Gewoon gaan met die banaan.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
heel simpel, snelheidswijzer in auto heeft bij afwijking (en die hebben ze eigenlijk allemaal) altijd een afwijking naar boven en nooit naar beneden, dus je kan altijd wel ongeveer 5kmh harder rijden dan je snelheidswijzer in je auto aangeeft, en ja, gps is hier over het algemeen accurater in, maar ook niet 100%
afwijking snelheidsmeter
Wettelijk gezien mag de snelheidsmeter nooit te weinig km/u aangeven. De afwijking mag tussen de 3% en 7% bedragen. De snelheidsmeter geeft dus meer aan dan je in werkelijkheid rijdt (mits je de originele bandenmaat onder je auto hebt) zo heb ik mij tijdens een bezoek aan de politieopleidingsschool laten vertellen door een instructeur van de verkeersongevallengroep.
Groeten Mart1n
Als ik op de tomtom kijk die 100km/h aangeeft, zie ik op de picassometer (digitaal) 96 staan. ik vind dat erg netjes.
Maar onze ford transit, geeft met originele banden te weinig aan!
Als we daar 100 op de teller rijden, zit de tom tom al op 105
Ik heb in het verleden deze vraag voorgelegd aan de ANWB (geplaatst in de autokampioen). Hun antwoord: de gemiddelde afwijking van een GPS systeem zit in de orde van tienden van procenten. Oftewel een afwijking van minder dan 1 km/h bij 100 km op de display.
Snelheidsmeters in auto’s gemiddeld 3%, altijd naar boven…
Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
Ik heb ‘t in mijn C4P7 gemeten op hectometerpaaltjes over 2 km bij gebruik cruisecontrol:
50 echt: 52-53 op de teller (144 sec/2 km)
90 echt: 93 op de teller (80 sec/2km)
100 echt: 103 op de teller (72 sec/2 km)
120 echt: 123 op de teller (60 sec/ 2 km)
150 echt: 152-153 op de teller (48 sec/ 2 km)
180 echt: nog niet aan toe gekomen
Vind ik een héle kleine afwijking. Heel typisch is dat de gemiddelde snelheid die de boordcomputer aangeeft wel (vrijwel) precies klopt!
Dus met de cruise control op 123, geeft de snelheidsmeter ook 123 aan (op een gelijkmatig vlak traject tenminste), en doe ik precies 60 sec over 2 km: 120 echte km/uur dus.
als ik de tripcomputer reset tijdens deze rit, blijftt deze precies 120 aangeven als gemiddelde snelheid. De afgelegde afstand en gemiddelde snelheid zijn dus wèl heel nauwkeurig!
PS; afwijking wordt wel groter als m’n banden verder slijten. Als er bijv. 3 mm profiel weg is: diameter band is dan 650,7mm - 2*3mm= 644,7mm. Dat komt overeen met 99,1%. Oftewel: de snelheids en afstandsmeter zal dan 1% meer aangeven.
(diameter wiel: 215/45-18 => 215mm * 0,45 * 2 + 18” * 25,4mm/” = 650,6mm)
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!
@Ronald1963
Bij mij constateer ik precies dezelfde afwijking, gemeten en ook t.o.v. de snelheidsweergave van het navigatiesysteem (VDO-Dayton).
Opmerkelijk vind ik echter dat er altijd gesproken wordt over een procentuele afwijking, die m.i. dan groter moet worden bij toenemende snelheid, terwijl de afwijking bij alle snelheden altijd 3 km/uur is.
Wel prettig overigens dat je dus met je cruisecontrol op 125 km/uur nooit in aanmerking kunt komen voor een prent (als je er tenminste 120 km/uur mag rijden en niet binnen de bebouwde kom natuurlijk )
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
en doe ik precies 60 sec over 2 km: 120 echte km/uur dus.
tja, je snapt toch wel dat ook jouw meting niet exact is? 1950m in 60,5sec is nog maar 116km/h. En 2km/60 kan ook 2050m in 59,5sec zijn: 124km/h
Daar komt dan nog een eventuele structurele meetfout bij. Ook jouw meting is dus niet precies en niet exact.
Opmerkelijk vind ik echter dat er altijd gesproken wordt over een procentuele afwijking, die m.i. dan groter moet worden bij toenemende snelheid, terwijl de afwijking bij alle snelheden altijd 3 km/uur is.
