2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Wat gooi jij in je Bix?
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 14 februari 2005 02:07 PM
  [ # 16 ]

Bij onze oosterburen in duitsland kost Super+ om en nabij de 1,10 de liter dus dat gaat er in de BX maar ook in de ZX. En voor dat geld kun je niet eens Euro 95 tanken hier…

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 februari 2005 02:08 PM
  [ # 17 ]
WYD schreef:

Dat dacht ik ook op de pomp te zien.
Er stond superplus en daaronder stond euro 98 Cool

Hm, dan treedt die termvervaging dus toch in. Hier in het westen nog nergens tegengekomen.

Waren dat termen bij dezelfde pomp of twee verschillende brandstoffen?

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 14 februari 2005 02:08 PM
  [ # 18 ]
WYD schreef:

Dat dacht ik ook op de pomp te zien.
Er stond superplus en daaronder stond euro 98
Cool

Klopt is ook zo !

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 februari 2005 02:09 PM
  [ # 19 ]
Handjes schreef:
WYD schreef:

Dat dacht ik ook op de pomp te zien.
Er stond superplus en daaronder stond euro 98 Cool

Hm, dan treedt die termvervaging dus toch in. Hier in het westen nog nergens tegengekomen.

Waren dat termen bij dezelfde pomp of twee verschillende brandstoffen?

Dat stond op 1 en dezelfde pomp bij de Shell in Arnhem (Presikhaaf)

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 14 februari 2005 02:11 PM
  [ # 20 ]

en met die meerdere… heb het zelf gezien Smile

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 februari 2005 02:12 PM
  [ # 21 ]
WYD schreef:

Dat stond op 1 en dezelfde pomp bij de Shell in Arnhem (Presikhaaf)

Vaag dat dat zo lokaal en recent is. Ook lekker verwarrend voor de consument dat men superplus ineens euro98 gaat noemen.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 februari 2005 02:22 PM
  [ # 22 ]

Het belangrijk is het het octaan, dat cijfertje, het naampje is niets dan een willekeurig naampje… lager octaan heeft meer neiging tot detonatie = niet goed, hoger octaan betere ontbranding, minder kans op detonatie en dus pingelen.

Dan is het ook nog zo dat er wel degelijk kwaliteitsverschil in brandstof zit…. als je heel lang gulf blijft tanken gaan je injectoren toch een beetje verstopt raken op den duur.  Dus voor mijn autos komt het bij Shell vandaan, en daar ben ik zeer tevreden over….

Mijn stiefvader tankte altijd gulf (vlakbij & goedkoop), maar zelfs de berlingo met iets van 40k km er op ging ervan inhouden. Nu overgestapt op V-Power en het is over, en het ding lijkt minder te zijn gaan verbruiken. (Dat moet nog een paar tankjes bekeken worden om het zeker te weten).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 februari 2005 02:35 PM
  [ # 23 ]
sans-pareil schreef:

Het belangrijk is het het octaan, dat cijfertje, het naampje is niets dan een willekeurig naampje… lager octaan heeft meer neiging tot detonatie = niet goed, hoger octaan betere ontbranding, minder kans op detonatie en dus pingelen.

Hm, ja en nee. Iedere brandstof heeft die neiging: het moet allemaal detoneren natuurlijk Wink, alleen ligt de zelfdetonatiegrens van 95 lager dan van 98. Dus als je compressieslag nog niet klaar is (en de bougie nog niet vonkt), maar het brandstofmengsel detoneert uit zichzelf door de al opgebouwde compressie, dan gebruik je een te laag octaangetal (bijvoorbeeld een 2cv die op euro95 rijdt). Dit is inderdaad pingelen en bijzonder schadelijk voor je motor. Een te hoog octaangetal rijden is niet schadelijk voor je motor, maar wel voor je portemonnee Wink. Hoewel er soms ook wat zuinigheidsvoordeel behaald kan worden met een iets hoger octaangetal.

Het beste en handigste (vakanties) is inderdaad letten op het getalletje bij de pomp: RON 95, RON96, etc.

