1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
[brainstorm] Bx ombouw van benzine naar elektro
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 26 november 2007 01:17 PM

Beste Forumleden,

ik speel al een tijdje met het idee om een BX om te bouwen van benzine motor naar elektromotor. Aangezien ik student ben, maar toch snel 500 km in de week rijd, leek een elektrische BX mij goedkoper.

Nu is dit echt pas een idee en (nog) geen serieus plan.
Ten eerste; is er een elektrische BX bekend?
Ten tweede; zou het voor een gemiddelde sleutelaar, met bovengemiddeld verstand van elektriciteit, te doen zijn?
Ten derde; wat zou zo’n grapje gaan kosten?

Mijn idee is om ergens een gratis BX (sloop) of goedkope BX op te pikken. Hier dan het blok uit lepelen, en een electromotor erin. Met behoud van versnellingsbak.
De koppeling tussen versnellingsbak en motor dmv een centrifugaal-koppeling, zodat de electromotor de HD pomp kan blijven aandrijven terwijl je stil staat.

Wat heb je nodig?
- electromotor (60 kW)
- Accu’s
- Centrifugaalkoppeling
- Een regelaar voor de elektromotor.
- ......... Rolling Eyes ......................

Dit is puur een brainstorm, maar ik wil wel eens weten of er meer mensen die hier interesse in hebben. Deze elektroBX zou dan puur bedoeld zijn voor dagelijks gebruik, dus korte afstanden (100 km per dag).

Spui hier eens jullie ideeën

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 november 2007 01:26 PM
  [ # 1 ]

60 kw elektromotor, dat is een grote..

Moet dan de dynamo de accu’s weer opladeN?

 

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 26 november 2007 01:32 PM
  [ # 2 ]

60 kW is dan het vermogen de motor. (55 kW bij het originele benzine blok).
En het opladen thuis via het stopcontact ‘snachts.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 26 november 2007 01:34 PM
  [ # 3 ]

Surprisedops:
ik snap nu pas, denk ik wat jij bedoelt.

Ik wil het benzine blok er helemaal uit, en alleen maar op electriciteit rijden. Dus geen brandstofmotor meer. Accu’s ‘snachts opladen via het stopcontact.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 november 2007 01:35 PM
  [ # 4 ]

Ben bang dat het niet erg zal aanslaan, want de Saxo en Berlingo op stroom doen het ook niet erg best in de praktijk.
Vanwege de hoge kosten.

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 26 november 2007 01:39 PM
  [ # 5 ]

Wat is er zo duur aan?
De nieuwprijs, of maandelijkse kosten?

BTW hoeveel wegenbelasting betaal je eigelijk voor een elektro-auto?
Kan bij de belastingdienst niets vinden, en de rdw.nl ligt uit de lucht

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 november 2007 01:44 PM
  [ # 6 ]

De nieuwprijs lag een stuk hoger vanwege de aparte techniek en de kleine afzetmarkt.

Verder kan je niet zo veel rijden met zo auto en is de auto nogal zwaar vanwege de extra accu,s.

Verder betaal je geen wb op zo auto.

 

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 26 november 2007 01:51 PM
  [ # 7 ]

20 km actieradius is inderdaad niets, mijn doel zou zijn 150 tot 200 km.

Maar ik lees net dat ie bij gemiddeld gebruik een actieradius van 95 km heeft. Is wat weinig, maar het zijn wel (bijna) gratis kilometers.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 november 2007 01:54 PM
  [ # 8 ]

Is het niet handig om te beginnen met een Non-HP geveerde auto? AXje ofzo. Want de pomp etc. moet wel aangedreven worden, en dat doet de benzine motor.. Niet als je op elektro-overschakeld, dat je dan ineens naar beneden valt Laughing

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
fiorano
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Gepost: 26 november 2007 03:48 PM
  [ # 9 ]

Het is een leuk idee, maar ik denk dat de uitvoering best lastig word, e je moet natuurlijk wel betalen voor de stroom die je uit je huis haalt…

De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 26 november 2007 05:11 PM
  [ # 10 ]

Ik denk dat je jaaaren bezig bent met het ontwikkelen van zoiets, er komt complexe elektronica bij kijken, de hardware is duur en wie gaat de software schrijven en de boel testen? Hoe zit het met terugwinning van energie? En wat voor reacties denk je van de RDW te krijgen?

