1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS/ID ?
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 november 2007 02:20 PM

Hallo,

Ik ben van plan om een DS of ID te kopen.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een DS en een ID?
Ik heb ergens op Internet een modellengeschiedenis gevonden die het een en ander duidelijk maakt. Althans dat dacht ik. Want ik zie vaak tegenstrijdige benamingen.

Ik heb intresse in een (DS,ID) ? uit 1972.
De eigenaar omschrijft hem als “DS SUPER 5”, maar ik kan de ze benaming niet terug vinden in de modellengeschiedenis die ik gelezen heb. Wel de Dsuper 5, maar dat is een ID.

Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Gepost: 27 november 2007 02:24 PM
  [ # 1 ]

Ik ben geen DS man, maar volgens mij is een DS Super5 idd een DSuper5 en dat is de benaming voor de latere generatie ID. Als ik het goed heb dus een IDDS met rempedaal en normale (5)versnellingsbak.

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 27 november 2007 02:36 PM
  [ # 2 ]

Eind jaren ‘60 kwam de benaming ID te vervallen. Een ID is dan een DSpecial of DSuper. Deze kwamen met 4 bak. De DSuper 5 kwam wat later en deze had dus een 5 bak.

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 november 2007 02:38 PM
  [ # 3 ]

klopt. Een ID is een wat eenvoudiger uitvoering van de DS, uitgebracht om de auto minder duur te maken voor de wat minder kapitaal krachtigen. Vanaf eind jaren ‘60 ging de ID Dsuper heten, die met een 5bak dus Dsuper5. Het verschil tussen ID en DS werd in de jaren ‘70 steeds kleiner, een Dsuper5 bijv. verschilt niet veel meer van een DS. Technisch verschillen beiden typen minimaal, al heeft een ID nooit een halfautomaat, een gewone rem ipv de beroemde ‘paddestoelremknop’ en vaak een wat sobere styling, bijv. kunststof delen ipv metaal. Een oudere ID heeft zwarte ‘trompetten’ (bij de achterknippers), een DS had altijd RVS.

Zo zijn er diverse verschilpunten. Op de website van de DS club vind je ook veel info.

Die Dsuper5 waar je het over had, dat zijn fijne auto’s. Verschillen zoals gezegd minimaal van een DS (hier zal vast niet iedereen het mee eens zijn, maar goed). Mijn eigen auto is volgens kenteken een DS 21, met een 5bak, maar heeft een gewoon rempedaal. Het zou dus ook een (verpallaste) Dsuper5 kunnen zijn.

Anyway, ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes met je zoektocht!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 november 2007 03:46 PM
  [ # 4 ]

KIJK HIER NOU TOCH EENS!!!!!!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 november 2007 04:01 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 november 2007 04:40 PM
  [ # 6 ]

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoord.

Als ik het goed heb heeft dus de auto waar ik interesse in heb geen hydraulisch rem en stuursyteem.

Zijn er nog andere zaken die van belang zijn waar je op moet letten als je een ID koopt? Buiten de gebruikelijke dingen natuurlijk.
Of beter gezegd, wat zijn typische zwakke punten van een DSuper 5 uit 1972.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 27 november 2007 04:43 PM
  [ # 7 ]

Je rem is wel hydraulisch, maar niet met een paddestoel. het pedaal heeft maar een slag van misschien 1 cm.

Een een hydraulisch stuursysteem heeft ie waarschijnlijk ook.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 november 2007 04:46 PM
  [ # 8 ]

De DSuper5 was bij uitstek de auto waar veel mee gereden werd!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 27 november 2007 05:33 PM
  [ # 9 ]
Wolfman schreef:

Zijn er nog andere zaken die van belang zijn waar je op moet letten als je een ID koopt? Buiten de gebruikelijke dingen natuurlijk.
Of beter gezegd, wat zijn typische zwakke punten van een DSuper 5 uit 1972.

zie aankoopbrochure van de DS club

Profiel  
 
kennydspecial
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007

- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
Gepost: 27 november 2007 11:19 PM
  [ # 10 ]

citroen ds of id

beste medeforumer

een citroen ds of id is voor mij net het zelfde is een zeer leuke wagen om mee te rijden het is godelijk rijden je bent net koning van de openbare weg iedereen gaat opzij om je door te laten ps met een ds ben je altijd gezien


wat je op moet letten verpallasing vind ik niet erg sommige wel is eigenlijk je eigenwagen een personelijke toets geven indien je wagen terug verkoopt kan er commentaar volgen maar daarop moet je niet letten een echte ds liefhebber kijkt daar gewoon niet om en wil terug zweven in en ds   andere punt is je staat van carosserie   chassis en moter zeer goed naar kijken chassis en draagarmen zekers naar kijken   carosserie niet te veel naar kijken moet noch mooi zijn een citroen ds plaatwerk heeft altyd schoonheids foutjes moter nu ik raad je aan olie en compressie test te laten uitvoeren natuurlijk altyd eens kijken naar je waterdop als je een soort van witte brei ziet aangangen heb je een groot probleem de befaamde joint du cullase is kapot zo dat is wat basis kennis

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 november 2007 11:34 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor je bijdrage.

Of het een DS is of een ID maakt mij niet uit. Het ging mij er alleen om om precies het juiste type te weten. Zodat ik wat gerichter kan zoeken naar informatie.

De auto zou verledenjaar professioneel gelast zijn aan de boden en dwarsbalken. Dus ik moet er maar van uit gaan dat dat nu in orde is. De carosorie is matig. Roest op de gebruikelijke plekken.
Goed, ik heb dat liever niet, maar dat is op te knappen of desnoods nieuwe delen erop zetten.
Ik heb een budget om de auto op te knappen. De technische staat vind ik belangrijker. Ik kan redelijk veel zelf en heb een maat die bijna alles kan aan een motor. Alleen hebben wij totaal geen ervaring met een ID.
Daarnaast heb ik nog een vervoermiddel dus ik ben niet afhangkelijk van de ID. Hij kan best een tijdje stil staan mocht er een grote klus gedaan moeten worden.

Wanneer ik de auto gekocht heb laat ik het hier wel weten. Ik zal ongetwijfeld heel veel vragen hebben de komende maanden.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 november 2007 11:35 AM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

KIJK HIER NOU TOCH EENS!!!!!!!

Jammer dat die Wikipedia niet helemaal klopt:

Modeljaar 1971
Een handbediende 5-versnellingsbak wordt standaard op de DS21 carburateur- en injectieversies gemonteerd. Op de typen Pallas, Prestige en Cabriolet worden in de koplampen standaard jodiumlampen gemonteerd. Deze is als optie op de andere typen leverbaar.

DS23 injection électronique

Motor: Boring 93,5 mm, slag 85,5 mm. Cilinderinhoud 2347 CC. Fiscaal vermogen: 13 CV. Compressieverhouding 1 : 8,75. Bruto vermogen 141 SAE-PK bij 5.500 tr/min, 130 DIN-PK bij 5.250 tr/min. Maximaal koppel 20,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 19,9 mkg DIN bij 2500 tr/min.

Versnellingsbak: drie versies voor het type 23-carburateur.

Een DS23 voor modeljaar 1971? Ik dacht het niet… Shocked

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 november 2007 11:40 AM
  [ # 13 ]

Lever mij even de juiste tekst! Dan pas ik het aan. Of beter nog: Wil je een ID zodat jij het kan aanpassen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 november 2007 11:51 AM
  [ # 14 ]

Dat stukkie over de DS23 IE moet gewoon weg bij modeljaar 1971 en toegevoegd bij modeljaar 1973-1975.
Voor modeljaar 1975 kregen de DS-en ook nog een waarschuwings knipperlichtinstallatie en RVS-deurklinken buiten…

Citroen!

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 28 november 2007 06:25 PM
  [ # 15 ]

Is altijd verwarrend, een DSuper 5 of een DSuper5 (let op de spatie). De eerste is een DSuper met 1985 CC motor en optionele 5 bak (met volgens mij een ‘korte’ 5e versnelling). De DSuper5 heeft de 2175 CC motor en ‘lange’ 5 bak, stuurbekrachtiging en de beroemde meedraaiende vérstralers. Heerlijke wagen, die 2100 motor is het helemaal hoor (ik schrijf zeer bevooroordeeld natuurlijk!). Maar in basis is het gewoon een ID, dus met gewoon rempedaal en wat meer ruimte onder de motorkap enzo. Gewoon doen! Kopen en genieten!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook