1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
winters brandstof verbruik ?
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 november 2007 11:44 PM

Nu heb ik sinds 1 tank winterbandjes eronder en vandaag bij het tanken…. Aangezien ik de tank altijd echt tot de NOK volstop is het redelijk te meten.

exact 1 op 10… terwijl mijn verbruik altijd rond de 1 op 10,7x zit.

Is dit echt aan de banden te wijten of is het het koudere weer?

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 28 november 2007 11:46 PM
  [ # 1 ]

Beide.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 29 november 2007 12:11 AM
  [ # 2 ]

Totdat de motor een graad of 30 is, is het brandstofverbruik twee/drie keer zo hoog. Als het buiten 20 graden is , is dit binnen 1 minuut gebeurd. Is het buiten 5 graden of zelfs nog kouder….. je raad het al.. Vooral bij korte ritjes in de winter, twee koude starten of meer per dag kan het verbruik wel aardig stijgen. Van 1 op 10.7 naar 1 op 10 vind ik nog heel netjes.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 29 november 2007 12:16 AM
  [ # 3 ]

Kouwe lucht is dikker.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 november 2007 12:20 AM
  [ # 4 ]

Koude lucht heeft ook meer zuurstof, en meer zuurtstof eist (bij een benzine) ook meer brandstof voor optimale verbranding.
Daarnaast krijgt je motor bij koudloop een grotere verrijking. En je olie blijft langer dik -> meer weerstand.
En je banden hebben ook meer weerstand dan zomerbandjes.
Etc Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 29 november 2007 12:44 AM
  [ # 5 ]

Crap, koude lucht is dikker waardoor de automobiel meer energie nodig heeft om zich er door te persen.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 29 november 2007 12:48 AM
  [ # 6 ]

In de rubriek BX is ook een dergelijk draadje search

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=185814

 

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 november 2007 01:41 AM
  [ # 7 ]

ik weet rene, maar de ene citroen is met zoiets welliccht heeel anders dan de andere.

van 10,7 naar 10,0 is dan misschien wel netjes maar dan vergeet ik ff…

toen ik de wagen net had haalde ik NET 1100 km uit een volle tank. Nu kan ik maximaal 91 liter in de tank proppen en kom net over de 1000 heen. Overigens dan wel met dichtgeknepen billen en de hoop dat er toch echt heel dicht bij een pomp is… Wink

nu met dit weer en de nieuwe winterrubbers begon het lampje te branden bij 850. Bij 890 was ik bij de pomp en kreeg er maximaal 89 liter in.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 29 november 2007 01:46 AM
  [ # 8 ]

Ik bedoel ook niet dat deze op slot gaat hoor Wink

Alleen dat er nog een soort gelijk (maar dan anders) draadje loopt. Wink

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 november 2007 01:52 AM
  [ # 9 ]

Warm=arm, dus koud = rijk, daar moet een zekere logica in zitten.

Ik merk het ook aan mijn Peugeot welke aangeeft hoeveel hij gebruikt onder het rijden. Afgelopen zomer gaf hij bij 120 op de grote weg aan dat hij zo’n 6 l per 100km nodig had en dat is met het koude weer rond de 7 liter.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 november 2007 02:00 AM
  [ # 10 ]

ik trek ook idd de link met het weer. Het is sinds een week of 3 hetgeval en sinds een week of 3 zit de temp ook steeds meer rond de 7-8 graden.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 november 2007 04:19 PM
  [ # 11 ]

Wat mn diesel betreft ook hoor, haalde ik midden in de zomer nog regelmatig 1 op 16,5, nu zit ik op 1 op 14,5,......

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 29 november 2007 04:39 PM
  [ # 12 ]

OH gelukkig dan kan ik in de zomer mijn v6 wel betalen Wink
Volgens mijn boordcomp rijd ik nu 6 liter op 100km gemiddeld maar ik heb zo’n stinkend vermoeden dat dat nooit kan kloppen..
Volgende tank maar eens lekker uitrekenen

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 november 2007 05:37 PM
  [ # 13 ]
eXaMple schreef:

OH gelukkig dan kan ik in de zomer mijn v6 wel betalen Wink
Volgens mijn boordcomp rijd ik nu 6 liter op 100km gemiddeld maar ik heb zo’n stinkend vermoeden dat dat nooit kan kloppen..
Volgende tank maar eens lekker uitrekenen


6 ltr per 100km, als dat waar zou zijn dan zouden de v6en niet aan te slepen zijn Very Happy

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 29 november 2007 06:22 PM
  [ # 14 ]
Ries schreef:

Crap, koude lucht is dikker waardoor de automobiel meer energie nodig heeft om zich er door te persen.

Om er eens even een berekening tegen aan te gooien:

Bij 20 graden en 1 atm (ca. 10 kPa) is de dichtheid van lucht 1,19 kg/m3
Bij 0 graden en 1 atm is dat 1,28 kg/m3, 7% hoger. Luchtweerstand gaat lineair met dichtheid, dus de weerstand van je auto gaat met 7% omhoog.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 november 2007 07:35 PM
  [ # 15 ]
mkatgert schreef:
Ries schreef:

Crap, koude lucht is dikker waardoor de automobiel meer energie nodig heeft om zich er door te persen.

Om er eens even een berekening tegen aan te gooien:

Bij 20 graden en 1 atm (ca. 10 kPa) is de dichtheid van lucht 1,19 kg/m3
Bij 0 graden en 1 atm is dat 1,28 kg/m3, 7% hoger. Luchtweerstand gaat lineair met dichtheid, dus de weerstand van je auto gaat met 7% omhoog.

Laughing Delft was het toch?  Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook