Re: Automaat
M&M schreef:gti_styling84 schreef:
Met een Handbak kan je evt. langer doortrekken, met een automaat niet.
Ook met een automaat geen probleem ... je hebt een sportknop op de bak zitten die ervoor zorgt dat de versnelling lang doortrekt , of je gooit ‘m met de hand een tandje lager , ook no problem
We praten over een normale automaat daar kan je dat niet mee…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
erik wijngaarden schreef:wat is er dan zo sportief aan je rijstijl dat je dat niet met een automaat afkan? zo snel als een moderne automaat schakeld redden de meeste mensen het zelf toch al niet meer. beetje sportief bochtenwerk heeft verder weinig met het schakelen te maken.
Ik denk dat een echt moderen automaat op zich ook wel fijn genoeg zou zijn dat ik een handbak ervoor zou kunnen laten staan. Mijn probleem is dat moderen automaten in moderne autos zitten en die vind ik maar niks…. maar mogelijk gaat de C6 daar een uitzondering op vormen. In elk geval, de automaat die je in een CX kan krijgen bestaat zowiezo niet icm een Gti Turbo tenzij je het zelf klust (en dan moet een andere krukas in, dus dat is echt een leuk klusje), en verder is de 3 traps automaat die te krijgen is gewoon niet te vergelijken met wat je met de hand kan. Voor een beetje goeie vergelijking moet je natuurlijk wel kijken wat er kan in dezelfde auto. Die kwaliteit van bv paddle-automaat uit de ferrari enzo wil ok ook wel in m’n CX en dan is het daag handbak… maar dat wordt wat lastig denk ik zo .
@M&M
De automaat in een CX heeft geen sportknop en maar drie versnelllingen… dat is voor mij het meetpunt .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
gti_styling84 schreef:erik wijngaarden schreef:wat is er dan zo sportief aan je rijstijl dat je dat niet met een automaat afkan? zo snel als een moderne automaat schakeld redden de meeste mensen het zelf toch al niet meer. beetje sportief bochtenwerk heeft verder weinig met het schakelen te maken.
Met een Handbak kan je evt. langer doortrekken, met een automaat niet. En persoonlijk heb ik ook een sportieve rijstijl waardoor ik van schakelen hou… lekker roeren in die bak
Met plankgas schakeld een ouderwetse automaat pas bij het maximale toerental naar de volgende versnelling.
Als ik in m’n auto bij 100 plankgas geef, dan schakeld hij naar 3 en gaat hij net zo lang door totdat ik het pedaal een beetje lift en dan schakeld hij naar 4.
Dat zijn leuke inhaalaktie’s, maar passen absoluut niet in het karakter van de auto
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:gti_styling84 schreef:erik wijngaarden schreef:wat is er dan zo sportief aan je rijstijl dat je dat niet met een automaat afkan? zo snel als een moderne automaat schakeld redden de meeste mensen het zelf toch al niet meer. beetje sportief bochtenwerk heeft verder weinig met het schakelen te maken.
Met een Handbak kan je evt. langer doortrekken, met een automaat niet. En persoonlijk heb ik ook een sportieve rijstijl waardoor ik van schakelen hou… lekker roeren in die bak
Met plankgas schakeld een ouderwetse automaat pas bij het maximale toerental naar de volgende versnelling.
Als ik in m’n auto bij 100 plankgas geef, dan schakeld hij naar 3 en gaat hij net zo lang door totdat ik het pedaal een beetje lift en dan schakeld hij naar 4.
Dat zijn leuke inhaalaktie’s, maar passen absoluut niet in het karakter van de auto
Dan zijn er dus toch verschillende soorten in automaten
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik ga ook liever voor hand geschakeld.
als ik meerdere auto’s zou hebben mag er wel een automaat tussen zitten maar dan wel met genoeg vermogen, XM V6 ofzow
dan is het wel keer lekker om weer met iets anders te rijden en voor als je echt veel file rijdt is automaat ook een uitkomst, maar dat kan je beter vermijden natuurlijk
verder heb ik ook alleen maar ervaring automaat in combi met V6.
maar het lijkt me dat je niet te weinig aan vermogen moet hebben.
verder vin ik het ook wel dat het aan de auto zelf ligt in een wat groter auto vind ik het wat beter passen dan in een kleine auto maar ja das mijn menig.
een argument om handgeschakeld te rijden is misschien dat het onderhoud goedkoper is.
en je motor zal op de snelweg denk ik iets meer toeren maken dus meer slijtage, misschien dat dat bij de nieuwe 6 traps automaten wel wat minder is maar die zien we nog niet in elke auto.
en het verbruik van een automaat zal ook hoger zijn.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Terug naar 3 ...
M&M schreef:Willem schreef:Als ik in m’n auto bij 100 plankgas geef, dan schakeld hij naar 3 en gaat hij net zo lang door totdat ik het pedaal een beetje lift en dan schakeld hij naar 4.
