ik heb vandaag bij de keuring een aantekening gekregen mbt de binnenste stuurkogel linksvoor, daar zou ruimte op zitten
het is een advies en hij is op dat punt dus niet afgekeurd, wel werd hij afgekeurd op de stabilisatiekogel rechtsvoor wat morgen al vervangen wordt.
ik laatstuurkogel niet gelijk vervangen omdat het nog geen afkeurpunt is wel wil ik graag weten of het een klusje is wat de gemiddelde autoklusser zelf oplost ?
bvd. Ronald
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Help even mee om uit te leggen welke kogels je nu bedoelt. Met een plaatje misschien zelfs.
Maar;
de stuurkogel is ons allen bekend. Dat is de kogel die haaks op de stuurstang zit. Als je met de binnenste stuurkogel het gewricht bedoelt dat aan het einde van de stuurstang zit, voordat die in het rubber van het stuurhuis verdwijnt, dan ja, die is te vervangen. Opzich nog best simpel ook, als je maar bedenkt dat ie daarna eigenlijk opnieuw uitgelijnd zou moeten worden en je een forse waterpomptang nodigt hebt om die kogel los te krijgen.
Mij heeft het 1 uur gekost.
Wat bedoel je met een stabiliteitskogel?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ik weet verders niet wat of waar het zit het volgende stond op mn apk keuringsbewijs en ik citeer
RV stab kogel ruimte vervangen
LV binnenste stuurkogel ruimte (advies)
de stabkogel word vervangen voor “rond de 100 euro” door een garagist maar die andere kogel was vrij ingewikkeld en zou wel wat duurder worden dachtie
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
ronaldeponald schreef:ik weet verders niet wat of waar het zit het volgende stond op mn apk keuringsbewijs en ik citeer
RV stab kogel ruimte vervangen
LV binnenste stuurkogel ruimte (advies)de stabkogel word vervangen voor “rond de 100 euro” door een garagist maar die andere kogel was vrij ingewikkeld en zou wel wat duurder worden dachtie
Hmmm, dan zou ik uitgaan van een stabilisatorstang, de zogenaamde knokknokstang of reactiestang. Die kost 45euro per stuk, dus 100e garagetarief komt dan wel redelijk overeen.
De binnenste stuurkogel kan volgens mij niet iets anders zijn dan in de vorige post beschreven, namelijk de kogel die de stuurstang verbindt met het stuurhuis. Die heb ik zelf eens vervangen en is in een uur te doen, mits je een grote tang hebt om de kogel mee los te draaien, want die zit beheurlijk vast. Kostte me 40euro, krijg je een complete stuurstang met kogel, en nog eens 50e uitlijnen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Idd. het onderste kogelgewricht van het pokkepokstangetje denk ik ook dat ze met stab.kogel bedoelen.Gaat meestal slecht los .
Staat wel op het forum , ff zoeken , is al veel over geschreven .
Kun je trouwens buiten die 2 kogelgewrichten van de stuurstang ook nog binnen je stuurhuis speling hebben ?
Lijkt bij mij zo .
Iemand ervaring daarmee ?
Succes , groet ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Bij mijn diravi-systeem zit de binnenste stuurkogel achter de hoes verstopt, daarom kunnen ze hem daarop nooit afkeuren want hij is niet te zien zonder dat ze dingen weg moeten halen en dat mogen ze niet?
Groetjes Erik!
Lampie schreef:Bij mijn diravi-systeem zit de binnenste stuurkogel achter de hoes verstopt, daarom kunnen ze hem daarop nooit afkeuren want hij is niet te zien zonder dat ze dingen weg moeten halen en dat mogen ze niet?
Lijkt me stug Erik, ze kunnen toch afkeuren op`t feit dat je te veel stuurspeling hebt door simpelweg aan je wielen te wrikken op “kwart voor 3 “?( wat ze altijd doen bij de APK)
Hoef je de hoes niet voor te demonteren .
XM TCT Ambiance`94
ook mijn xm is uitgerust met een diravi stuurhuis….....volgensmij ops:
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Klopt Ronald, alle V6’en tot ‘98 hebben diravi.
Maar zoiets had ik gehoord ... Ze kunnen best wat voelen, maar misschien heeft de hydraulische cylinder wel speling als ie drukloos is. Ze moeten écht kunnen zien dat de stuurkogel speling heeft, niet iets anders wat gewoon speling mag of hoort te hebben.
Groetjes Erik!
Je merkt snel genoeg of er speling op de stuurstang zit, wanneer je de stuurkogel (da’s de buitenste, die een haakse bocht maakt) los maakt en aan de stuurstang gaat treken en duwen. Je voelt direct de speling als die er is.
Bovendien zit bij mijn weten bij iedere xm, met of zonder diravi, de (binnenste) stuurkogel onder de stuurhuishoes. Die moet je dan ook even los maken en naar achteren schuiven.
Ik heb een nieuwe stuurstang gekocht, de oude vervangen en het probleem met ‘zoekerig’ gedrag en rechtdoor rijden alsof het heel hard waaide was direct over!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!