Hallo,
Gisteren ben ik aan het grote avontuur begonnen. Ik heb een DS/ID? (ben er nog steeds niet achter wat het nu exact voor type is, maar zie mijn andere draadje) gekocht.
Er is veel werk aan de auto en ik weet nog niet goed waar ik moet beginnen. Mischien had ik er wel helemaal niet aan moeten beginnen…..
De motor draait niet. Volgens de verkoper is de bobine stuk. Er is geen vonk. Verder moet het linker achterscherm vervangen worden en de rechter voordeur. Deze zijn beide zo slecht dat hier volgens mij niet veel meer aan te lassen valt. Eigenlijk hebben alle caroseriedelen werk nodig. Maar dat is nog wel te doen.
Volgens de verkoper is de auto technisch in een redelijke tot goede staat. Motorisch loopt hij perfect en verleden jaar heeft hij veel werk moeten verrichten om hem door de APK te krijgen. Bodem en dwarsbalken professioneel laten lassen. In ben gelukkig iemand die andere mensen nog durft te vertouwen en heb de man op zijn woord geloofd. De auto ziet er aan de onder kant goed uit. Voor zover dit te zien is want hij zit goed in de tectiel.
Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik hier foto’s plaats zet ik er een paar op.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Gefeliciteerd!!!
Enne, welkom bij de club DS liefhebbers! Dat zijn rare lui hoor, al hun vrije tijd en spaarcentjes steken ze in van die ouwe bakken, vloeken en tieren als het sleutelen niet lukt of je weer eens nieuwe elllende (lees: uitdaging) tegenkomt. Ondertussen rondrijden als een god, maar wel met windgeruis, herrie van de motor en je kont vertroeteld in de vorstelijke zetels. Drempels zijn een feest, blikken van andere automobilisten vaak ook, garagerekeningen allerminst.
Veel plezier ermee!!
je hebt je huis moeten verkopen en kleiner gaan wonen zo aan de foto te zien
mooi schip! dat je er maar veel plezier mee mag hebben!
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Guerilla schreef:je hebt je huis moeten verkopen en kleiner gaan wonen zo aan de foto te zien
mooi schip! dat je er maar veel plezier mee mag hebben!
Haha nee nog niet. Ik heb niet veel betaald voor deze dame en kon dat nog wel betalen.
Maar dat ik in de toekomst mijn huis moet verkopen om haar helemaal op te knappen sluit ik niet uit.
Das een mooie Wolfman….zien we je op de volgende sleuteldag in Rotterdam?
Heel graag, maar wat houd dat prcies in?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Welkom op dit schitterende forum.
Volgens de informatie van de RDW is het een DSuper5, een DS dus (en geen ID). Maar 100% betrouwbaar is de informatie van de RDW natuurlijk ook niet. Recent liet een kennis van mij zijn DSuper uit 1971 “schouwen”, en die staat nu te boek als ID20 met 6 zitplaatsen !!
Chassisplaatje en motornummer/type zijn meestal een meer betrouwbare bron van informatie, mits origineel.
Wat zegt de Revue Technique (het betreft een auto uit 4/1972):
En septembre 1970 Citroën introduit une option boite de vitesse a 5 rapports pour la DSuper.
De “echte” DSuper5 verschijnt pas in oktober 1972 (DX2-motor,115 PK, 2175 cc, typeaanduiding DS 21-M).
Volgens diezelfde Revue Technique heeft een DSuper uit 4/1972 een DY2-motor met 103 PK, 1985 cc, typeaanduiding DS FD, en was die 5de versnelling dus een optie.
Veel plezier met DS-rijden en DS-knutselen.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:Welkom op dit schitterende forum.
Volgens de informatie van de RDW is het een DSuper5, een DS dus (en geen ID). Maar 100% betrouwbaar is de informatie van de RDW natuurlijk ook niet. Recent liet een kennis van mij zijn DSuper uit 1971 “schouwen”, en die staat nu te boek als ID20 met 6 zitplaatsen !!
Chassisplaatje en motornummer/type zijn meestal een meer betrouwbare bron van informatie, mits origineel.
Wat zegt de Revue Technique (het betreft een auto uit 4/1972):
En septembre 1970 Citroën introduit une option boite de vitesse a 5 rapports pour la DSuper.
