typen hydraulische pomp voor de bx
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 14 februari 2005 01:01 AM

ik heb op een duits forum gelezen dat de LHM pomp voor een bx tzd turbo met abs anders is dan de zelfde auto zonder de ABS. Weet iemand daar iets van? Mijn pomp is namelijk niet goed meer.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 februari 2005 01:09 AM
  [ # 1 ]

Re: typen hydraulische pomp voor de bx

verkuilm schreef:

ik heb op een duits forum gelezen dat de LHM pomp voor een bx tzd turbo met abs anders is dan de zelfde auto zonder de ABS. Weet iemand daar iets van? Mijn pomp is namelijk niet goed meer.

Wat ik me eventueel zou kunnen voorstellen is dat dit een montageruimtekwestie is waarom de pomp voor turbod’s met ABS niet op dezelfde plek zou zitten. Daar zit dan namelijk het hydrauliekblok wel érg dichtbij.

Zit hij bij jou (met ABS?) op de versnellingsbak of hangt ie onder de dynamo en wordt ie gevoed uit de krukaspoelie?
Bij een turbod zonder ABS “staat” ie in ieder geval op de versnellingsbak en wordt gevoed door de nokkenas.
Een 16v, met dezelfde plek voor de HD pomp als de turbod, heeft wel ABS, dus ik vraag het me af waarom dit zou verschillen. Een 16v blok is aan de bovenkant nog wat groter dan een turbod.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 14 februari 2005 01:29 AM
  [ # 2 ]

zit op de versnellingsbak. En inderdaad met het eruit halen, haal je je vingers open aan de ABS leidingen, krap dus. Begrijp ik dat een 16v pomp past?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 14 februari 2005 03:40 PM
  [ # 3 ]

Als het goed is past idd een 16v pomp…

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 februari 2005 03:57 PM
  [ # 4 ]

Dan zijn er nog meerdere pompen die passen, volgens mij ook die van een bepaald type XM.

Profiel  
 
cwg
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 14 februari 2005 07:30 PM
  [ # 5 ]

Laatst kwam ik op de sloop een BX diesel met de hd pomp onder de dynamo tegen.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 14 februari 2005 08:04 PM
  [ # 6 ]

een XM V6 pomp kan je op een BX 16V zetten, omdat deze wat sterker geconstueerd is. de originele pompen van de BX 16V kunnen het nog wel eens begeven door de hoge toerentallen die deze motor draait.
Zelf ben ik er ook al mee aan het experimenteren geweest, en dat gaat echt perfect !!!! en de pomp blijft het ook gewoon netjes doen bij 7500 toeren en meer.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 14 februari 2005 08:16 PM
  [ # 7 ]
vortex schreef:

een XM V6 pomp kan je op een BX 16V zetten, omdat deze wat sterker geconstueerd is. de originele pompen van de BX 16V kunnen het nog wel eens begeven door de hoge toerentallen die deze motor draait.
Zelf ben ik er ook al mee aan het experimenteren geweest, en dat gaat echt perfect !!!! en de pomp blijft het ook gewoon netjes doen bij 7500 toeren en meer.

Past dit zonder aanpassingen?

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 februari 2005 08:20 PM
  [ # 8 ]
Eric Vertogen schreef:
vortex schreef:

een XM V6 pomp kan je op een BX 16V zetten, omdat deze wat sterker geconstueerd is. de originele pompen van de BX 16V kunnen het nog wel eens begeven door de hoge toerentallen die deze motor draait.
Zelf ben ik er ook al mee aan het experimenteren geweest, en dat gaat echt perfect !!!! en de pomp blijft het ook gewoon netjes doen bij 7500 toeren en meer.

Past dit zonder aanpassingen?

Ik heb hier meer van gehoord. Ook dat zo’n pomp voor een BX16V pomp verkocht werd. Dus lijkt mij dat het zonder aanpassingen past.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 14 februari 2005 08:23 PM
  [ # 9 ]

je moet de pomp wel heel klein beetje aanpassen, maar dan zul je merken dat het hele systeem stukken beter blijft werken en op druk blijft staan !!!! ook het overhellen word een stuk minder.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 14 februari 2005 08:54 PM
  [ # 10 ]
cwg schreef:

Laatst kwam ik op de sloop een BX diesel met de hd pomp onder de dynamo tegen.

zo zat ie in mijn gti ook

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
cwg
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 14 februari 2005 09:52 PM
  [ # 11 ]
metro2005 schreef:

zo zat ie in mijn gti ook

Ik sluit niets uit, maar het lijkt me vrij stug. Bij GTI motoren is de dynamo meestal ongeveer op de hoogte gemonteerd waar hier de brandstofpomp zit. Bij een GTI zit de HD pomp dan idd wel onder de dynamo, maar niet zo laag als bij deze diesel.

Bij deze diesel loopt er ook maar één multiriem over zowel dynamo als hd pomp. Bij de GTI motoren die ik ken (bv in m’n TZI Break) ligt er een multiriem over de dynamo en een v-snaar over de hdpomp.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 februari 2005 10:24 PM
  [ # 12 ]
vortex schreef:

je moet de pomp wel heel klein beetje aanpassen, maar dan zul je merken dat het hele systeem stukken beter blijft werken en op druk blijft staan !!!! ook het overhellen word een stuk minder.

Ook ik heb ruim een jaar geleden een xmV6 pomp in m’n 16v gezet doch dan in een MK2.  De enigste aanpassing die ik moest maken was het verwijderen van de een hoeveelheid staal rondom de tule waar de drukleiding ingaat, daar dit “pijpje” in een bevestigingsgat komt te zitten maar bovenal het werkt…................... perfect Cool
auto komt snel(ler) omhoog en stuurbekrachtiging werkt direckt/gelijk
en deze pomp koste mij slechts €25,- (autosloperij natuurlijk)
geen Bart Ebben Laughing

Oh ja,...  Surprisedops: ook de aanzuigleiding moest ik vervangen daar de aanzuigpijp op een andere plaats zit. hiervoor heb ik een aanzuigslang van een TZD gebruikt daar deze wat langer is (heb je echt nodig) en een bochtje aan het eind van de slang heeft zitten (aanzuigpijpje zit nu richting het shutboard ipv richting verdelerkap/rotor).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 februari 2005 02:00 AM
  [ # 13 ]
vortex schreef:

je moet de pomp wel heel klein beetje aanpassen, maar dan zul je merken dat het hele systeem stukken beter blijft werken en op druk blijft staan !!!! ook het overhellen word een stuk minder.

Sorry, maar dit kan zoals ik het lees echt alleen maar complete onzin zijn.

De pomp heeft geen enkele invloed op de systeemdruk, anders dan dat hij de minimale door de drukregelaar benodigde druk nog wel moet kunnen halen (slijtage).

Verder is uitsluitend en alleen de drukregelaar (en evt het verdeelblok, bepaalt geleverde druk aan de drukregelaar) verantwoordelijk voor de druk in het systeem.

Het omhoog blijven staan heeft met interne lekkage te maken, niets maar dan ook niets met de staat van de HD-pomp.

Het omgekeerde kan wel waar zijn: als de pomp slecht wordt en te weinig druk levert kan de SB uitvallen en het veer/remsysteem kuren gaan vertonen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 februari 2005 02:02 AM
  [ # 14 ]
cwg schreef:

Laatst kwam ik op de sloop een BX diesel met de hd pomp onder de dynamo tegen.

De ongeblazen diesels met stuurbekrachtiging (zoals deze TZD) vanaf 1992 hebben dat, zo’n “dubbellaags pomp” ofwel Xantia-pomp.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook