Totaal aantal Berichten: 427
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik ga over een aantal weken met mijn C4 Picasso op wintersport. Weet iemand hoe om te gaan met de electronische handrem bij vorst?
Uitschakelen en de EB6V bak in M bij parkeren?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Goeie vraag; ik ben ook wel benieuwd, eigenlijk.
Re: Electrische handrem met vorst
Jorikl schreef:Ik ga over een aantal weken met mijn C4 Picasso op wintersport. Weet iemand hoe om te gaan met de electronische handrem bij vorst?
Op pagina 20 van de handleiding staat o.a.:
“Opmerking: bij lage temperaturen (vorst) wordt aanbevolen de automatische bediening uit te schakelen.”
Het lijkt mij inderdaad verstandig om de versnelling op M te zetten.
En je weet het…. de voorwielen schuin naar de stoep draaien bij een glad wegdek.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto
Totaal aantal Berichten: 481
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
GrandPicasso schreef:
En je weet het…. de voorwielen schuin naar de stoep draaien bij een glad wegdek.
Wat een geluk dat we nooit op wintersport moeten in België , want daar moeten je wielen recht staan bij geparkeerde autos volgens de verkeerswet.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Jorikl schreef:
Je kan de EB6V ook in de D laten staan. Je moet hem alleen niet eerst in de N zetten en dan de motor afzetten.
Als je de EB6V met draaiende motor in een rijstand laat staan (D, R of N) en je zet dan de motor af en laat de bak in de rijstand staan, dan is het net een schakelwagen in de versnelling.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Gunther schreef:GrandPicasso schreef:
Wat een geluk dat we nooit op wintersport moeten in België , want daar moeten je wielen recht staan bij geparkeerde autos volgens de verkeerswet.
Jorikl woont in Nijkerk. De laatste keer dat ik keek lag dat nog in Nederland Ik weet dat de Belgen de grenzen willen verleggen, maar zò ver??? Maar gelukkig kom ik alleen in de zomer in België, en zal ik mijn wielen voortaan recht zetten. Bedankt voor de tip Gunther.
Blue Oriental juli 2007
Totaal aantal Berichten: 427
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Zover ik weet, woon ik nog steeds in Nederland…
Vanochtend was ik toevallig bij mijn dealer en heb hem dezelfde vraag voorgelegd. Daar gaf men aan dat de EB6V bij uitgeschakelde motor altijd in vrij staat. Het is ook mogelijk om de handrem eraf te halen zonder dat in het menu in te stellen.
1. Contact uit na rijden (handrem wordt automatisch aangetrokken)
2. Alleen contact aan (niet starten) en voet op de rem houden
3. Knop voor de handrem bedienen en de handrem laat los
4. Contact uit
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Zoals ik al schreef, pagina 20.
Blue Oriental juli 2007
Gunther schreef:
Wablief ? Daar heb ik nog nooit van gehoord !
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
c5breakhdi schreef:Gunther schreef:
Ik ook niet, meer zelfs ik sta zo goed als nooit met mijn wielen volledig recht geparkeert.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
als je auto toch gaat rollen, stuurt hij zichzelf naar de stoep en komt tot stilstand. moet het overigens niet te glad zijn, want anders glijdt hij wellicht door.
Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
c5breakhdi schreef:Gunther schreef:
Ik ook niet, meer zelfs ik sta zo goed als nooit met mijn wielen volledig recht geparkeert.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 481
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
knight-rider schreef:c5breakhdi schreef:Gunther schreef:
Niet iedereen weet dat blijkbaar,ofwel hebben ze me dat verkeerd geleerd op de rijschool, want daar heb ik het van, vind het niet op wegcode.be terug . En ik altijd maar schoon mn stuurke draaien .
Ik ga toch eens 1 van de komende dagen, de handrem niet opzetten en in M zetten en afzetten, en duwen, dan weet je zo direct of hij in Neutral zit, volgens het boekje zou hij toch in versnelling moeten staan denk ik, hoe kun je anders parkeren op wintersport als je geen handrem kan gebruiken? meestal zijn het toch bergen daar… Daar staat (stond) mijn C4 PicassOOooooooooo….
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Jorikl schreef:Vanochtend was ik toevallig bij mijn dealer en heb hem dezelfde vraag voorgelegd. Daar gaf men aan dat de EB6V bij uitgeschakelde motor altijd in vrij staat.
Als ik de auto na het afzetten op contact zet, vervolgens de handrem eraf haal en hem in “A” stand of “R” stand zet en daarna het contact uit staat hij NIET vrij. Ik heb dit zojuist geprobeerd. Dit is dus een stand die gebruikt kan worden bij (verwachttte) vorst.
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gunther schreef:Niet iedereen weet dat blijkbaar,ofwel hebben ze me dat verkeerd geleerd op de rijschool, want daar heb ik het van, vind het niet op wegcode.be terug . En ik altijd maar schoon mn stuurke draaien
Het draaien van je stuur in stilstand is niet zo geweldig voor de banden. Heb jij wel eens geprobeert om op je blote voet en op ruw ondergrond om je as te draaien??? Tja, hetzelfde geldt voor een band… Bovendien, als je file-parkeren in 1x én goed uitvoert, weet je zeker dat je er net zo makkelijk uitkomt als dat je erin kwam (op voorwaarde natuurlijk dat de auto vóór je niet vervangen wordt)
Nog een ander weetje voor reisjes naar Duitsland: parkeer nooit aan de “andere kant” van de weg met de neus tegen verkeer in! Hier staat een boete op wegens verkeerd parkeren.
Totaal aantal Berichten: 15707
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
ice96 schreef:Gunther schreef:Niet iedereen weet dat blijkbaar,ofwel hebben ze me dat verkeerd geleerd op de rijschool, want daar heb ik het van, vind het niet op wegcode.be terug . En ik altijd maar schoon mn stuurke draaien
Het draaien van je stuur in stilstand is niet zo geweldig voor de banden. Heb jij wel eens geprobeert om op je blote voet en op ruw ondergrond om je as te draaien??? Tja, hetzelfde geldt voor een band… Bovendien, als je file-parkeren in 1x én goed uitvoert, weet je zeker dat je er net zo makkelijk uitkomt als dat je erin kwam (op voorwaarde natuurlijk dat de auto vóór je niet vervangen wordt)
Nog een ander weetje voor reisjes naar Duitsland: parkeer nooit aan de “andere kant” van de weg met de neus tegen verkeer in! Hier staat een boete op wegens verkeerd parkeren.
Ice,
Hierin zit gewoon een groot verschil in de rijopleiding tussen beide landen. In Belgie wordt je nog steeds aangeleerd dat je de auto na het achteruit inparkeren recht moet zetten, daar waar je in Nederland al sinds jaar en dag het manoeuvre in een vloeiende beweging moet uitvoeren en juist strafpunten (bij je examen) krijgt als je hem recht zet. Principieel anders dus en derhalve niet terzaken doent in dit topic. (of en waar dit alles ergens in een wegcode staat zou ik overigens niet durven zeggen). Dat van dat parkeren gold trouwens tot voor kort ook in Belgie, maar is dacht ik nog niet zo lang geleden afgeschaft.