De afwijking is niet lineair en niet constant. Maar uit voorzorg is de boel zo geprogrammeerd (geijkt) dat er gemiddeld of minimaal 3km/h verschil is.
De uitzetting van de band loopt bijv kwadratisch met de snelheid op, waardoor de meter minder aan gaat geven, terwijl de afleesfout bij lage snelheid procentueel het grootst is.
ANWB antwoord: de gemiddelde afwijking van een GPS systeem zit in de orde van tienden van procenten.
Ze hebben bij de ANWB niet al te veel verstand van auto’s, dus ik zou dit niet zo maar aannemen. Bottom line is dat GPS ook een resolutie heeft qua afstand (enkele meters) en een afwijking qua tijd (enkele promille) en dat inbouw GPS altijd gelinkt wordt aan een snelheidsignaal van de auto, om zichzelf te controleren. Daar bovenop is het niet eenduidig of de software een gemiddelde geeft, of een instantane snelheid.
Stel de GPS gebruikt een gemiddelde meting over 5sec, bij 30m/s kan dat al een fout opleveren van +/- 4%
5sec @30m/s => 150m +/- 5m
5sec = 5sec +/- 0,025s (0,5%)
145/5,025s = 28,8m/s (=104km/h)
155/4,975s = 31,6m/s (=114km/h)
De vraagt blijft: wat is waar
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8956.jpg)
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
eviltwin schreef:
en doe ik precies 60 sec over 2 km: 120 echte km/uur dus.
tja, je snapt toch wel dat ook jouw meting niet exact is? 1950m in 60,5sec is nog maar 116km/h. En 2km/60 kan ook 2050m in 59,5sec zijn: 124km/h
dat is inderdaad geen erg correcte meetmethode, daar ben ik het zeker mee eens, en met de gemiddelde 3km/u ook ( mijn GC4P met nog nieuwe originele banden:30-65km/u:2km/u,70-120:3km/u.Focus vroeger: 50:4km/u, 70:4km/u, 120:5km/u (analoog aflezen is echter niet al te best)
eviltwin schreef:
ANWB antwoord: de gemiddelde afwijking van een GPS systeem zit in de orde van tienden van procenten.
Ze hebben bij de ANWB niet al te veel verstand van auto’s, dus ik zou dit niet zo maar aannemen. Bottom line is dat GPS ook een resolutie heeft qua afstand (enkele meters) en een afwijking qua tijd (enkele promille) en dat inbouw GPS altijd gelinkt wordt aan een snelheidsignaal van de auto, om zichzelf te controleren. Daar bovenop is het niet eenduidig of de software een gemiddelde geeft, of een instantane snelheid.
Wat ANWB wel of niet weet van auto’s en gps kan ik niet over oordelen. Ik kan wel zeggen dat bijvoorbeeld tomtom schommelt, het is dus de opdracht zelf een gemiddelde daarvan te maken.
Een momentopname hiervan is niet al te betrouwbaar uiteraard, maar ik geloof niet dat mensen dit 1 keer nakijken, en dan hier posten.
Je kan de snelheidsverschil-test met wat statistiek doen ook (had altijd 100% hiervan tijdens studie ) en met cruisecontrol als het niet druk is.
Je kan een 10tal metingen uitvoeren,en het juiste verschil (met een 99.5% zekerheid) constateren met een nauwkeurigheid van 1km/u.
Met wat meer uitvoerig meten,100tal metingen, kan je zelfs makkelijk naar 0.1 km/u nauwkeurigheid gaan, met 95% zekerheid. Voorwaarde is dan inderdaad wel, dat alle beinvloedende factoren (zoals bandenopwarming en zo meer) dezelfde blijven en dat is minder evident.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Meng me even in de discussie. Bij mijn c4, en tegenwoordig vele auto’s valt in de computer de bandenmaat in te stellen. Resultaat:Tot 180 precies op de cruise, in vergelijking met tomtom 180. dit blijft constant, totaal geen verschil!
Dat dit klopt weet ik uit ervaring, want ik heb ook wel eens post uit leeuwarden, en dan weet ik al precies waar ik voor aangeslagen ga worden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
daaristieweer,wiedurft schreef:Bij mijn c4, en tegenwoordig vele auto’s valt in de computer de bandenmaat in te stellen.
Welke C4 heb je? Bij mijn C4 Berline Exclusive heb ik deze optie niet in de standaard menus gevonden… Of bedoel je instellen bij de dealer?