ik heb op een duits forum gelezen dat de LHM pomp voor een bx tzd turbo met abs anders is dan de zelfde auto zonder de ABS. Weet iemand daar iets van? Mijn pomp is namelijk niet goed meer.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: typen hydraulische pomp voor de bx
verkuilm schreef:ik heb op een duits forum gelezen dat de LHM pomp voor een bx tzd turbo met abs anders is dan de zelfde auto zonder de ABS. Weet iemand daar iets van? Mijn pomp is namelijk niet goed meer.
Wat ik me eventueel zou kunnen voorstellen is dat dit een montageruimtekwestie is waarom de pomp voor turbod’s met ABS niet op dezelfde plek zou zitten. Daar zit dan namelijk het hydrauliekblok wel érg dichtbij.
Zit hij bij jou (met ABS?) op de versnellingsbak of hangt ie onder de dynamo en wordt ie gevoed uit de krukaspoelie?
Bij een turbod zonder ABS “staat” ie in ieder geval op de versnellingsbak en wordt gevoed door de nokkenas.
Een 16v, met dezelfde plek voor de HD pomp als de turbod, heeft wel ABS, dus ik vraag het me af waarom dit zou verschillen. Een 16v blok is aan de bovenkant nog wat groter dan een turbod.
Ich bin ein Breaker
zit op de versnellingsbak. En inderdaad met het eruit halen, haal je je vingers open aan de ABS leidingen, krap dus. Begrijp ik dat een 16v pomp past?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Als het goed is past idd een 16v pomp…
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Dan zijn er nog meerdere pompen die passen, volgens mij ook die van een bepaald type XM.
Laatst kwam ik op de sloop een BX diesel met de hd pomp onder de dynamo tegen.
een XM V6 pomp kan je op een BX 16V zetten, omdat deze wat sterker geconstueerd is. de originele pompen van de BX 16V kunnen het nog wel eens begeven door de hoge toerentallen die deze motor draait.
Zelf ben ik er ook al mee aan het experimenteren geweest, en dat gaat echt perfect !!!! en de pomp blijft het ook gewoon netjes doen bij 7500 toeren en meer.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:een XM V6 pomp kan je op een BX 16V zetten, omdat deze wat sterker geconstueerd is. de originele pompen van de BX 16V kunnen het nog wel eens begeven door de hoge toerentallen die deze motor draait.
Zelf ben ik er ook al mee aan het experimenteren geweest, en dat gaat echt perfect !!!! en de pomp blijft het ook gewoon netjes doen bij 7500 toeren en meer.
Past dit zonder aanpassingen?
Eric Vertogen schreef:vortex schreef:een XM V6 pomp kan je op een BX 16V zetten, omdat deze wat sterker geconstueerd is. de originele pompen van de BX 16V kunnen het nog wel eens begeven door de hoge toerentallen die deze motor draait.
Zelf ben ik er ook al mee aan het experimenteren geweest, en dat gaat echt perfect !!!! en de pomp blijft het ook gewoon netjes doen bij 7500 toeren en meer.Past dit zonder aanpassingen?
Ik heb hier meer van gehoord. Ook dat zo’n pomp voor een BX16V pomp verkocht werd. Dus lijkt mij dat het zonder aanpassingen past.
je moet de pomp wel heel klein beetje aanpassen, maar dan zul je merken dat het hele systeem stukken beter blijft werken en op druk blijft staan !!!! ook het overhellen word een stuk minder.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
cwg schreef:Laatst kwam ik op de sloop een BX diesel met de hd pomp onder de dynamo tegen.
zo zat ie in mijn gti ook
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
zo zat ie in mijn gti ook
Ik sluit niets uit, maar het lijkt me vrij stug. Bij GTI motoren is de dynamo meestal ongeveer op de hoogte gemonteerd waar hier de brandstofpomp zit. Bij een GTI zit de HD pomp dan idd wel onder de dynamo, maar niet zo laag als bij deze diesel.
Bij deze diesel loopt er ook maar één multiriem over zowel dynamo als hd pomp. Bij de GTI motoren die ik ken (bv in m’n TZI Break) ligt er een multiriem over de dynamo en een v-snaar over de hdpomp.
vortex schreef:je moet de pomp wel heel klein beetje aanpassen, maar dan zul je merken dat het hele systeem stukken beter blijft werken en op druk blijft staan !!!! ook het overhellen word een stuk minder.
Ook ik heb ruim een jaar geleden een xmV6 pomp in m’n 16v gezet doch dan in een MK2. De enigste aanpassing die ik moest maken was het verwijderen van de een hoeveelheid staal rondom de tule waar de drukleiding ingaat, daar dit “pijpje” in een bevestigingsgat komt te zitten maar bovenal het werkt…................... perfect
auto komt snel(ler) omhoog en stuurbekrachtiging werkt direckt/gelijk
en deze pomp koste mij slechts €25,- (autosloperij natuurlijk)
geen Bart Ebben
Oh ja,... ops: ook de aanzuigleiding moest ik vervangen daar de aanzuigpijp op een andere plaats zit. hiervoor heb ik een aanzuigslang van een TZD gebruikt daar deze wat langer is (heb je echt nodig) en een bochtje aan het eind van de slang heeft zitten (aanzuigpijpje zit nu richting het shutboard ipv richting verdelerkap/rotor).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
vortex schreef:je moet de pomp wel heel klein beetje aanpassen, maar dan zul je merken dat het hele systeem stukken beter blijft werken en op druk blijft staan !!!! ook het overhellen word een stuk minder.
Sorry, maar dit kan zoals ik het lees echt alleen maar complete onzin zijn.
De pomp heeft geen enkele invloed op de systeemdruk, anders dan dat hij de minimale door de drukregelaar benodigde druk nog wel moet kunnen halen (slijtage).
Verder is uitsluitend en alleen de drukregelaar (en evt het verdeelblok, bepaalt geleverde druk aan de drukregelaar) verantwoordelijk voor de druk in het systeem.
Het omhoog blijven staan heeft met interne lekkage te maken, niets maar dan ook niets met de staat van de HD-pomp.
Het omgekeerde kan wel waar zijn: als de pomp slecht wordt en te weinig druk levert kan de SB uitvallen en het veer/remsysteem kuren gaan vertonen.
Ich bin ein Breaker
cwg schreef:Laatst kwam ik op de sloop een BX diesel met de hd pomp onder de dynamo tegen.
De ongeblazen diesels met stuurbekrachtiging (zoals deze TZD) vanaf 1992 hebben dat, zo’n “dubbellaags pomp” ofwel Xantia-pomp.
Ich bin ein Breaker