Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
B_iks schreef:knäckor schreef:Maar persoonlijk vind ik zwarte chevrons op een donkergrijze motorkap ook al erg mooi
Wat let je?
Niets heeft mij belet om een paar maanden terug mijn chevrons zwart te maken:
Eveneens ben ik tevens ook.
De Duiville stottert (topic afgestoft door nwe eigenaar, P3)
Even dit draadje afstoffen en stelen, aangezien dit nu mijn auto is, en weer problemen vertoont.
Deze Bx (met die grote citroen-sticker op de motorkap). heb ik in juli van GoofBlikscha gekocht, en er ondertussen 12.000 km mee gereden. Deze km’s gingen redelijk soepel, met alleen wat kleine slangenproblemen (al het rubber was uitgedroogd, maar is ondertussen vervangen).
Nu heeft de auto bij mij nooit stotter neigingen vertoond. Hoogstens bij een constante snelheid, dat de motor niet 100% soepel liep (wel voor 95%).
Maar sinds gisteren is ieder stoplicht een avontuur. De auto loopt ineens nog maar 500 tpm stationair als ie warm is, en 350 als ie koud is.
Als je in de eerste versnelling wegrijdt bij een stoplicht (met gas bijgeven tot +/- 1100 toeren), valt al het vermogen weg, het toerental zakt met flink slippende koppeling nog terug tot 700 tpm, en de hele auto trilt lichtjes. Als je dan toch boven de 1500 toeren uitkomt, gaat ie als een speer naar 4000 tpm.
Verder houdt de auto nu in bij doorschakelen, je merkt dan dat het vermogen even wegvalt tussen 2000 en 2200 tpm.
Ook wil de auto nu maar moeilijk starten. Lang doorstarten geeft als resultaat dat de motor wel meeloopt met de startmotor, maar niet zelfstandig blijft lopen. Een tikje gas geven helpt dan.
Het toerental blijft dan even steken op +/- 200 tpm en gaat dan met de automatische choke 2 min naar 500 tpm, om weer terug te vallen naar 350 (wel lekker zuinig ).
Ik heb een week geleden de startmotor vervangen omdat ie de geest gaf, en toen is dus ook de computer gereset (accuklemmen een paar uur los gehad). De auto liep daarna niet 100% lekker. Nadat ik de computer eergisteren gereset had, is ie slecht gaan lopen en stotteren.
Wat heb ik al geprobeerd:
-nogmaals computer gereset; geen resultaat
-vacuumslangen gecontroleerd; OK
-bougies zijn 5.000 km oud; lijkt me dus ok
-bougie kabels vonken niet naar buiten, en zien er aan de buitenkant goed/nieuw uit.
-nieuwe luchtfilter gisteren gemonteerd
-stekkers gecontroleerd en schoongemaakt; geen verbetering
-injectiereiniger in de tank; heeft (nog) geen effect na 100 km
wat is er verder aan de auto gebeurd (daar zou de oorzaak kunnen liggen);
1-11 adals vervangen bij hegru
20-11 startmotor vervangen door mij (door een bosch uit een Peugeot 106 1.4i) toen ook computer gereset.
20-11 reparatie kachelslang en koelvloeistof vervangen
Nog wat losse opmerkingen
-Ik kwam erachter dat de BX geen origineel brandstoffilter meer heeft, de benzineleiding is daar doorverbonden met een koperen leiding. Voor in de aanvoerleiding van het gasklephuis zit wel een kleine plastic filter van ‘FRAM’, deze ziet er niet helemaal fris uit, maar ook niet vuil. filter ongeveer zoals op afbeelding www.bootschappen.nl/contents/media/49095b.jpg alleen dan membraamfilter.
Dit gaat morgen vervangen worden door een originele.
-Verder staat er een oliewissel op het programma (ging de olie en filters halen toen het probleem zich manifesteerde).
-!De gaskleppotentiometer ziet er gloednieuw uit.!
-Ik tank euro95 bij tinq.
-Morgen hang ik er voor de zekerheid even het goedwerken gasklephuis uit m’n andere Deauville in, om te kijken of het probleem daarin zit.
