Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik ben benieuwd hoe veel het uitmaakt dan! Zoals ik zei, ik was niet onder de indruk van die winterbanden onder de Volvo, dus misschien wordt het gewoon niet veel beter…
Wat ik er van begrijp is dat de meeste auto’s nu op zomerbanden worden afgeleverd die alleen heel grote groeven hebben. Hier plakt de sneeuw in vast. Winterbanden hebben heel kleine getande groeven. Als ik naar XVS banden kijk zie ik een combinatie van grote en kleine getande groeven, dus dat zou in beide gevallen goed moeten werken lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ach heren, Er staat ergens hier een topic met 40 bladzijden over winterbanden. Ik rijdt het hele jaar door en heb een allweather band. XVS voor en zweedse Gislaved achter!! Gaat prima. Het is in Nederland zelden kouder dan 7 graden en daarboven slijten winterbanden alleen maar harder. “Nee het gaat prima” zeggen de banden boeren…. jaja ...
Wat je mijns inziens veel beter kan doen is een slipcursus. Zodat je niet verrast wordt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ID Super schreef:In Nederland hoorde ik laatst een groothandelaar in banden die pleitte voor de verplichting van winterbanden in Nederland. Dan werd in elk geval de onduidelijkheid weggehaald was zijn betoog. Ja, ja. In een keer heel Nederland op extra banden.
Super ID
Nogal doorzichtig hé, een bandenhandelaar die pleit voor een verplichting van winterbanden… Om de onduidelijkheid weg te nemen… Yeah right… om ZIJN wintersport te financieren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
En dan nog van die lieden die hun Kia Cloris in oktober in Nederland al laten voorzien van winterbanden…
winterbanden
het wordt nog al eens in de discussies over geslagen dat een winterband wel veel meer water af kan voeren indien nodig.
De sneeuw/modder of andere troep wordt wel degelijk uit de groeven gekamd door het speciale profiel en rubbersamenstelling.
Ik zelf rijdt al jaren op winterbanden van Vredestein op de “normale"auto en bij sneeuwval weet je gelijk dat het er onder zit. Op wintersport na een weekje, probeer dan maar eens weg te komen op bevrorenen harde sneeuw van het hotel met normale banden, zelf mee gemaakt met 3 auto in 1 club 2 met en 1 zonder , nou die moesten we met zijn allen op de plaats duwen ( Audi notabene met 4 WD !) terwijl de 2 andere gewoon een beetje krabbend er naar toe konden.
Nu hebben we dat hier niet,maar vergeet het water/modder aspect niet.
Ieder zijn keus.
Maar , geen ervaringen in de DS welke toch al een goede grip heeft in het al gemeen door het hoge gewicht op de voortrein alleen lijkt me remmen een andere zaak.
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Wat ook snel vergeten wordt is dat de mode tegenwoordig lage brede banden voorschrijft. Die hebben dus veel minder grip in de sneeuw/modder dan smalle banden zoals die vooral op de oudere snoeken zitten. De noodzaak voor winterbanden op oude auto’s is dus veel kleiner. Nog afgezien van het profiel dat volgens mij vroeger ook meer allround was.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn ervaring is dat de DS ‘t op z’n grote en dure Michelin sloffen errug goed doet op de Autobahn met natte en minder natte sneeuw. En dat je met enig zelfvertrouwen links kunt rijden en veilig door het sneeuwbultje tussen de rijstroken naar rechts kunt als er een kamikaze achter je aan komt. Aardig verhaaltje in ik dacht “Citroen DS and ID, 1955-75 (Brooklands Road Tests)”: daar stellen ze dat een DS23 op normaal rubber minstens zo goed presteerd als een andere auto op winterbanden.
En tja, wat moet je met winterbanden die eigenlijk onder een Mercedes Sprinter horen?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
break23m schreef:Mijn ervaring is dat de DS ‘t op z’n grote en dure Michelin sloffen errug goed doet op de Autobahn met natte en minder natte sneeuw. En dat je met enig zelfvertrouwen links kunt rijden en veilig door het sneeuwbultje tussen de rijstroken naar rechts kunt als er een kamikaze achter je aan komt. Aardig verhaaltje in ik dacht “Citroen DS and ID, 1955-75 (Brooklands Road Tests)”: daar stellen ze dat een DS23 op normaal rubber minstens zo goed presteerd als een andere auto op winterbanden.
