Beste forummers,
Ik had al een tijdje last van geklonk en gebonk bij het berijden van klinker wegen. Toen ik gister een keer flink moest remmen hoorde ik ook een tik.
Met het wiel er op en staande op de grond kon ik eigenlijk nergens geen speling in voelen. Echter bij het verwijderen van het wiel zat er wel speling op de remschijf. Deze hoort volgens mij normaal gesproken ook met 2 bouten o.i.d. vast te zitten of niet? Deze lijken bij mij namenlijk te zijn afgebroken.
Maarja als ik de velg er voor zet met de 4 bouten er in zittie in principe ook weer vast lijkt mij.
Kan dit nog iets met het gebonk en geklonk te maken hebben of moet ik verder zoeken.
Ik heb even een foto gemaakt:
## Edit: Met het wiel er weer aan maar nog wel los van de grond voel ik speling als ik het wiel aan de zeikanten vastpak, vanboven niet.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
bij mij bx waren het de stabstangetje en twee ophang rubbers die uitgesleten waren
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Volgens mij dienen die 2 boutjes enkel om de schijf tijdens monteren op z’n plek te houden..Ik weet het niet zeker maar omdat er 4 bouten door de schijf heen gaan blijft deze echt wel op z’n plek zitten lijkt me.
Rien
Met het wiel er weer aan maar nog wel los van de grond, nogmaals gecontroleerd op speling. Als ik het wiel op de zeikanten vastpak kan ik kleine speling waarnemen, van boven/onder niet.
Ik heb ooit ergens op het forum iets gelezen over spelingen op de wielen. Van boven en onder schijnt dan weer iets anders te betekenen dan van opzei.
Maar ik heb dus speling als ik het wiel op de zeikanten vastpak, wat houdt dat in?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Kijk eens naar de stuurkogels of de stuurdemper. Daar zou ook het gebonk vandaan kunnen komen. Draagarm rubbers of het stuurhuis zou ook nog kunnen.
Heb je naast het gebonk ook weleens ergens anders last van? Blijft de auto bijvoorbeeld wel netjes rechtuit rijden als je gas los of juist meer gas geeft? Is je bandenslijtage normaal?
Iets minder dan een jaar geleden zijn de draagarmen gereviseerd. Auto is ook goed uitgelijnd, trekt niet naar een kant of iets dergelijks.
Behalve het vreemde geluid heb ik eigenlijk nergens last van. En het is ook alleen maar op klinkerwegen dattie klonkt
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Speling zoals jij voelt is over het algemeen speling op een binnenste of buitenste stuurkogel(of een losse borg moer op de spoorstang).
Stuurkogel aan de rechterkant is ook nog geen jaar oud. Maar ik zal er naar kijken en zal ook de borgmoeren bekijken.
Morgen maar even op onderzoek uit
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Kon eigenlijk niets ontdekken waar het hem nou in zat (ben natuurlijk ook geen monteur). maar ik kreeg het idee dat bij de speling van opzei, de schokdemper ook wat mee beweegde, is dat normaal?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Neem een grote waterpomptang en klem de buitenste stuurkogel hiermee vast. Zet een lange schroevendraaier of nog beter bandijzer tussen de fusee en de stuurstang en wrik deze op en neer. Speling in de stuurkogel zul je nu in de waterpomptang kunnen voelen indien aanwezig.
Voor de binnenste kogel laat je iemand anders je wiel heen en weer wiebelen en voel je zo dicht mogelijk bij het stuurhuis of je eventueel speling voelt. Trek de spoorstang anders naar beneden zo dicht mogelijk bij het stuurhuis en vraag aan je compagnon of dit de speling opheft.
Krijg het idee dat het in het stuurhuis zelf zit, zou dat kunnen of heeft dan de binnenste stuurkogel gewoon de gek met mij.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Het is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk. Het is op afstand niet goed te beoordelen, maar ik zou de binnenste stuurkogel vervangen.
Ik ben bij de citroen veiligheidsdag geweest waar mijn zx is nagekeken, zelf hadden ze niets gevonden dus heb ik nog maar even gevraagd. Wielophanging zelf was niks mis mee, dat hing er allemaal mooi stevig in zie ie maar nadat hij aan de stabilisatorstang had zitten sjorren zei hij dat waarschijnlijk de verbinding tussen stabilisatorstang en veerpoot voor de geluidjes zorgt.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik geloof dat jij stuurbekrachtiging hebt en mijn zx heeft dat niet. Of het dan anders is wete ik niet, maar dat wat jij beschrijft had ik ook en is vrij simpel en betaalbaar opgelost.
De stuurstang die vanuit je stuur naar beneden vertrekt heeft vlak nadat deze door het schutbord komt een kruiskoppeling. Als er op die kruiskoppeling ook maar een fractie speling zit krijg je wat jij voelt. Op kasseien een wat klapperig gevoel en geluid en je denkt dat het uit je linker schokdemper komt.
Ik heb toen het onderste deel van de stuurstang vervangen. Ding koste toen ongeveer 4 tientjes.
Rij de auto op bokjes, kruip eronder en haal de borgclip los.Draai de borgbouteruit en verwijder het onderste van die stuurstang met dus die kruiskoppeling. Nieuwe erop en klaar.
Ik heb de nieuwe en oude ff naast elkaar gepakt en goed gevoeld. Het was echt een FRACTIE speling. Maar feit… geklapper was weg en bleef weg.\
Je kunt het overigens vrij eenvoudig diagonstiseren ( leuk woord)
Kap open vriendje erbij halen en die grijpt met een stevige hand die kruiskoppeling vast. Jij zit achter het stuur en pakt met duim en wijsvinger je stuur vast en gaat met veel gevoel kijken of je het stuur ligt kunt draaien VEEL GEVOEL. het gaat erniet om dat je draait, maar of het kan. Als je op die manie rwat speling voelt zet ik er een kratje bier op…
qompy58 schreef:diagonstiseren ( leuk woord)
>Diagnosticeren< Leuk woord idd
Maar thnx voor je tip, heb zelf hetzelfde, nadat ik de klauwen vervangen had omdat de bussen versleten waren en het beschreven geluid van de ts gaven is het geluid stukken minder maar immer aanwezig.
qompy58 schreef:Op kasseien een wat klapperig gevoel en geluid en je denkt dat het uit je linker schokdemper komt
IDD!!!!!
Onderste deel van de stuurstang dus, interessant, goed te doen neem ik aan?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Prima te doen, je hoeft eigelijk alleen een paar borg bouten los te draaien. Als je een brug of smeerkuil hebt is het echt zo gepiept. Moet je eronder kruipen dan is het ff wat lastiger maar nog steeds prima te doen.
Mijn zx stond toen op die mini brugjes. uurtje werk aangezien ik moest zoeken wat er los moest.
het leukste is dat je het verschil ook echt merkt.