Bedankt voor jullie bijdrages
Ik denk dat ik van 2 walletjes ga snoepen. Jullie oplossingen hebben mij op het volgende idee gebracht.
Een stevige strip die parallel loopt aan de C-stijl, waar ik op elke hoogte de gordel kan bevestigen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep! Ik heb mijn oplossing genomen om zo weinig raam te blinderen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
In ieder geval voor de laatste modeljaren (toen gordels verplicht waren) is er een standaard bevestigingsmogelijkheid voor 3punts gordels in een Break.
Zie mijn antwoord bij het andere draadje http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=185506
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Frank Selen schreef:
Zowel kinderen als volwassenen kunnen goed in de gordel zitten.
Ik hoop dat het bovenste bevestigingspunt flink verstevigd is, anders is deze bevestiging zwaar onder de maat. Weet je hoeveel kracht er op dit punt komt bij een flinke aanrijding?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
DriverD schreef:
Ik hoop dat het bovenste bevestigingspunt flink verstevigd is, anders is deze bevestiging zwaar onder de maat. Weet je hoeveel kracht er op dit punt komt bij een flinke aanrijding?
Helemaal mee eens. Ik had er ook al twijfels bij.
Ik heb te lang niet aan dit soort zaken gerekend. Dus is een echte berekening door een techneut (DriverD?) gewenst.
Maar, laat ik eens een schatting doen over de vertikale kracht op de bout en de daklijst: de helft van de massa van een volwassene, keer de scherpe hoek van de gordel, keer 2 (vanwege de takelwerking door het geleideoog), keer de vertraging in het kwadraat. Ik schat de kracht in op 1000 tot 2000 kgm bij een kop-staart botsing. Bij een frontale een veelvoud daarvan. Als je een aanrijding maakt, scheurt deze bevestiging dus meteen af.
Kortom, zo bevestigd zit de gordel er alleen voor de sier. ops:
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Piekbelastingen bij een botsing? 50 G is niet uitzonderlijk bij een zware aanrijding.
Dat is dus 50 maal het eigen gewicht! Zit er iemand van 40 kg achterin, dan komt er een kracht van 50x40=2000kgf (circa 20000 N) loodrecht op de gordel. Door de manier van bevestigen wordt de kracht op het bovenste bevestigingspunt nog groter!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
DriverD schreef:Piekbelastingen bij een botsing? 50 G is niet uitzonderlijk bij een zware aanrijding.
Dat is dus 50 maal het eigen gewicht! Zit er iemand van 40 kg achterin, dan komt er een kracht van 50x40=2000kgf (circa 20000 N) loodrecht op de gordel. Door de manier van bevestigen wordt de kracht op het bovenste bevestigingspunt nog groter!
dat bedoelde ik dus ...
hoek is minimaal factor 3, keer 2 = minimaal 6 keer zo groot
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heren,
Iedereen weet dat als je met 50 km /uur een frontaaltje krijgt je zowiezo dood bent.
Zoek maar even naar de test van Fifth gear waarbij een volvo 940 vrijwel frontaal op een reno modus klapt. De poppen in de modus waren heel. Deuren konden nog open.
De poppen in de volvo waren volkomen verbrijzeld en moesten in delen uit het wrak worden gezaagd. Deuren van de volvo konden niet meer open…
hier:
http://www.zelan.be/zelan/filmpjes/2895/Fifth_Gear_Renault_Modus_vs_Volvo_940.html
Find 940, replace DS…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Amai!! En destijds werd volvo al wat de klok sloeg aan veiligheid toegekend.
En nu rijd er zo een tegen een modusje van reno,en blijft er van een halve volvo inclusief de chauffeur niet veel meer over!
Dank U wel,moderne techniek
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet je voorstellen dat je niks vermoedend binnen de bebouwde kom 50 rijdt en een rimpelsauriër komt je tegemoet in zn bejaardenmodusbusje en die let even niet op… Komt op jouw weghelft….
Bang! you’re dead!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, zo ken ik er nog wel een paar….
Lady Di droeg geen gordel, achterin de Benz S-klasse. Had ze die wel gedragen, was ze nu waarschijnlijk nog onder de levenden
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik bedoel dat de DS ten opzichte van al het andere blik zo enorm onveilig is dat je met of zonder gordel bijna geen kans maakt.
Feit is wel dat een M6 boutje in het dakrandje niet sterk genoeg is.
Maar, de M14 die origineel in de wielkast vastgeschroefd moest worden had ook maar een plaatje van 4x6cm versteviging eronder. Zou dat wel genoeg zijn?
Ik heb M10 met een plaatring van 3cm doorsnee genomen… goed genoeg?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Frontaal maak je met een DS nog wel een redelijke kans. De neus vormt een grote kreukelzone, de motor (weerstand) ligt ver naar achter, snip vervormt moeilijk en draagt kracht over op groot deel van de A-stijl, voorwielophanging is relatief stevig en al het plaatwerk spat er van af (waardoor veel kracht opgenomen wordt).
Als ik diverse ongeluk-foto’s in het Clubarchief bekijk, zijn die heel spectaculair, maar blijft de cabine in veel gevallen nog redelijk heel.
Aanrijdingen van opzij zijn veel gevaarlijker. Deuren en deurstijlen bieden nauwelijks tot geen weerstand. Het enige wat nog iets doet is de kokerbalk. En hoe ‘crossa’ is die?
Het 5th gear filmpje is wel een beetje gekleurd door de scheve aanrijding. Was het echt frontaal geweest, dan waren de inzittenden van de Volvo er beter vanaf gekomen.
En het filmpje gaat wel over twee keer 40 mijl = 2 keer 65 = 130 km/uur, zonder te remmen. Alsof je op de autoroute opeens tegen een pyloon van een viaduct aan knalt. Dat is een aanrijding die gelukkig niet vaak voorkomt.
Overigens alle lof voor de Modus!
Hoe dan ook, met een (goed bevestigde) gordel maak je nog enige kans, binnen wat overblijft van de cabine. Zonder functionerende gordel wordt je in de cabine gemangeld, zelfs als die intact blijft. En daar gaat dit draadje toch over?
Maarre, iemand interesse om m’n DS’en en CX’en te kopen?
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Michelidds schreef:Maarre, iemand interesse om m’n DS’en en CX’en te kopen?
grapje zeker? Ik bied 100 euro!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
bogaard77 schreef:Michelidds schreef:Maarre, iemand interesse om m’n DS’en en CX’en te kopen?
grapje zeker? Ik bied 100 euro!
Je weet toch, ik leid aan chronische Citrofilie…
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.