De “echte” DSuper5 verschijnt pas in oktober 1972 (DX2-motor,115 PK, 2175 cc, typeaanduiding DS 21-M).
Volgens diezelfde Revue Technique heeft een DSuper uit 4/1972 een DY2-motor met 103 PK, 1985 cc, typeaanduiding DS FD, en was die 5de versnelling dus een optie.
Veel plezier met DS-rijden en DS-knutselen.
Op het type plaatje staat idd. DS FD
En deze auto heeft dus de optinele 5 bak.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een DSuper5 is dus een ID, geen DS.
Maar zo’n beetje wel het topmodel…dat wel.
Tot ‘72 had een DSuper de DY2, daarna een DY3 (zoook de DSpécial).
Een eventuele 5e versnelling was altijd een optie op de gewone DSuper (2-liter), toen de DSuper5 (2.1 liter, vijfbak) op de markt kwam verviel deze optie voor de 2-liter…
Tot zoveer het ‘ouwe’ nieuws, veel plezier met de wagen.
‘Spirit of avant-garde’
Iederen bedankt voor zijn/haar reacties.
Ik ben nu de accu aan het opladen en als het nog droog word vandaag zal ik eens beginnen te gaan onderzoeken waarom hij niet vonkt.
Kan iemand mij vast vertellen waar de diverse knopjes en pookjes voor dienen?
Met name:
knopje met een bliksem erop.
schakelaar met twee pijltjes omhoog en twee naar deneden.
schakelaar met twee pijltjes links en twee rechts.
pookje links onderin die in diverse standen te zetten is. (niet die voor de hand(voet)rem.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Pascal,
uit diezelfde Revue Technique (1973):
En septembre 1969 les Citroën ID 19 (ID 19B) en ID 20 disparaissent et donnent naissance a deux nouvelles versions: les DSpécial et DSuper.
Disparer=verdwijnen.
Volgens mij is er dus ná die tijd géén ID meer geproduceerd, en aangezien er toen wél nog snoeken gemaakt zijn, lijkt het mij dus om een DS te gaan. Maar laten wij daar niet teveel over mieren-neuken.
Wolfman:
knopje (schakelaar) met bliksem: achterruitverwarming
knopje (schakelaar) pijltje links en pijltje rechts: parkeerlichten
pookje links onderin: hoogteverstelling
Succes !!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
JoF schreef:En septembre 1969 les Citroën ID 19 (ID 19B) en ID 20 disparaissent et donnent naissance a deux nouvelles versions: les DSpécial et DSuper.
Disparer=verdwijnen.
Volgens mij is er dus ná die tijd géén ID meer geproduceerd, en aangezien er toen wél nog snoeken gemaakt zijn, lijkt het mij dus om een DS te gaan. Maar laten wij daar niet teveel over mieren-neuken.
Zoals ik het interpreteer staat daar dat het om de zelfde auto’s gaat, maar dat alleen de naam veranderd is.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ik ga lekker wel mierenneuken:
De modellen Dspecial en Dsuper zijn gewoon ID modellen met een nieuwe naam. Waarom geen DS? Heel simpel; ze hebben immers geen Ds remsysteem, maar maken gebruik van het ID systeem met een pedaal, ipv de paddestoel zoals in de DS.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Nee de auto is niet APK gekeurd. Hij is geschorst.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Sjaak de Bollenboer schreef:Mocht je trouwens deze week overdag een keer wat uitleg over de vroem nodig hebben dan kan ik even langsrijden tussen 12 en 1 (werk net over de rivier). Ik kan je niet veel helpen met het niet vonken echter omdat mijn kennis nog niet zover gaat maar een helpende hand kan ook handig zijn.
Dat zou heel prettig zijn, maar ik werk de hele week dus dat gaat helaas niet.
Maar ik denk dat ik een nieuw draadje open over het niet vonken, omdat het anders allemaal zo door elkaar gaat lopen. En als we gewoon lekker ontopic blijven hebben anderen er misschien ook wat aan.
Maar dank je wel voor je aanbod. Dit is volgens mij het leuke aan zon forum en een DS. Allemaal mensen met dezelfde passie en die ook wat voor elkaar ver hebben ook.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelf een beetje moeite doen om aan informatie te komen is wel uit he?
Citroen!