Maar misschien ben ik een zwartkijker en moet je hier maar eens kijken:
http://www.diyelectriccar.com/forums/

Succes Smile

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Gepost: 26 november 2007 05:20 PM
  [ # 11 ]

Aansluiten op de bestaande versnellingsbak is volgens mij niet nodig. Elke elektrische auto die ik tot hier toe heb gezien was rechtstreeks aangedreven. De elektromotor draait gewoon zelf van nul tot ... toeren. Kwestie van de juiste overbrenging tussen motor en aangedreven wielen. Belangrijkste vraag is denk ik welke batterijen je gaat gebruiken. Dat is meteen de grootste kostenpost, want met een simpel accuutje ga je het natuurlijk niet redden…

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 26 november 2007 05:22 PM
  [ # 12 ]
Timo1990 schreef:

Is het niet handig om te beginnen met een Non-HP geveerde auto? AXje ofzo. Want de pomp etc. moet wel aangedreven worden, en dat doet de benzine motor.. Niet als je op elektro-overschakeld, dat je dan ineens naar beneden valt Laughing

Hoeft geen probleem te zijn, de C5 bedient de pomp ook met een elektromotor. Verder kun je de hogedrukregelaar via een extra bus met aftakkingen uitrusten met extra voorraadbollen, wat natuurlijk ook weer nadelen heeft (duurt langer voordat het systeem op druk komt als het drukloos is geweest, en potentieel minder betrouwbaar).

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 26 november 2007 05:30 PM
  [ # 13 ]
graddus schreef:

Aansluiten op de bestaande versnellingsbak is volgens mij niet nodig. Elke elektrische auto die ik tot hier toe heb gezien was rechtstreeks aangedreven. De elektromotor draait gewoon zelf van nul tot ... toeren. Kwestie van de juiste overbrenging tussen motor en aangedreven wielen. Belangrijkste vraag is denk ik welke batterijen je gaat gebruiken. Dat is meteen de grootste kostenpost, want met een simpel accuutje ga je het natuurlijk niet redden…

Vergeet niet dat er een max toerental is voor je dynamo, HD pomp en interieurkachelpomp. Ik vind een normale bak juist WEL een goed idee. Moet je wel zorgen dat bij hele lage baktoerentallen het koppel wordt gelimiteerd anders worden de krachten op de lagers te groot.

Je kan niet uitgaan van 12 volt, kijk bijvoorbeeld naar een 4,5 ton heftruck. Die heeft de power om een auto aan te drijven, maar de accu’s zitten in serie tot rond de 96 volt.

De makkelijkste oplossing is misschien wel om de hardware van een heftruck te gebruiken, maar dan mis je de achterbank, mag je niet roken in de auto en moet je heel vaak de accu’s vullen (wat doorgaans met een speciaal systeem gebeurt). Ook is de regelhardware voor heftrucks nogal bezopen van aard zodat je vaak te maken hebt met een gasschakelaar met meerdere standen ipv een vloeiende overgang, dat maakt niet uit voor een heftruck maar in het verkeer is zoiets ontzettend vermoeiend (spreek uit ervaring op 25 verschillende heftrucks).

Reken er maar niet op dat je onder de 1000 klaar ben voor regelelectronica en motor, en reken op een godsvermogen voor de accu’s. Ook zit je met een hele gevaarlijke situatie bij een ongeluk want het idee om leven te verbranden door dat zuur lijkt me een zeer onplezierig einde.

Voor je denkt dat je dan de accu’s in de kofferbak kan plaatsen: daar gaaaat je wegligging!

Neuh, je bent veeel beter uit met een diesel of gasbak.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2007 05:36 PM
  [ # 14 ]

Ga eens praten bij Albertronic. De 123leverancier. Zij hebben een hybride 2CV gemaakt. De elektromotor zit op de bak geschroefd. Auto kan ook nog op benzine. Dan laadt ie de accu’s bij.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 27 november 2007 02:07 AM
  [ # 15 ]

Tja het is een leuk idee, maar als het haalbaar was geweest en economisch verantwoord was het waarschijnlijk al vaker gedaan lijkt mij.
Voordeel als het lukt is wel dat je de benzinetank als pisbak kan gebruiken voor onderweg Laughing  haha

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook