ik nu in de zomer in Duitsland betrokken raak bij een aanrijding en ik heb mijn winterbanden er nog onder…..hoe loopt het dan af????

Dat is geen probleem. Winterbanden slijten veel sneller maar hebben in de zomer nauwelijks minder grip.

Omdat winterbanden in DE hun wettelijke status vierliezen als ze minder dan 6 mm profiel hebben worden ze vaak in de zomer opgereden.

Persoonlijk vind ik dat stom omdat je een veel hoger verbruik hebt op winterbanden, maar dat is weer een ander verhaal.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 november 2007 11:04 AM
  [ # 22 ]

Re: Avatar

zo hier nog een beetje duitse wettekst

Profil

 
Der beste Reifen nützt jedoch nichts, wenn das Profil abgefahren ist. Vor allem bei Matsch und Schnee ist ein tiefes Profil erforderlich, denn nur dann greift der Reifen richtig. Die gesetzlich vorgeschriebene Mindestprofiltiefe beträgt auch für Winterreifen 1,6 Millimeter. Der ADAC empfiehlt aber aus Sicherheitsgründen mindestens vier Millimeter. Auch das Reifenalter spielt eine Rolle. Nach spätestens sechs Jahren ist die Gummimischung so hart geworden, dass der “Grip” bei tiefen Temperaturen nachlässt.


hier staat dus dat die 4mm een aanbeveling is Wink  en winterbanden ouder dan 6 jaar mogen de duitsers niet meer als winterband gebruiken.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 19 november 2007 01:23 PM
  [ # 23 ]

ben ik blij dat ik gewoon winterbanden heb Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
ikke50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 24-06-2007

Gepost: 19 november 2007 08:03 PM
  [ # 24 ]
Daffodil31LE schreef:

Ik geef gewoon wat normaal advies aan iemand die 1 dagje naar een kerstmarkt wil gaan, toevallig over een grens heen. Als deze persoon daadwerkelijk ergens in Tirol naar een kerstmarkt wil gaan, dan zou ik ook meteen zeggen dat hij er beter aan doet om winterbanden te monteren. Maar ergens waar er geen verschil is met het normale Nederlandse weerbeeld? Nee, sorry, dat vind ik overkill.

‘t is inderdaad gewoon de bedoeling om met vrienden 1 dagje naar Duitsland (Bonn) te gaan, dus niet echt ver Duitsland in.
Wat dat parkeren betreft heb’k al geen problemen. Mijn auto gaat gewoon de garage in bij een vriendin die er tijdelijk woont. Dus daar heb’k al geen parkeerwachter die mijn banden controlleert. Op zich weet’k ook wel dat winterbanden veiliger zijn, maar om deze nu aan te kopen voor 1 dagje Duitsland. Dan wordt het al een dure kerstmarkt.

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 25 november 2007 12:39 PM
  [ # 25 ]

Ik wil nog even iets toevoegen:
Bij de geschiktheid van de banden in Deutschland behoort ook de toegestane snelheid van de band. Kan de auto bijvoorbeeld 190 km/h dan moet de band tenminste snelheidsindex T hebben. Dit geldt ook voor zomerbanden.

Dit wordt binnenkort (of is het wellicht al) een europese regel. Alle nieuw afgeleverde auto’s moeten dan ook banden hebben met de juiste snelheidsindex.

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 november 2007 12:46 PM
  [ # 26 ]
kreazyV8wuppo schreef:

en D inrijden op zomer rubber, om aldaar een wintersetje eronder te laten zetten, is de goden verzoeken.

Ach, een ritje Glanerbrug-Gronau durf ik echt nog wel aan op zomerrubber met 1,6mm Wink

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 25 november 2007 02:12 PM
  [ # 27 ]
Gerrit T schreef:

Ik wil nog even iets toevoegen:
Bij de geschiktheid van de banden in Deutschland behoort ook de toegestane snelheid van de band. Kan de auto bijvoorbeeld 190 km/h dan moet de band tenminste snelheidsindex T hebben. Dit geldt ook voor zomerbanden.

Gerrit

Die snelheidskwalificatieeis geldt NIET voor winterbanden en dat ligt in het verlengde van de redenatie dat:

a) er een gebrek aan gekwalificeerde winterbanden is voor auto’s die écht snel gaan, dus met W / Y / Z banden in de zomer.

b) er over het algemeen minder hard wordt gereden in de winterse omstandigheden, waardoor het nut van een winterband die tot 270 gaat vervalt.

Enige eis is dan dat er een sticker wordt geplakt op dashboard met de snelheidslimiet van de gemonteerde winterbanden (T = 190 / H = 210). B.v. een Xant V6 met zomerbanden in V (= 240) of W (= 270) wordt gewoon met T- of H-banden uitgerust in de winter.

Het is belangrijker om de minimale lastindex in ieder geval aan te houden, want op wintersport betekent meestal een tamelijk beladen toestand van de auto.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 25 november 2007 09:20 PM
  [ # 28 ]

Wel of niet terzijde.

Een winterband met minder dan 4mm profiel voldoet net zo slecht als een nieuwe zomerband in de winter. Een belangrijke eigenschap van en winterband is naast speciaal rubbersamenstelling. de afvoer capaciteit van sneeuw / water.

Winterbanden zijn de laatste jaren een hype. Dit komt omdat het rubber van een H band of sneller en omdat de banden steeds platter worden, slechte prestaties leveren in de kou.

De ouderwetse T band, type normaal (dus geen elastiekjes om putdeksels) volstaat in de winter nog best. Dit was vroeger een gebruikelijke band en dus geen grote behoefte aan winterbanden.

Men roept vaak dat winterbanden extreem veel kosten met zich meebrengt. Dit valt vaak erg mee. Immers als je winterbanden rollen, rollen je zomerbanden niet. Oke, je moet extra velgen kopen. Voor de meeste gangbare wagens zijn deze wel 2e hands te vinden. De kosten zijn vaak 10 tot 25 euro het stuk en mocht je ooit de velgen verkopen, dan krijg je dit ook wel weer terug.

Bovendien heeft een winterband meer profiel als een zomerband. Men kan ook zomers prima, bij een voorwiel aangedreven wagen, de winterbanden achterom op rijden tot 1,6mm profiel.

De winterbanden van vroeger konden wel eens klappen zomers doordat het rubber te zacht werd. Maar die tijd is over.

Dus echt duurder is het op lange termijn niet. Het is alleen even de investering die men dient te maken…

Dan het Apenland verhaal hiernaast: Het komt er op neer; verplicht ben je niks qwa uitrusting als buitenlander. Het is alleen bij aanrijdingen zo, wel of geen schuld, je bent toch de klos. Je reed immers op zomerbandjes dus is je remweg en weglegging dus had je het misschien kunnen voorkomen….

Net zoiets als met alcohol op rijden. Je mag 2 glazen op, maar als er iets gebeurt word je min of meer wel verdacht omdat je reactie tijd trager zou kunnen zijn door de alcohol. Als je dus niet gedronken zou hebben had je het misschien kunnen voorkomen.

Wat dat 1 dagje Apenland betreft. Je bent zot als je alleen daarvoor banden gaat kopen. Dat is scheinheilig.
Als je op T bandjes rijd, ga gerust door. Als je op snelle H bandjes of putdekjes om elastiekjes rijd, koop gewoon een set in het algemeen voor elke winter wel of niet in Apenland.

AMEN

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
+platzak+
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 25-12-2006

Gepost: 25 november 2007 11:01 PM
  [ # 29 ]

Is het nou echt nodig om de term “apenland” te gebruiken?

+platzak+

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 november 2007 11:28 PM
  [ # 30 ]

Ik stoor me ook een beetje aan de term apenland die Mr diesel gebruikt.

Verder kun je ervan vinden wat je wilt maar winterbanden is echt geen marketing verhaal. Temperatuur is van invloed op rubber, das een feit dat je zelf zonder probleem kunt uitvinden.

Feit is ook dat een zachter samenstelling van rubber meer grip geeft maar dat weer voor kortere duur doet. Ze zitten in de F1 echt niet voro de lol te rekenen hoelang ze met een setje banden in bepaalde omstandigheden kunnen doen.

Nu kun je stellen dat we in Nederland minder vaak sneeuw hebben dan in Duitsland. Prima, maar het heeft dus ook met temperatuur te maken. Ook in Nederland is die de laatste tijd gezakt tot enkele cijfers. Die temop is dus van invloed op het rubber. zachter rubber van winterbanden blijft dan dus langer flexibel dan de gewone banden.

Of iemand ze aanschaft is helemaal een eigen keuze. Waar ik echter wel een beetje simpel van wordt is de opmerking dat je pas een probleem hebt als er een ongeval plaats heeft gevonden…

Mensen maken zich hier wel druk over een airbag lampje of abs want afgezien van de apk is dat voor hun veiligheid….

Ik ben zeker geen heilige koos spee maar die banden zijn alles wat me op het asfalt houd, die wil ik graag zo goed mogelijk hebben. Het is je eigen verantwoording en goede banden kosten nu eenmaal wat meer, maar als je daar op gaat bezuinigen zou het wel eens kunnen zijn dat je het bespaarde geld niet meer kunt uitgeven…..

Profiel  
 
 
2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook