Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wie wil meedenken/doen met de reanimatie van de motor van een DS23?
Auto heeft 3 jaar stilgestaan in schuur en is verkocht met mededeling dat de motor vastzit…
Inmiddels is me gebleken dat dit niet klopt: heb de motor in beweging gebracht door de auto met ingeschakelde versnelling heen en weer te bewegen: ventilator draait, dus niet vast!
Vervolgens de bougies eruit gedraaid: zaten nauwelijks vast, en dropen van de motorolie! Ook in cylinders 1, 3 en 4 staat een vloeistof, vermoedelijk ook olie, cylinder 2 staat droog.
Met de directe methode de startmotor laten draaien, zonder bougies en ontsteking ingeschakeld: motor wordt vlot rondgetornd.
Via sleutel in contactstand alleen oliedruklampje (en de grote stoplamp), en startmotor doet het niet: slecht contact via zekeringen, denk ik.
Onderbreker opent en sluit, en reeds opsodemieter gehad van een bougiekabel (...) bij contact aan.
Verder een vastzittende chokeklep weer gangbaar gemaakt met wat kruipolie. Valt nu weer terug in ruststand.
Olie, LHM en koelvloeistof op niveau gebracht.
Luchtfilter is behoorlijk vuil.
Maar nu:
heb de keuze voor verdergaan op LPG of op benzine, dacht zelf LPG ivm mogelijk lekkage van benzineslangen en bedorven brandstof, LPG veroudert toch niet, dacht ik?
Is het beter om niet te laten aanslaan wegens schade aan koppakking tgv olie bovenop de zuigers?
Hoe snel zullen de bougies vet slaan als er zoveel olie in de verbrandingskamers staat, of is er iets te verzinnen (spoelen of zo) om dit overschot weg te werken?
Gewoon maar gaan met die banaan, en zien waar het schip strandt is ook nog (laatste) optie!
Maar goed, wellicht is er een lezertje met ervaring in deze reanimaties??
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
zal niet aanslaan met plas olie in de cilinders
eerst op een of andere manier eruitprutsen dus
dan de vraag; hoe komt die prut daar?
koppakking lek? misschien wel scheur in blok?
ik zou beginnen met de cilinderruimtes eens droog te maken en dan maar proberen en kijken wat er gebeurd.
succes ermee
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
zou de olie er niet ingegoten zijn om ze los te houden?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
MaartenH schreef:zou de olie er niet ingegoten zijn om ze los te houden?
Mja, dacht ik ook; zag er ook schoon uit, geen rare luchties eraan.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
MaartenH schreef:zou de olie er niet ingegoten zijn om ze los te houden?
Mja, dacht ik ook; zag er ook schoon uit, geen rare luchties eraan.
MaartenH schreef:zou de olie er niet ingegoten zijn om ze los te houden?
Gewoon de bougies eruit dan starten.
word een beetje een puinhoop maar dan is de olie zo weg.
Gr. gert .
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pj_ds schreef:zal niet aanslaan met plas olie in de cilinders
ik zou beginnen met de cilinderruimtes eens droog te maken en dan maar proberen en kijken wat er gebeurt.
succes ermee
HIJ DOET HET!!
Eerst geprobeerd op gas, geen sjoege (mogelijk staat de tank dicht, ben ik vergeten naar te kijken).
Vervolgens op benzine geschakeld, en de tweede keer, draaien!!
In eerste instantie nog wat horten en stoten, maar na seconde of tien mooi in de rondte draaien, goed geluid, geen gerammel.
Maar dan:
dynamolampje blijft branden (heeft niets met de motor te maken)
op het moment ongeveer dat de thermostaat gaat openen stroomt de koelvoeistof over de vloer, en ook LHM zie ik dan…
Ook de LHM druk-lamp schakelt in…
Motor afgezet en rommel opgeruimd, kan nog niet ontdekken waar eea vandaan komt, maar de LHM is geen probleem, die koppel ik af (demontage pomp en V-riemen vd pomp).
De koelvloeistof komt waarschijnlijk uit de retour naar de radiateur, mogelijk kan ik dat zien als de koeltunnel eraf is.
Al met al opgetogen gevoel aan over gehouden!
O ja, de motor maakte hele hoop herrie, wat bleek: de uitlaatspruitstuk pakkingen liggen eruit, dus ook hele hoop rook uit de motorruimte.
Gelukkig stond de auto buiten, dus viel allemaal wel mee.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
until the next time, when we hear doctor Bob say :
I wish it was my wife starting up that easy
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
robbertkars schreef:until the next time, when we hear doctor Bob say :
I wish it was my wife starting up that easy
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan op afstand geen diagnose stellen, maar leuk dat ie loopt!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Kan op afstand geen diagnose stellen, maar leuk dat ie loopt!
Je komt toch nog keertje dak eraf halen?