Dat zijn leuke inhaalaktie’s, maar passen absoluut niet in het karakter van de auto
idd leuk met een V6 , maar dan rijd je ook hoogst illegale snelheden
Bij mij schakelt de automaat nog rustig terug naar 3 als je bij 160 je voet vloert ops:
De ZF 4HP18 automaat staat niet bekend als “stevig” dus mijn 0-100 is een ouwelullentempo, maar bij 140 in 3 draait hij net 4000 toeren
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Er zijn zoveel verschillende automaten.
Ik zou best een semi tiptronic willen hebben, maar die is helaas niet leverbaar voor de BX
Heb eens in een BMW 320i met VANOS mee gereden, was ook een automaat, maar met een sportstand waar schumacher met de hand niet tegen kon schakelen!
Maar over het algemeen genomen kan een automaat qua snelheid niet op tegen een handgeschakeld exemplaar.
WYD schreef:Er zijn zoveel verschillende automaten.
Ik zou best een semi tiptronic willen hebben, maar die is helaas niet leverbaar voor de BXHeb eens in een BMW 320i met VANOS mee gereden, was ook een automaat, maar met een sportstand waar schumacher met de hand niet tegen kon schakelen!
Maar over het algemeen genomen kan een automaat qua snelheid niet op tegen een handgeschakeld exemplaar.
Nou, dat zal je misschien tegenvallen tegenwoordig. Jammer genoeg worden ze niet geleverd bij Citroën maar bij Volkswagen hebben ze tegenwoordig automaten met een dubbele koppeling. Die heeft altijd alvast de volgende versnelling maar ook de vorige versnelling klaar. Dus ongeacht of je sneller of langzamer wil, dat ding schakelt altijd perfect. Maar ja, is Volkswagen en dat staat me toch net even tegen.
Mijn automaat schakelt sneller dan ik vroeger met de hand kon doen hoor, altijd op het goede moment ook. Met de sport stand is het ding hartstikke snel omdat deze het toerental altijd tussen de 2.000 en 3.000 toeren houdt en alleen met vol slippende koppeling rijdt EN ondertussen nog doorschakelt ook. Het enige wat je hoeft te doen is het gas vol inhouden….. Knappe vent die dat sneller doet met het handje.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als een automaat echt sneller is en ook met sportief rijden had de xsara van Sebastiaan Loep ook wel een volledige automaat gehad.
volgens mij rijden die jongens met een bak die je zonder koppeling.
aan het stuur en met een pook schakelen is mogelijk, maar ze hebben er nog wel een koppeling inzitten voor als ze willen ontkoppelen.
prachtig altijd met te zien met zo’n camera bij de voeten
arjan_verkade schreef:Als een automaat echt sneller is en ook met sportief rijden had de xsara van Sebastiaan Loep ook wel een volledige automaat gehad.
volgens mij rijden die jongens met een bak die je zonder koppeling.
aan het stuur en met een pook schakelen is mogelijk, maar ze hebben er nog wel een koppeling inzitten voor als ze willen ontkoppelen.prachtig altijd met te zien met zo’n camera bij de voeten
Dat is nu dus een sequentieel geschakelde bak zonder koppeling. Die kan je dus ook alleen maar sequentieel schakelen, dus of naar de volgende of naar de vorige versnelling. Het is niet mogelijk om ineens van 5 naar 2 terug te gaan zonder 3 keer terug te schakelen.
Automaten, en dan vooral de huidige varianten, hebben practisch altijd de juiste versnelling te pakken voor het juiste ogenblik. De tegenwoordige automaten zijn allemaal uitgerust met een schakelcomputer net zoals iedere auto tegenwoordig electronisch geregelde injectie of dieselinspuiting heeft. Het is mij al vaker overkomen dat ik in een verkeerde versnelling zat terwijl ik aan het inhalen was of zo (toen ik nog met handgeschakelde auto’s reed) en dat gebeurt me tegenwoordig niet meer.
Ach, zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Ik hoef in ieder geval geen auto meer zonder automaat. Met 60.000 km per jaar wil ik graag nog een linkerknie overhouden zonder blessures.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Terug naar 3 ...
M&M schreef:Willem schreef:De ZF 4HP18 automaat staat niet bekend als “stevig”
Dat is idd jammer , hebben de “nieuwere” XM’s ( V6 ) wel de ZF 4HP20 bak die ook in de Xantia ligt ? , die is net ff wat beter/steviger krijg ik de indruk .
Ja, alleen de PSA-V6 heeft de ZF 4HP20, terwijl de rest van de XM’s de 4HP18 hadden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bas schreef:
Dat is nu dus een sequentieel geschakelde bak zonder koppeling. Die kan je dus ook alleen maar sequentieel schakelen, dus of naar de volgende of naar de vorige versnelling. Het is niet mogelijk om ineens van 5 naar 2 terug te gaan zonder 3 keer terug te schakelen.
Automaten, en dan vooral de huidige varianten, hebben practisch altijd de juiste versnelling te pakken voor het juiste ogenblik. De tegenwoordige automaten zijn allemaal uitgerust met een schakelcomputer net zoals iedere auto tegenwoordig electronisch geregelde injectie of dieselinspuiting heeft. Het is mij al vaker overkomen dat ik in een verkeerde versnelling zat terwijl ik aan het inhalen was of zo (toen ik nog met handgeschakelde auto’s reed) en dat gebeurt me tegenwoordig niet meer.
Ach, zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Ik hoef in ieder geval geen auto meer zonder automaat. Met 60.000 km per jaar wil ik graag nog een linkerknie overhouden zonder blessures.
Vroegah werd het schakelmoment bepaald door de hydraulische doos die bovenop de bak zit, dmv plunjers werd de vloeistof stroom zo geregeld dat de bak naar een andere versnelling schakelde. Een elektronisch geregelde automaat, zoals die uit de C5/Xantia/XM doet dit met solenoids.
Zoek maar op de werking van een automatische versnellingsbak op www.howstuffworks.com Ik moest het stukje ook 4 keer lezen voordat ik het begreep. Een automaat werkt absoluut anders, planetaire stelsels en dergelijke
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bas schreef:
Nou, dat zal je misschien tegenvallen tegenwoordig. Jammer genoeg worden ze niet geleverd bij Citroën maar bij Volkswagen hebben ze tegenwoordig automaten met een dubbele koppeling. Die heeft altijd alvast de volgende versnelling maar ook de vorige versnelling klaar. Dus ongeacht of je sneller of langzamer wil, dat ding schakelt altijd perfect. Maar ja, is Volkswagen en dat staat me toch net even tegen.
Mijn automaat schakelt sneller dan ik vroeger met de hand kon doen hoor, altijd op het goede moment ook. Met de sport stand is het ding hartstikke snel omdat deze het toerental altijd tussen de 2.000 en 3.000 toeren houdt en alleen met vol slippende koppeling rijdt EN ondertussen nog doorschakelt ook. Het enige wat je hoeft te doen is het gas vol inhouden….. Knappe vent die dat sneller doet met het handje.
Een DSG-bak is in feite een senseo-handbak met een dubbele koppeling. In de Pluriel wordt de handbak elektrisch bediend en elektrisch ontkoppeld, de DSG-bak heeft een dubbele uitvoering zodat hij een hogere of lagere (die op dezelfde as zit) versnelling kan bedienen.
Ik dacht dat de sportstand anders werkte, door later te schakelen en niet op te schakelen als het gas wordt losgelaten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Een DSG-bak is in feite een senseo-handbak met een dubbele koppeling.
Krijg je nog koffie ook tijdens het schakelen
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem schreef:Bas schreef:
Dat is nu dus een sequentieel geschakelde bak zonder koppeling. Die kan je dus ook alleen maar sequentieel schakelen, dus of naar de volgende of naar de vorige versnelling. Het is niet mogelijk om ineens van 5 naar 2 terug te gaan zonder 3 keer terug te schakelen.
Automaten, en dan vooral de huidige varianten, hebben practisch altijd de juiste versnelling te pakken voor het juiste ogenblik. De tegenwoordige automaten zijn allemaal uitgerust met een schakelcomputer net zoals iedere auto tegenwoordig electronisch geregelde injectie of dieselinspuiting heeft. Het is mij al vaker overkomen dat ik in een verkeerde versnelling zat terwijl ik aan het inhalen was of zo (toen ik nog met handgeschakelde auto’s reed) en dat gebeurt me tegenwoordig niet meer.
Ach, zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Ik hoef in ieder geval geen auto meer zonder automaat. Met 60.000 km per jaar wil ik graag nog een linkerknie overhouden zonder blessures.
Vroegah werd het schakelmoment bepaald door de hydraulische doos die bovenop de bak zit, dmv plunjers werd de vloeistof stroom zo geregeld dat de bak naar een andere versnelling schakelde. Een elektronisch geregelde automaat, zoals die uit de C5/Xantia/XM doet dit met solenoids.
Zoek maar op de werking van een automatische versnellingsbak op www.howstuffworks.com Ik moest het stukje ook 4 keer lezen voordat ik het begreep. Een automaat werkt absoluut anders, planetaire stelsels en dergelijke
daar ging het mij ook om dat ze in de rally niet iets gebruiken zoals een automaat.
volgens mij remmen ze daar ook erg veel op de motor af of lijkt dat soms maar zo?
ik denk dat ze met een automaat niet uit de voeten zouden kunnen in de rally’s dat zit je regelmatig in de verkeerde versnelling lijkt mij
een automaat kan niet vooruit kijken in welke versnelling jij een bocht uit wil.