En het klopt dat er behoorlijke kwaliteitsverschillen tussen de diverse merken brandstoffen zitten. Op Texaco super rijdt mijn 2cv voor geen meter bijvoorbeeld.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 februari 2005 04:10 PM
  [ # 24 ]
André schreef:

Dat is mooi dan.
Ik tank al 7jaar loodvrij met mijn ‘88 BX, maar nog nooit iets gemerkt
van versnelde klepslijtage.

Heb je een 150- of TU-serie blok? Laatste mogen op euro 95.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 14 februari 2005 04:23 PM
  [ # 25 ]
Handjes schreef:
André schreef:

Dat is mooi dan.
Ik tank al 7jaar loodvrij met mijn ‘88 BX, maar nog nooit iets gemerkt
van versnelde klepslijtage.

Heb je een 150- of TU-serie blok? Laatste mogen op euro 95.

BX-blokken kunnen allemaal loodvrij rijden. Loodhouden danwel loodvrij staat overigens weer los van het octaangetal.
BX-blokken hebben soms oktaangetaal 98 nodig, maar kunnen allemaal loodvrij rijden. Daarom rijden die motoren ook zo goed op LPG = altijd loodvrij en hoogoctaangetal.

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 14 februari 2005 04:29 PM
  [ # 26 ]

Ik hou het gewoon bij diesel, niks te vroege ontsteking of te laag octaangtal, en het ruikt nog lekker ook!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 februari 2005 06:53 PM
  [ # 27 ]
Eric Vertogen schreef:

BX-blokken kunnen allemaal loodvrij rijden. Loodhouden danwel loodvrij staat overigens weer los van het octaangetal.
BX-blokken hebben soms oktaangetaal 98 nodig, maar kunnen allemaal loodvrij rijden. Daarom rijden die motoren ook zo goed op LPG = altijd loodvrij en hoogoctaangetal.

Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. De 109- en 150-serie motoren (1.1 en 1.4, achterovergekanteld, geproduceerd van midden jaren 70 tot eind jaren 80) moesten toch wel echt gelode benzine hebben (en inderdaad 98 octaangetal). Ik heb het dus niet over de XU-serie (1,6-1.9). Misschien dat dat in de praktijk meevalt overigens.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 februari 2005 07:11 PM
  [ # 28 ]

Is de 1.1 überhaupt wel in Nederland geleverd???
Bij mijn weten niet namelijk.
Wel in Frankrijk en Belgie waarschijnlijk ook.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 14 februari 2005 07:30 PM
  [ # 29 ]
Handjes schreef:
Eric Vertogen schreef:

BX-blokken kunnen allemaal loodvrij rijden. Loodhouden danwel loodvrij staat overigens weer los van het octaangetal.
BX-blokken hebben soms oktaangetaal 98 nodig, maar kunnen allemaal loodvrij rijden. Daarom rijden die motoren ook zo goed op LPG = altijd loodvrij en hoogoctaangetal.

Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. De 109- en 150-serie motoren (1.1 en 1.4, achterovergekanteld, geproduceerd van midden jaren 70 tot eind jaren 80) moesten toch wel echt gelode benzine hebben (en inderdaad 98 octaangetal). Ik heb het dus niet over de XU-serie (1,6-1.9). Misschien dat dat in de praktijk meevalt overigens.

We hebben zelf een BX basis uit ‘87 gehad en die reed perfect op LPG (dus loodvrij). Geen enkel probleem met het motortje en met gemak 350.000 km gereden. Kleppen gaven ook geen probleem. Zulke BXen ken ik nog wel meer die als BX14 op LPG rondreden midden jaren 80, dus loodvrij kan zeer goed met deze BXen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 februari 2005 07:50 PM
  [ # 30 ]
Eric Vertogen schreef:

We hebben zelf een BX basis uit ‘87 gehad en die reed perfect op LPG (dus loodvrij). Geen enkel probleem met het motortje en met gemak 350.000 km gereden. Kleppen gaven ook geen probleem. Zulke BXen ken ik nog wel meer die als BX14 op LPG rondreden midden jaren 80, dus loodvrij kan zeer goed met deze BXen.

Kan een 1.4 TU blok goed tegen gas? Ik vraag het me gewoon opeens af omdat ik een paar jaar geleden zat te twijvelen over de aanschaf van een Peugeot 309 1.4i op LPG.

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook