En nieuwe koperen afdichtingsringen en brandplaatjes
Ga het niet zelf doen tzt (hey Sohail ) dus alleen onderdelen. Ruim 200 is te overzien, eindejaars uitkering gaat toch op aan de Voltage…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik zou eerst die lekkende waterpomp fixen als ik jouw was.
Hier trouwens nog wat foto’s van mijn klusje:
4 gereviseerde Bosch verstuivers 175bar. 1 ervan heeft een sensor.
vanwege de sensor heb ik een speciale opengewerkte dop nodig:
de motor vermoed nog niks van de komende helse pijnen. ik fluit een onschuldig liedje.
we mogen PSA wel dankbaar zijn voor die ingesmolten moeren. Anders was ik veel te snel klaar geweest. Gelukkig had ik nog een ijzerzaag.
luchslangen los. een beetje olie hoort erbij (hoop ik)
2 kiezen getrokken. 2 te gaan. De retourslangetjes moet ik doorsnijden. muurvast.
de koperen ringen kon ik loswrikken door er schuin een flinke schroevendraaier in te drukken. De brandplaatjes hadden een klein tikje nodig en een pincet.
Dat alles onder de olie zit komt door de klepdeksel die niet goed vastzat.
Zat trouwens geen roet oid in de schroefdraad!
nieuwe erindraaien met 90Nm
Precies onder de verstuiver zie je het puntje van een gloeibougie!
Euh en dan is er nog dit ding….......ja, ja ja. Ik wed dat die van jou dit frutseltje niet heeft
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
bixie schreef:we mogen PSA wel dankbaar zijn voor die ingesmolten moeren. Anders was ik veel te snel klaar geweest. Gelukkig had ik nog een ijzerzaag
Dat kennen we maar al te goed
Leuk gedaan, mooi duidelijk. Hoe lang ben je er nou uiteindelijk mee bezig geweest? En qua kosten? Lijkt me een investering die aan alle kanten zichzelf terugverdient
Heb zelf inmiddels regelingen in de pijplijn om die van mij te vervangen (en ja, eerst gaat de waterpomp op de een of andere manier). Denk dat Sohail met het openen van dit topic heel wat tevreden dieselrijders heeft gecreëerd en een aantal dieseltjes een boel km’s erbij heeft gegeven. Hulde!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Het duurde de hele middag om uit te figulieren wat er allemaal los moest, alles los te schroeven, zagen tikken en wringen en er 2 nieuwe in te draaien. De volgende dag ben ik ook heel lang bezig geweest omdat de naaldliftsensor kaduuk bleek te wezen van de nieuwe verstuiver.
Dus 1 oude teruggeschroeft en nieuwe moeten bestellen. De kreeg ik een week later binnen en toen nog een uurtje om alles weer los te maken en die nieuwe erin te doen.
Als ik het nog een keer zou doen zou ik denk ik met een uur of 2 klaar zijn. (want nu weet ik de weg)
Ik doe nu ongeveer 0.7 kilometer langer met een litertje diesel dus heb ik ze over pakkembeet 80.000km terugverdiend. Als de prijzen verder stijgen eerder. En natuurlijk zouden die oude ook steeds slechter worden.
Verder natuurlijk ook iets meer koppel en stiller lopen.
Ik ben ze nog aan het inrijden en met koud weer verbruik je meer dus ik ben benieuwd naar volgend jaar zomer.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
david.tb schreef:Leuk gedaan, mooi duidelijk. Hoe lang ben je er nou uiteindelijk mee bezig geweest? En qua kosten? Lijkt me een investering die aan alle kanten zichzelf terugverdient
Bij een TD ben je inderdaad wat langer bezig, bij mijn 1.9D is het wat minder, bij jouw diesel is het nog minder werk omdat je geen kunststofinlaat collector heb die eraf moet. Zou wel mooi zijn als je die ergens met spruitstuk en luchtbuis kon scoren, zou meer vermogen opleveren, maar ja dat spul is nog zeldzamer dan een 1.9D vinden.
david.tb schreef:
Heb zelf inmiddels regelingen in de pijplijn om die van mij te vervangen (en ja, eerst gaat de waterpomp op de een of andere manier). Denk dat Sohail met het openen van dit topic heel wat tevreden dieselrijders heeft gecreëerd en een aantal dieseltjes een boel km’s erbij heeft gegeven. Hulde!
Hahaha, mijn werkgever zou het toch een schande vinden als ik met slechte verstuivers rondreed
PS: Ik heb hier nog een paar verstuivers in de aanbieding, kosten slechts €1500 per stuk, wegen 5kg per stuk, prima als alternatief voor een honkbalknuppel
ZX1.4i schreef:
PS: Ik heb hier nog een paar verstuivers in de aanbieding, kosten slechts €1500 per stuk, wegen 5kg per stuk, prima als alternatief voor een honkbalknuppel
Maar dan gaat ‘ie ook als de brandweer
Maar serieus, denk dat je een boel dieselrijders hier op het forum wakker hebt geschud en de kostbare zeldzame blokjes voor een vroegtijdig einde hebt behoed. Bij mij iig wèl, die wordt binnen nu en heel snel voorzien van verse verstuivertjes.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Wat voor grote motoren goed is, is ook goed voor kleine motoren dacht ik toen ik het idee in mijn hoofd haalde. Bij de grote motoren worden verstuivers veel vaker vervangen, gezien de prijs en levensduur van een grote motor is een rondje verstuivers de normaalste zaak van de wereld. Die kosten heb je er zo uit in de brandstofbesparing als je bedenkt dat een hoofdmotor + hulpmotoren in een uur meer diesel verstoken dan wat jouw auto in heel zijn leven zal verstoken. Wat nog belangrijker is de levensduur, je wil absoluut geen schade hebben door een explosie omdat een slechte verstuiver een gat in de zuiger heeft gebrand, als je na gaat dat de levertijd voor een nieuwe motor erg lang is op het moment.
Wat die grote verstuiver betreft, die gaat in een beestje zoals deze W9L32 (9 cylinder lijn motor, 32cm boring Wartsila motor).
Dit is het bijbehorende turbootje.
9 literkes maar? De MAN Diesels en cohorten van >400pk brachten 13 liter in 6 pitten waar ik in heb mogen cruisen, ik ga er echter vanuit dat jij daar blokken hebt liggen die huizenhoog zijn met verstuivers die een gemiddelde vlaggemast tot nites reduceren. Show ‘s wat pittigs uit de scheepsbouw, 16 cilinder scheepsdiesels!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik zeg geen 9 liter, maar 9 Cylinders, kan toch geen 9L inhoud hebben als je ziet hoe groot die motor en bijbehorende turbo is. Effe opgezocht, deze heeft een vermogen van 6120PK (680pk/cylinder), deze motor is er ook in 12V, 16V en 18V uitvoering, dus 12, 16 of 18 cylinders in V opstelling.
Voor meer info, zie Link
PS: Wil je niet meer vloeken, MAN speelgoed :
ZX1.4i schreef:
PS: Wil je niet meer vloeken, MAN speelgoed :
mickey mouse prul motoren…..
beetje leuk speelgoed?
weegt een lullige 600,000 kilootjes,, ach ja, kan er een onsje langs zitten,mag dat :
en zo word hij wel eens opgestelt..
beetje goochelen met de trannie’s en er hangt een lullige 100,000 PK op de propas te hengsten.
9 ltr motoren vind je hier
da’s 1 van de kleinere MX motoren, welke in de lichte vrachtauto’s gaan, met name de CF en de LF van Daf.
CF
de LF
in de XF 105 zitten motoren oplopend van 9 ltr 11 ltr 12,9 LTR.
leuke foto’s en goede info over de opbouw + de bijbehorende vermogens vind je hier>
mvgr wupke: en ga nu niet weer van die mickeymouse taal bezigen he
Dat bedoel ik met scheepsdiesels! Huizenhoge motoren, dat is mooi werk, zeg ik toch, die heb je daar ook!
Las 9 liter ipv 9 cylinders, maf trouwens, ‘9’ cilinders? Waarom?
Enneuh… MAN speelgoed? Laat dat een zekere 62-jarige chauffeur bij de Distrifresh niet horen, de MAN Diesel die we bij hem neerzetten draaide 3 jaar zijn rondjes, 2 jaar langer dan de verhuur cycles, enkel omdat hij NIET uit zijn MAN Diesel wilde
Persoonlijk ga ik voor een FH12 overigens. Maar de wereld van dieselblokken begint bij 0,250ccm3 en eindigt bij…. Wie zal het zeggen, en allemaal hebben ze verstuivers nodig, ook mijn eigen 1.9-tje
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Las 9 liter ipv 9 cylinders, maf trouwens, ‘9’ cilinders? Waarom?
Die 9L betekend 9 cylinders in lijn motor, en waarom? kwestie van vermogen, formaat, prijs etc.
De 8L32 zou wel te weinig vermogen hebben, de 12V is weer groter en duurder, dus kiest een klant voor een 9L32.
Het grootste containerschip heeft een 2-takt 14-cylinder lijnmotor van ons, levert effe 100.000pk
En nog steeds een acceleratie om te huilen
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png