-stappenmotor houdt een constant niveau aan, en lijkt goed te werken. De stappenmotor reageert niet zenuwachtig ofzo, en pakt meteen bij als je het gas loslaat (itt de oude in de andere deauville).
Iemand nog tips of ideeën?
*edit; spelfouten en vage zinnen
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Aangezien het brandstoffilter er niet meer zo goed uit ziet, (vlak voor verkoop is die vervangen) zou ik die vervangen, en dan ook gelijk de brandstofleiding even doorblazen, zowel aanzuig als retour. Dan moet de de leidingen wel even van de pomp af halen, anders heeft het geen nut.
Voor de rest… tja ik heb even geen ideeën.. Ik heb al te lang geen 14i meer gezien. Wat mij aannemlijk lijkt, is een kapot gasklepservo, of een kapotte gaskleppotmeter (ook als ze er goed uit zien, kunnen ze stuk gaan) dus ik ben benieuwd of het met een ander gasklephuis beter wordt….
Heb je trouwens nog foto’s van de auto? ben wel benieuwd..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Binnenkort eens even foto’s maken en posten.
De Bx heeft nu LM velgjes, en de sticker is van de voorkant verdwenen (helaas).
IEMAND (ik geloof de eigenaresse van onze oprit ) heeft aan de sticker lopen pulken totdat de sticker er niet meer uit zag, en ik hem er maar vanaf heb gehaald.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Uhhm trouwens gasklepservo=stappenmotor=zwart blokje dat stationair toerental regelt?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Uhhm trouwens gasklepservo=stappenmotor=zwart blokje dat stationair toerental regelt?
Jup, die is wel eens eerder vervangen bij de duiville, omdat dat ding een eigen leven ging leiden…
En wat betreft die sticker… Zonde.. Je had van mij zo de orginele motorkap weer mogen hebben ( heb ik nog steeds staan) in ruil voor die met de sticker, die heeft namelijk al op meerde auto’s van ons gezeten. Gelukkig heb ik nog 2 van die stickers
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
IDD zonde, en ook nog een pokkewerk om verkleuring uit de motorkap te krijgen. Maar een beetje commandant 7 doet wonderen, toen ook meteen de rest van de auto maar gedaan.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
FF ontopic weer.
Vanmiddag de nieuwe originele benzinefilter weer gemonteerd, en de oude eruit gehaald. De oude was redelijk vuil. En ook nog even de leidingen doorgeblazen (en ja, ook los gehaald van de pomp, anders kun je blazen tot je een ons weegt)
Maar helaas, de auto stottert nog steeds. Wel lijkt het iets minder geworden, maar heb vandaag ook maar weinig stoplichten gezien.
Morgen dus maar eens het gasklephuis uitwisselen met de andere BX.
Verder nog even een vraagje; hoe haal je de injector los?
Ik ben met een sloop gasklephuis wel zo ver gekomen dat ik de pinnetjes (plus en min-aansluiting) van de injector zie, maar hoe krijg ik hem los?
Mocht de auto met het andere gasklephuis wel fatsoenlijk rijden, dan wil ik even de injector proberen te reinigen, want het oude filtertje zou wel eens wat rotzooi kunnen hebben gelekt.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
De Duiville; vraag p3
Gisteren het gasklephuis gewisseld met een tweedehandsje.
Het stotteren is een stuk minder, maar nog steeds aanwezig.
Wat volgens mij geholpen heeft was een stekker schoonmaken.
Maar nu heb ik even jullie hulp nodig:
Aan de achterkant van het gasklephuis zit een dikke (10mm) rubberen slang, die loopt naar een soort van plastic schijf (5 cm doorsnee, 2 cm dik) met een stekkertje, waar dan 2 slangen uitkomen. Een dikke die het rechter spatbord inloopt en een dunne die ik niet kon volgen.
Hoe heet dit ding, en wat kost het ongeveer?
Ik vermoed namelijk dat dit onderdeel de ellende veroorzaakt. De contacten van de stekker zijn helemaal verroest. Nadat ik deze gisteren zo goed mogelijk heb schoongemaakt (blijven verroest), is de stotter minder geworden.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi. slotje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>