En tja, wat moet je met winterbanden die eigenlijk onder een Mercedes Sprinter horen?
De DS heeft natuurlijk een formidabele wegligging en het hoge gewicht en relatief smalle banden houd denk ik ook contact met de weg in een sneeuwbuitje. Misschien is het daarom belangrijker te kijken naar een goed werkend ruitenwissersysteem en goede bladen.
Die Sprinters zijn er dan om in te halen waar het normaal andersom is.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
patri schreef:Nu we het hier toch over banden hebben. Dit is voor mij een materie die ik niet helemaal begrijp.
Ik heb een DS super 5 thuis staan.Als ik op de teller 120 kmh rijd geeft de TomTom 105 kmh aan. Nu staat op de voorbanden 175/70 r15 achter staat hij op 165/80 r15. Ik heb er een klein rood onderhoudsboekje bij. Maar daar staan banden maten in die ik niet kan herleiden. Had men vroeger andere benamingen voor de banden.
Mijn groote vraag is :Rij ik nu op een stel achterbanden die nu op de voortrein zitten gemonteerd? Het zal wel de grote miswijsing verklaren van de TomTom en snelheidsmeter.
groeten patrick
Off topic:
achterbanden 165/80-15 is normaal achterop de DS.
je voorbanden zijn uit /70-serie, dan is de hoogte 70% van de breedte van het loopvlak, er hoort 180/80 (of eventueel 185/80) op te zitten. Jouw banden hebben een kleinere omtrek, en geven dus ongeveer 10% afwijking op je teller (die geeft aantal omwentelingen van je voorwielen door), ok?
Je krijgt trouwens niet gauw een bekeuring voor te hard rijden, lijkt me!
Hallo vlietmansje
Bedankt voor je antwoord. Ik ga denk ik toch kijken voor een grotere maat band. want als ik 120 rij op tomtom merk je gewoon dat de auto heel veel touren moet maken. en niet pretig rijdt.
Overigins in het voorjaar wel een snelheidsbekeuring gehad in Duitsland. Maar dat was met een aanhanger. achter de snoek. Net een paar kilometer te hard 35 euro. Maar het was de foto in de brief wel waard.
groetjes patrick
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Behalve de injectie modellen dan.
Bij ons moet daar rondom (VERPLICHT) 180/185-80R15 op,of je komt niet door de controle.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: Winterbanden
waterman771 schreef:jantje1948 schreef:Zijn er winterbanden die geschikt (dus met behoud van comfort) zijn voor een DS 21IE? (Nu standaard voorzien van 185 XAs
Ik heb jarenlang met Vredestein wintercontact gereden, maat 195-70-15. Prima banden, veel grip. Het ziet er alleen niet uit, zo’n moderne band..
Heb me inmiddels een setje (5.5J-)velgen geregeld door vier oude XAssen, XVssen ed naar het stort te brengen…
Via marktplaats nu ook geslaagd met de aanschaf van 4 Vredesteins wintercontact 195/70-15, DOT-code van 2006 dus niet te oud (!)
Nu eerst de velgen beschermen tegen roest en dan de banden monteren, zal tzt plaatje zetten van vóór en ná de metamorfose
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Hoeveel profiel zit er nog op de Vreetfestijnen?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Hoeveel profiel zit er nog op de Vreetfestijnen?
Ietsje tussen de 7 en 8 mm, dus kan nog wel even, toch?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
patri schreef:Hallo vlietmansje
Bedankt voor je antwoord. Ik ga denk ik toch kijken voor een grotere maat band. want als ik 120 rij op tomtom merk je gewoon dat de auto heel veel touren moet maken. en niet pretig rijdt.
Overigins in het voorjaar wel een snelheidsbekeuring gehad in Duitsland. Maar dat was met een aanhanger. achter de snoek. Net een paar kilometer te hard 35 euro. Maar het was de foto in de brief wel waard.
groetjes patrick
Dat gaat natuurlijk niet helpen Je wil graag dat je TomTom en je teller ongeveer hetzelfde aangeven. Door je bandenmaat naar het origineel te brengen zal dit lukken. Dat betekent echter dat de aanwijzing van je teller zal veranderen en niet het toerental waarbij je dus die werkelijke snelheid behaalt. 120 op TomTom nu, is 105 op je teller. 120 op TomTom straks is 120 op je teller. Kortom bij 120 echte kilometers maakt je auto gewoon veel toeren.