Die weerstandjes op pootjes bepalen e.e.a, misschien eens met de scoop in een werkende unit duiken en kijken wat waarvoor dient.
Ik denk dat dit een meten-proberen-uithuilen-en-opnieuw-beginnen klusje gaat worden, maar ‘t is niet onmogelijk.
Die IC-tjes vervullen simpele schakel- en detectiefuncties, dingen als thresholds, niveaus enz. zijn m.i. makkelijk te beinvloeden.
PS Madame Garage heeft PM.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik krijg net te horen, dat we die van de Dtronic al hebben en dat die voor ons nutteloos is. Toch, nogmaals, onze dank.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
garagestmarien schreef:Ik krijg net te horen, dat we die van de Dtronic al hebben en dat die voor ons nutteloos is. Toch, nogmaals, onze dank.
Ja dat dacht ik al.
Dan op je stekker het pootje selecteren dat de toerental input krijgt en vanaf daar de printplaat bestuderen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat mag dan nog even op zich laten wachten, want de hele auto ligt uit elkaar.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waar gesproken wordt over de rev-limit! Dat doet weerstand R106 en die zie je hier:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je bent goed bezig.
Die foto heb ik al eerder eens gezien. Ik zal hem toch even bij de baas onder z’n neus douwen, als hij straks binnenkomt.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk toch dat jullie een nieuwere ECU hebben dan deze.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je toch bezig bent….....
Die rode ROEderstein elco’s meteen eruitwippen en vervangen door Panasonic FC.
Hebben een groter temperatuurbereik en zorgen voor een meettechnisch schonere voedingsspanning voor de diverse deelschakelingen.
De axiale oranje knaller mag er dan ook wel uit, eigenlijk.
R106 dus kleiner maken, volgens deze site.
Ze lijkt 5k6 te zijn, maar dat is natuurlijk zo na te gaan.
Hang er een potmetertje in met een begrenzingsweerstand, dan tijdens draaien het maximum opzoeken.
Als je die puls te kort maakt, zal er vermoedelijk geen ontsteking/injectie meer plaatsvinden.
Houd ook rekening met de beperkingen die de injectoren zelf opleggen, en de “traagheid” van de bobines (spoelen zijn ahw. electrische vliegwielen).
Mooi dat iemand dat al heeft uitgezocht!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hej, KT,
als je het binnenwerk van de D-jet bekijt ( zie eerdere link) welke onderdelen zou je dan vervangen? (ik ben ir elektrotechniek maar op elektronica gebied niet zo’n ‘doener’)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HIER staat alles over de D-jet
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
@ Bogard:
Afgaand op de foto’s, zou ik een ultrasonische reiniging van de prints overwegen.
Dan de met name hoogohmige weerstanden checken op verlooop, en de metalen transistoren (TO-18 ) vervangen door modernere exemplaren.
Ik zie weinig elco’s op de twee grote foto’s, wel op de kleinere “dochter-boards”.
Dat kan nooit kwaad om eens te vervangen, ongeacht merk of type.
Ja toch, 1 axiale en ws. twee onder de blikjes rechtsboven.
Tevens alle kleinsignaaldiodes nameten of nog liever gewoon vervangen (1N4148, kost 2 euro per 100 ofzo).
Die groene condensatoren zijn prima, de rooie WIMAs kunnen nog wel eens problemen geven.
De vermogenstransistoren en -thyristor/diode rechts opnieuw monteren met verse koelpasta (niet teveel) en alle solderingen nalopen.
Dus de popnagels uitboren en kleine M3 boutjes en -moertjes met tandveerringen gebruiken
Dit is zo mijn eerste indruk, en ik spreek natuurlijk wel uit audio/TV ervaring.
Maar zo te zien zijn er geen extreme mil spec componenten of iets dergelijks gebruikt.
Er staan helaas geen typenummers bij de torren, maar dat is wel na te gaan vanaf de print.
T452 is wel verdacht, als dat zo’n metaaltorretje is.
Die zorgt voor een rijker mengsel als die wordt opengestuurd, en uit ervaring weet ik dat die dingen nog wel eens CE lek kunnen hebben.
Dus een stinkend zwarte walm uit de uitlaat kan daarvandaan komen.
Na de revisie plasticspray eroverheen tegen vochtinwerking.
@ Wendela: die link geeft weinig meer info…....
Het idee van een dedicated ECU is misschien nog niet eens zo gek, dan kun je met je laptopje simpelweg de parameters ingeven.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ik een reserve ECU heb gevonden rij is ff bij je langs. Bussum huizen is een klein eindje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
bogaard77 schreef:Als ik een reserve ECU heb gevonden rij is ff bij je langs. Bussum huizen is een klein eindje…
Houd mij in dat geval dan ook even op de hoogte. Dan weet ik, dat er tenminste één iemand baat heeft gehad bij dit topic.
Maar ‘ns even kicken dit topic.
Bogaard is nog steeds welkom, hoor.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).