2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
verbruik omhoog in de winter***(opgelost!)
Gepost: 27 november 2007 09:56 PM
  [ # 16 ]
Eric schreef:

ik ruik benzine bij starten en na een rit.

Als de topicstarter zegt dat hij benzine ruikt, dan is het misschien zinvoller om daar aandacht aan te besteden dan een theorie over malfunctionerende thermostaten te plaatsen Confused:

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 27 november 2007 10:01 PM
  [ # 17 ]

De topic titel zet mensen natuurlijk wel op het verkeerde been.
Waarschijnlijk heeft het dus niets te maken met de winter.

Jeroen

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 27 november 2007 11:07 PM
  [ # 18 ]
graddus schreef:

Als de topicstarter zegt dat hij benzine ruikt, dan is het misschien zinvoller om daar aandacht aan te besteden dan een theorie over malfunctionerende thermostaten te plaatsen Confused:

Eric zegt dat het verbruik in de winter omhoog gaat, en er is geen lekkage geconstateerd terwijl je dat echt wel zou merken als je 1/3 liter per 10 km verliest. En wat mij betreft mag Eric zelf wel bepalen welk advies hij zinvol vindt Smile

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 27 november 2007 11:09 PM
  [ # 19 ]

Het gaat hier waarschijnlijk om een 150-blokje. ik zou in eerste instantie de benzinepomp en daarbijbehorende leidingen eens goed controleren. De pomp is makkelijk te bereiken onder de motorkap en mocht het nodig zijn, het vervangen hiervan stelt echt niks voor.
Nogmaals, eerst controleren op lekkages onder de motorkap, uiteraard ook de carb, en daarna de leidingen vanaf de tank naar motorcompartinent.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 27 november 2007 11:11 PM
  [ # 20 ]

Die slang die boven je uitlaatspruitstuk zit en naar de inlaat van je luchtfilter loopt, die is toch onder anderen bedoeld om een bevroren carburateur te voorkomen?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 november 2007 11:51 PM
  [ # 21 ]
knäckor schreef:

Die slang die boven je uitlaatspruitstuk zit en naar de inlaat van je luchtfilter loopt, die is toch onder anderen bedoeld om een bevroren carburateur te voorkomen?

Klopt.

Bij de 1400’s die ik ken moet je zelf de handle omzetten van zomer- naar winterstand. Bij de winterstand staat een soort sneeuwvlokje op het luchtmenghuis. Zoiets weet ik bij een BX-met-150-blok overigens niet aan te wijzen, maar - zoek de warme luchtslang als die er is.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 november 2007 12:10 AM
  [ # 22 ]
mssl schreef:

Bij de 150 blokken bevind dit rechts van het blok (wanneer je van de voorkant kijkt).

Dan wel rechts vooraan   Wink
Recht onder het luchtfilter.
Gele handle naar beneden is geloof ik de winterstand. En omhoog de zomerstand, daar tussenin zit ook nog een tussenstand.

Als de slang vanaf je spruitstuk naar dit verdeelhuis goed zit,moet het verschil wel duidelijk merkbaar zijn.

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 28 november 2007 12:50 AM
  [ # 23 ]

ik heb idd een gekanteld 150 A of C motortje. Met solex carb. Het viel me net op toen ik in de auto stapte om naar huis te rijden dat de auto binnen ook stinkt naar benzine.  Dus voor dat ik hem gestart had. Toch iets met de leidingen denk ik.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 28 november 2007 11:01 AM
  [ # 24 ]
Eric schreef:

ik heb idd een gekanteld 150 A of C motortje. Met solex carb. Het viel me net op toen ik in de auto stapte om naar huis te rijden dat de auto binnen ook stinkt naar benzine.  Dus voor dat ik hem gestart had. Toch iets met de leidingen denk ik.

Controleer het benzinesysteem zo snel mogelijk, want er zijn de laatste tijd al genoeg BX-en in de brand gegaan. Sad

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 28 november 2007 01:33 PM
  [ # 25 ]
witte instapmodel BX schreef:
macnail schreef:

Controleer het benzinesysteem zo snel mogelijk, want er zijn de laatste tijd al genoeg BX-en in de brand gegaan. Sad

Gewoon uit interesse, is dit alleen zo bij een BX met carb motor of moet ik als “injectionist” ook zorgen maken?

Mijn BX stinkt niet naar benzine overigens…

Edit:

Ik lees wel eens dat er benzinesysteem reinigers bestaan in een flesje(voeg je toe bij de benzine). Werkt dat of niet?

Dit is puur om de injector te reinigen, ik deed dit ook zo af en toe bij mijn Deauville. Dit werkt zeker! Maar niet tegen lekkage van het brandstof systeem.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 november 2007 05:36 PM
  [ # 26 ]

kijk is bij de linker achterdeur na het voltanken van de BX daar zit namelijk de Tank ontluchting die was bij mijn GT ook lek Rolling Eyes

Autofan schreef:
McDean schreef:
garagestmarien schreef:

Hoewel koude lucht, door een hoger zuurstofgehalte, toch een beter verbranding heeft…

En in de benelux extreem koude temperaturen niet (meer) voorkomen waardoor carb bevriezing niet (snel) zal plaatsvinden.

Koude lucht is rijker aan zuurstof Cool En dus een rijker mengsel? Of een beter verbrandingsverhouding?

hoe meer lucht in de lucht/brandstof verhouding aanwezig is hoe armer het mengsel Wink

Ik had het over zuurstof niet meer lucht Rolling Eyes .. En carb zal niet snel het mengsel (lucht/benzine) wijzigen dus ik vroeg me af wat het effect van meer zuurstof is? (tenslotte heeft koude lucht de zuurstof molleculen dichter op elkaar zitten Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 28 november 2007 09:22 PM
  [ # 27 ]

Als ik dit zo lees; mijn 14RE heeft ook wel last van de kou. Ik heb nog niets gecontroleerd qua winter/zomerstantd. Mijn bx heeft soms wel eens last van slecht stationair lopen, pakt het dan weer goed op en loopt dan weer als een zonnetje. Ik ga het vrijdag allemaal ff nakijken.

Wat is eigenlijk de echte functie van een choke? Meer benzine bij het mengsel met als doel een hetere verbranding zodat de motor eerder op temperatuur is? Te lang op de choke rijden schijnt slecht te zijn vanwege de hogere druk in de verbrandingsruimte van de cilinder, wat de zuigerveren na vele km’s niet zo leuk vinden.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 28 november 2007 11:02 PM
  [ # 28 ]
McDean schreef:

Ik had het over zuurstof niet meer lucht Rolling Eyes .. En carb zal niet snel het mengsel (lucht/benzine) wijzigen dus ik vroeg me af wat het effect van meer zuurstof is? (tenslotte heeft koude lucht de zuurstof molleculen dichter op elkaar zitten Wink

Het bestanddeel wat van lucht wordt verbruikt is zuurstof, dus als er meer zuurstof in de motor komt (bij een gelijke hoeveelheid benzine) gaat de motor armer lopen. Hetzelfde effect als wanneer er meer lucht aangezogen wordt dus. En het is wel degelijk mogelijk dat een motor een armer mengsel aanzuigt. Denk maar eens aan een verstopte sproeier, een te laag vlotterniveau of valse lucht die tussen het spruitstuk en de carburateur wordt aangezogen.

@viusaventje: als een motor koud is heeft de benzine in het mengsel de neiging om neer te slaan op het koude spruitstuk en de koude kop. Om dat te compenseren wordt er een rijker mengsel aangevoerd. De verbranding zou juist heter worden wanneer het mengsel te arm is, doordat de verbranding dan niet optimaal is en dus langer duurt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 30 januari 2008 10:03 PM
  [ # 29 ]

Nou, vandaag de carburateur eraf gehaald.
Hij begon steeds beroerder te lopen. Alles doorgeblazen en gereinigd. Op het laatst kwam ik de stationair regelaar tegen. Ik heb nog nooit zo’n ding goed bekeken, maar het is een soort zelfregelende sproeiernaald in het stationaire gebied. Het ziet er uit als een tonnetje waar een stroomdraadje uit komt, en is bevestigd aan de wand van de carb. Het vreemde was dat de naald spoorloos was. Het ding stond gewoon altijd open!!!! Na het vervangen van het ding liep de bx veel beter stationair, en de co2 schroef reageerde ook weer op verstelling. Ik hoop dat dit ook het brandstof probleem oplost. Mijn conclusies zijn misschien niet correct, maar ik hoor graag commentaar hierop als ik fout zit.

Het is het rood geacceerde tonnetje op de tekening. (dit is geen solex carb.)

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook