Versnellingsbak C15E
vaas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 25 september 2007 07:42 PM

Hallo,

Sinds een maand of twee heeft de versnellingsbak van mijn C15 problemen met de tweede versnelling. Als ik em van de 1 in zijn 2 zet hoor ik een schurend geluid. Als ik van de 3 terug in de 2 schakel is het nog erger. Met de andere versnellingen is er niks aan de hand, het is enkel de 2. Ik probeer em tegenwoordig heel voorzichtig in zijn 2 te zetten maar dan hoor ik em vaak alsnog kraken. Volgens een collega Citroën-rijder is de synchronisatie-ring stuk. Is deze makkelijk te vervangen? Of kan ik beter op de sloop kijken voor een nieuwe versnellingsbak en ondertussen de 2 zoveel mogelijk vermijden?

Groet,
vaas

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 september 2007 08:01 PM
  [ # 1 ]

Een nieuwe synchro ring erin zetten is niet heel simpel. Je moet wel aardig sleutel ervaring hebben om dat te kunnen. Er zijn op t forum echter wel mensen die dat kunnen…. ( zoek naar wup…)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 september 2007 08:10 PM
  [ # 2 ]
bogaard77 schreef:

Een nieuwe synchro ring erin zetten is niet heel simpel. Je moet wel aardig sleutel ervaring hebben om dat te kunnen. Er zijn op t forum echter wel mensen die dat kunnen…. ( zoek naar wup…)

En ik maar denken dat wupke een banner moest kopen teneinde reclame te krijgen. Wink

@vaas:
wat voor motor zit in de c15 van je? Welk bouwjaar?

Vroeger C15’s met benzinemotor hadden het liggende XY blok. Daar is de versnellingsbak onder de motor gebouwd. In dat geval delen motor en versnellingsbak dezelfde olie.

Latere benzineversies en bovendien alle dieselversies hadden de versnellingsbak apart naast de motor.

Wellicht kun je nog verbetering krijgen met een oliewissel (afhankelijk van het type motor dus aparte versnellingsbakolie of gedeeld met de motorolie). Maar wslk is idd een synchromesh ring overleden. Als de versnellingsbak los moet wanneer deze los naast de motor zit is het al een aardige klus, maar kun je hem nog redelijk makkelijk los vervangen. ALs het een XY motor is, is het nog meer werk.

Last but not least: staat je koppelingskabel niet te slap afgesteld? Als de koppeling niet goed vrijkomt, krijg je hetzelfde effect. De slechts schalende versnellingen hebben daar het eerst last van. Let hierbij ook op de koppelingshevel die bij de XY motor nogal een vreemde constructie heeft.

Profiel  
 
vaas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 26 september 2007 03:59 PM
  [ # 3 ]

Het is een 1.4 5-bak benzine uit 1990. Ik heb onlangs nog motorolie ververst en bakolie bijgevuld (de bak lekt iets), maar daar ging ie niet beter door schakelen.

Die koppelingskabel afstellen is wel makkelijk te doen? Ik heb inderdaad niet genoeg sleutelervaring noch plek om te sleutelen voor die synchro ring, maar weet misschien wel iemand die het kan. Is de complete bak vervangen niet net zo duur/veel werk?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 september 2007 06:38 PM
  [ # 4 ]
vaas schreef:

Het is een 1.4 5-bak benzine uit 1990. Ik heb onlangs nog motorolie ververst en bakolie bijgevuld (de bak lekt iets), maar daar ging ie niet beter door schakelen.

Die koppelingskabel afstellen is wel makkelijk te doen? Ik heb inderdaad niet genoeg sleutelervaring noch plek om te sleutelen voor die synchro ring, maar weet misschien wel iemand die het kan. Is de complete bak vervangen niet net zo duur/veel werk?

Zo te horen heb je een TU motor. Sja, de koppelingskabel afstellen is niet moeilijk. Gewoon boven de versnellingsbak de kabel wat strakker zetten. Maar dat heeft natuurlijk alleen zin als het koppelingspedaal zo laag boven het tapijt staat dat je hem niet ver genoeg kan intrappen om de koppeling geheel vrij te krijgen.

Olie bijvullen helpt niet zoveel, immers het grootste deel van de olie blijft gewoon zitten. Olie van de bak verversen kan overigens wel positief uitvallen, maar verwacht er geen wonderen van.

Bak vervangen is bij die TU motor relatief redelijk makkelijk. Let wel relatief. Een versnellingsbak vervangen is wel een klus waar je of behoorlijk ervaring moet hebben of een gezonde dosis zelfvertrouwen en een paar rechterhanden. Waarschijnlijk is het goedkoper om een tweedehands bak te scoren, dan de synchromesh te laten vervangen.

Als je het moet laten doen, ben je echt niet klaar voor minder dan 500 EUR bij een beun die er een sloopbak onder schroeft en zich verder niet druk maakt om dingen die je preventief zou kunnen vervangen.

Om een synchromesh ring te vervangen moet de bak eronderuit en uit elkaar. Overigens is de synchromesh ring van de 5 hier een uitzondering op. die kan nog wel via het zijklepje vervangen worden. Natuurlijk gaat die zelden stuk.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 september 2007 07:32 PM
  [ # 5 ]

Intussen kun je jezelf uiteraard ook leren dubbelclutchen, tussengas geven dus. Als je deze techniek onder de knie hebt, kun je zelfs zonder koppeling kraakloos schakelen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 september 2007 02:05 AM
  [ # 6 ]

hij woond iig niet ver weg hehe…

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 30 september 2007 04:17 PM
  [ # 7 ]

Ik heb precies hetzelfde met een diesel die ik ga aanschaffen, alleen de 3 is de synchro van stuk.
Dubbelclutchen is wel leuk en aardig, maar toch ongemakkelijk…

het schijnt dus dat je de bak van een diesel kan demonteren zonder dat de motor eruit moet, maar dat weet ik nog niet zeker.

Het mooie is dat de bakjes nog in ruime mate voorhanden zijn!

Ik ga het overigens ook laten doen, omdat ik meer vertrouwen heb dat het dan 100% gebeurt. (ook gelijk de koppeling vervangen is aan te raden!)

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 06 oktober 2007 01:59 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn (toen practiesch nieuwe eend) had ik ook problemen met de bak,in de garage zei men toen dat ik er maar ATF olie in moest doen(olie voor automatische bakken),het euvel(niet geruisloos kunnen schakelen)was verholpen,en ik gebruik het goedje nu alweer 25 jaar !!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 oktober 2007 05:56 AM
  [ # 9 ]

Vaas je hebt olie bijgevuld, toch de juiste gebruik?
elke andere olie (ook al zit ze dicht in de buurt zorgt voor slecht schakelen)

ik heb onder mijn C15E een bak uit een 1.0AX geschroefd, ging vanzelf dus je hebt keuze genoeg je moet niet speciaal opzoek naar een C15 bak het type van de bak is MA en die zit in veel Citroëns
kostprijs van zo een bak? ik zou er niet meer dan 50€ voor over hebben

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 december 2007 11:39 PM
  [ # 10 ]

mijn teller had geen andere afwijking dan eerst, top was 155-160 Laughing

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook