Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Eric schreef:ik ruik benzine bij starten en na een rit.
Als de topicstarter zegt dat hij benzine ruikt, dan is het misschien zinvoller om daar aandacht aan te besteden dan een theorie over malfunctionerende thermostaten te plaatsen :
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De topic titel zet mensen natuurlijk wel op het verkeerde been.
Waarschijnlijk heeft het dus niets te maken met de winter.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
graddus schreef:Als de topicstarter zegt dat hij benzine ruikt, dan is het misschien zinvoller om daar aandacht aan te besteden dan een theorie over malfunctionerende thermostaten te plaatsen :
Eric zegt dat het verbruik in de winter omhoog gaat, en er is geen lekkage geconstateerd terwijl je dat echt wel zou merken als je 1/3 liter per 10 km verliest. En wat mij betreft mag Eric zelf wel bepalen welk advies hij zinvol vindt
Eveneens ben ik tevens ook.
Het gaat hier waarschijnlijk om een 150-blokje. ik zou in eerste instantie de benzinepomp en daarbijbehorende leidingen eens goed controleren. De pomp is makkelijk te bereiken onder de motorkap en mocht het nodig zijn, het vervangen hiervan stelt echt niks voor.
Nogmaals, eerst controleren op lekkages onder de motorkap, uiteraard ook de carb, en daarna de leidingen vanaf de tank naar motorcompartinent.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Die slang die boven je uitlaatspruitstuk zit en naar de inlaat van je luchtfilter loopt, die is toch onder anderen bedoeld om een bevroren carburateur te voorkomen?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Die slang die boven je uitlaatspruitstuk zit en naar de inlaat van je luchtfilter loopt, die is toch onder anderen bedoeld om een bevroren carburateur te voorkomen?
Klopt.
Bij de 1400’s die ik ken moet je zelf de handle omzetten van zomer- naar winterstand. Bij de winterstand staat een soort sneeuwvlokje op het luchtmenghuis. Zoiets weet ik bij een BX-met-150-blok overigens niet aan te wijzen, maar - zoek de warme luchtslang als die er is.
Ich bin ein Breaker
mssl schreef:Bij de 150 blokken bevind dit rechts van het blok (wanneer je van de voorkant kijkt).
Dan wel rechts vooraan
Recht onder het luchtfilter.
Gele handle naar beneden is geloof ik de winterstand. En omhoog de zomerstand, daar tussenin zit ook nog een tussenstand.
Als de slang vanaf je spruitstuk naar dit verdeelhuis goed zit,moet het verschil wel duidelijk merkbaar zijn.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
ik heb idd een gekanteld 150 A of C motortje. Met solex carb. Het viel me net op toen ik in de auto stapte om naar huis te rijden dat de auto binnen ook stinkt naar benzine. Dus voor dat ik hem gestart had. Toch iets met de leidingen denk ik.
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:ik heb idd een gekanteld 150 A of C motortje. Met solex carb. Het viel me net op toen ik in de auto stapte om naar huis te rijden dat de auto binnen ook stinkt naar benzine. Dus voor dat ik hem gestart had. Toch iets met de leidingen denk ik.
Controleer het benzinesysteem zo snel mogelijk, want er zijn de laatste tijd al genoeg BX-en in de brand gegaan.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
witte instapmodel BX schreef:macnail schreef:
Controleer het benzinesysteem zo snel mogelijk, want er zijn de laatste tijd al genoeg BX-en in de brand gegaan.
Gewoon uit interesse, is dit alleen zo bij een BX met carb motor of moet ik als “injectionist” ook zorgen maken?
Mijn BX stinkt niet naar benzine overigens…
Edit:
Ik lees wel eens dat er benzinesysteem reinigers bestaan in een flesje(voeg je toe bij de benzine). Werkt dat of niet?
Dit is puur om de injector te reinigen, ik deed dit ook zo af en toe bij mijn Deauville. Dit werkt zeker! Maar niet tegen lekkage van het brandstof systeem.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kijk is bij de linker achterdeur na het voltanken van de BX daar zit namelijk de Tank ontluchting die was bij mijn GT ook lek
Autofan schreef:McDean schreef:garagestmarien schreef:Hoewel koude lucht, door een hoger zuurstofgehalte, toch een beter verbranding heeft…
En in de benelux extreem koude temperaturen niet (meer) voorkomen waardoor carb bevriezing niet (snel) zal plaatsvinden.
Koude lucht is rijker aan zuurstof En dus een rijker mengsel? Of een beter verbrandingsverhouding?
hoe meer lucht in de lucht/brandstof verhouding aanwezig is hoe armer het mengsel
Ik had het over zuurstof niet meer lucht .. En carb zal niet snel het mengsel (lucht/benzine) wijzigen dus ik vroeg me af wat het effect van meer zuurstof is? (tenslotte heeft koude lucht de zuurstof molleculen dichter op elkaar zitten
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Als ik dit zo lees; mijn 14RE heeft ook wel last van de kou. Ik heb nog niets gecontroleerd qua winter/zomerstantd. Mijn bx heeft soms wel eens last van slecht stationair lopen, pakt het dan weer goed op en loopt dan weer als een zonnetje. Ik ga het vrijdag allemaal ff nakijken.
Wat is eigenlijk de echte functie van een choke? Meer benzine bij het mengsel met als doel een hetere verbranding zodat de motor eerder op temperatuur is? Te lang op de choke rijden schijnt slecht te zijn vanwege de hogere druk in de verbrandingsruimte van de cilinder, wat de zuigerveren na vele km’s niet zo leuk vinden.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
McDean schreef:
Ik had het over zuurstof niet meer lucht .. En carb zal niet snel het mengsel (lucht/benzine) wijzigen dus ik vroeg me af wat het effect van meer zuurstof is? (tenslotte heeft koude lucht de zuurstof molleculen dichter op elkaar zitten
Het bestanddeel wat van lucht wordt verbruikt is zuurstof, dus als er meer zuurstof in de motor komt (bij een gelijke hoeveelheid benzine) gaat de motor armer lopen. Hetzelfde effect als wanneer er meer lucht aangezogen wordt dus. En het is wel degelijk mogelijk dat een motor een armer mengsel aanzuigt. Denk maar eens aan een verstopte sproeier, een te laag vlotterniveau of valse lucht die tussen het spruitstuk en de carburateur wordt aangezogen.
@viusaventje: als een motor koud is heeft de benzine in het mengsel de neiging om neer te slaan op het koude spruitstuk en de koude kop. Om dat te compenseren wordt er een rijker mengsel aangevoerd. De verbranding zou juist heter worden wanneer het mengsel te arm is, doordat de verbranding dan niet optimaal is en dus langer duurt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nou, vandaag de carburateur eraf gehaald.
Hij begon steeds beroerder te lopen. Alles doorgeblazen en gereinigd. Op het laatst kwam ik de stationair regelaar tegen. Ik heb nog nooit zo’n ding goed bekeken, maar het is een soort zelfregelende sproeiernaald in het stationaire gebied. Het ziet er uit als een tonnetje waar een stroomdraadje uit komt, en is bevestigd aan de wand van de carb. Het vreemde was dat de naald spoorloos was. Het ding stond gewoon altijd open!!!! Na het vervangen van het ding liep de bx veel beter stationair, en de co2 schroef reageerde ook weer op verstelling. Ik hoop dat dit ook het brandstof probleem oplost. Mijn conclusies zijn misschien niet correct, maar ik hoor graag commentaar hierop als ik fout zit.
Het is het rood geacceerde tonnetje op de tekening. (dit is geen solex carb.)
Citroen Bx Deauville 1993