Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
afgelopen week is mijn ds apk afgekeurd door een bevriende garagist ( helaas geen ds kenner) vanwege een gare fusee (rechts onder). nu, na het lezen van enkele stukken op de site van de ds club, begin ik toch wel te twijfelen of de geconstateerde speling wel door voornoemde fusee komt. er zit idd te veel speling op het wiel echter ín de draairichting en niet zozeer boven/onder. als er speling op gezeten had, had er toch beweging in het wiel moeten zitten als ik het wiel boven en onder beweeg? of word ik nou gek??? wel hoor ik geklapper/gerammel in het vooronder tijdens rijden over slecht wegdek bv kinderkopjes(alleen bij vrijloop, dus niet bij gasgeven of remmen), dit duidt volgens mij weer wel op een fusee met te veel speling. nu zag ik bij inspectie van de stuurinrichting dat er iets speling zit op de gekartelde pen aan het einde van het stuurhuis. deze neemt het draaimechaniek wat onder het spatbord zit mee. na aandraaien van de klem blijft er speling op de krans zitten. kan deze speling tot gevolg hebben dat er tot wel 2 cm speling op het wiel zit???
svp jullie reacties
groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hulpstuurhuizen hebben ruimte?
Vanaf de centrale pen op het stuurhuis lopen naar beide zijden van de auto spoorstangen (de rechter is verstelbaar met een mof). Deze sluiten aan op de hulpstuurhuizen die een verticale overbrenging richting de wielen maken, naar beneden dus. Mogelijk is de rechterzijde uitgelopen…
Onderzijde zitten ook weer aan elke kant een stuurstang naar de fusee, het draaiend gedeelte waar het wiel op vastgezet wordt. Hier kan natuurlijk ook aan elke kant speling zitten.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Even een vraag: zitten er vetnippels op de fusees?? Want als ze droog staan hebben ze ook ruimte - of althans: als ze ruimte hebben kun je ze dan soms door de APK fröbelen door er vers vet in te pompen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Even een vraag: zitten er vetnippels op de fusees?? Want als ze droog staan hebben ze ook ruimte - of althans: als ze ruimte hebben kun je ze dan soms door de APK fröbelen door er vers vet in te pompen…
Derk
Ja er zitten vetnippels op de fusee’s.
Nee, als er sprake is van APK afkeur dan spuit je de speling echt niet weg met vet.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok niet dat het je fusees zijn. Eerder spoorstangen, of idd hulpstuurhuis. Maar asl de draairichting ruimte heeft, Meer dan een Cm op het loopvalk, dan lijkt het aandrijfsassen of meenemers..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja hoor, met een slag vet kán het wel. Bovendien, vetgesmeerde systemen die droog óók geen speling hebben zitten vast . Het vet moet er ergens ook nog tussen… Daarover heb ik al eens discussie moeten voeren met een keurmeester over een Chevrolet. Die daarna gewoon weer APK kreeg. Het is net zoiets als wat we laatst hadden met wiellagers op dit forum.
Toegegeven: het is niet netjes en het werkt niet zo vaak. Alleen bij de keurmeesters die daar gevoelig voor zijn
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
vlietmansje schreef:Vanaf de centrale pen op het stuurhuis lopen naar beide zijden van de auto spoorstangen (de rechter is verstelbaar met een mof). Deze sluiten aan op de hulpstuurhuizen die een verticale overbrenging richting de wielen maken, naar beneden dus. Mogelijk is de rechterzijde uitgelopen…
na aandraaien vd klem (op het hulpstuurhuis? heet dit piston???) was de speling verdwenen )
tevens de lhm lekkage verholpen , kwam door de dikke rubber afdichtring achter de centrale pen op het stuurhuis
rembalance achteren iets bijgesteld
en het verklikkerlicht vh grootlicht gerepareerd
nu is ze weer voor een jaartje akp goedgekeurd )
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je bedoelt de dikke rubber ring aan de voorzijde waar je spoorstangen aan/op zitten?
Ik wil je niet ontmoedigen maar je lekkage is er nog… kwestie van tijd en dan komt het weer naar buiten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
bogaard77 schreef:Je bedoelt de dikke rubber ring aan de voorzijde waar je spoorstangen aan/op zitten?
Ik wil je niet ontmoedigen maar je lekkage is er nog… kwestie van tijd en dan komt het weer naar buiten….
was ik al bang voor…....
maaar apk heb ik weer en van de zomer sleutelt het zich wat aangenamer
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009