Mannen en dames,
Hoe regelen jullie veerbollen? Want ik heb die dingen nodig, omdat de comfortbollen (die ernu achter op zitten) mijn bx tot een hobbelende amerikaanse auto maken.
Ik wil ze zelf wel regelen en onder toezicht laten vervangen, of meneer monteur doet het, maar weet iemand iets? Of kan iemand 2 veerbollen voor mij regelen oid???
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Veerbollen “regel” je bij de dealer of de specialist. Er onder zetten is niet moeilijk, maar er onder laten zetten kan redelijkerwijs bijna niet duur zijn als je een goed adres hebt.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ben een trouwe Brezan-ganger, maar veerbollen zou ik daar niet halen. Ik vroeg een tijdje terug of ze veerbollen konden leveren van Monroe. Kijkt die gast me ongeveer zo aan en begint een beetje doelloos in de computer te zoeken. Vraagt ´ie: “Weet je zeker dat een Mondeo veerbollen heeft?” Dus ik uitgelegd dat ik comfortbollen wilde voor een BX. Bij het woord ´comfortbollen´ keek hij weer zo Dat leek me geen succes te worden.
Je kan veerbollen prima bestellen bij http://www.iddstechnique.nl, daar kost een bol €30,95. Je hebt het niet de volgende dag binnen en verwacht geen uitgebreide tekst in hun mailtjes, maar al met al beviel het me wel redelijk.
Eveneens ben ik tevens ook.
Bij het woord ´comfortbollen´ keek hij weer zo
terecht, ik kijk ook altijd zo als iemand begint over comfortbollen
Iemand kan ze misschien ergens regelen.
Maar nu een andere vraag. Als ik mijn bx in de laagste stand zet en omhoog laat komen door de hendel weer in de rijstand dan gaat de achterkant netjes omhoog, maar de voorkant blijft omlaag staan. Raar dacht ik en zette de hendel iets naar boven (uit de stand dus). De bx steeg weeromhoog in de goede stand. De afstelling is dus niet goed, hoe is dat op te lossen. Daarnaast heb ik ook dat ik zowat met 2 handen de hendel in de hoogste stand krijg (bij wijze van). Dus erg zwaar gaat het. Ook vind ik dat de voorkant iets te hoog staat: ik kan mijn vuist op de band leggen en dan tegen de rand van de spatbord komen. Nou heb ik niet enorm grote of erg kleine handjes. Is dat een correcte afstand of niet?
Waaarschijnlijk zit de voorste hoogteregelaar een beetje vast, ik heb de hoogt van jou BX afgesteld en die moet nu goed zijn.
De handle van de hoogteregelaars ging in het begin ook zwaar, ik heb toen alle scharnierpunten gesmeerd toen werd het beter.
Waarschijnlijk moet de hoogteregelaar voor eens schoongemaakt worden.
Emiel
Emiel.
rubberdopjes van de HR afhalen, remmenreiniger erdoorheen blazen, dicht bouwen klaar..
mvgr wupke
Ik zal straks is in de BX boek bladeren, of kun je mij zo vertellen waar de HR zit? Plus het geschoonmaak proces natuurlijk
Visa Ventje schreef:Ik zal straks is in de BX boek bladeren, of kun je mij zo vertellen waar de HR zit? Plus het geschoonmaak proces natuurlijk
kijk eerst maar eens in je boek, en leg me je eigen plan en aanpak voor, dan leg ik je uit waar je fout gaat…
simpel voorkauwen en doorslikken is wel erg makkelijk
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Harm schreef:
terecht, ik kijk ook altijd zo als iemand begint over comfortbollen
Ik moet wel zeggen dat de achterkant iets meer deint dan ik had gehoopt (2 keer na een flinke drempel, en de stootrubbers voel ik ook wel eens ops: ), maar over het geheel genomen vind ik het wel prettig rijden. Al denk ik wel dat als ik weer nieuwe nodig heb ik die van een ongeblazen diesel neem, geen comfort dus.
Eveneens ben ik tevens ook.
Haha, ooit docent geweest. Wel een goede manier van aanpakken.
Situatie voor de boek opgeslagen te hebben:
Ik heb geen idee waar het zit.
Na het boek open geslagen te hebben:
Volgens Emiel zit het op de subframe hehe . Ik heb het plaatje voor me in de BX boek.
Wat natuurlijk uitnodigt met een bx is om hem in de hoogste stand te zetten en er onder te gaan liggen klussen, aangezien ik geen brug heb. Is dit verstandig? Ik heb een VCA diploma hoor . Of blokken er onder oid?
En ja, zo kan ik die HR wel mooi reinigen, maar als je er aan zit en er onder ligt…. Of kun je er van boven bij.
De HR heeft 2 afdichtcups ziet ik. Die er af halen, van binnen reinigen en dan weer smeren?
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Visa Ventje schreef:
Wat natuurlijk uitnodigt met een bx is om hem in de hoogste stand te zetten en er onder te gaan liggen klussen, aangezien ik geen brug heb. Is dit verstandig? Ik heb een VCA diploma hoor .
NOOOIT DOEN! Als plotseling de druk wegvalt pas je niet meer tussen auto en grond. Altijd assteuntjes en dergelijke gebruiken.
Visa Ventje schreef:Haha, ooit docent geweest. Wel een goede manier van aanpakken.
Situatie voor de boek opgeslagen te hebben:
Ik heb geen idee waar het zit.
Na het boek open geslagen te hebben:
Volgens Emiel zit het op de subframe hehe . Ik heb het plaatje voor me in de BX boek.
Wat natuurlijk uitnodigt met een bx is om hem in de hoogste stand te zetten en er onder te gaan liggen klussen, aangezien ik geen brug heb. Is dit verstandig? Ik heb een VCA diploma hoor . Of blokken er onder oid?
En ja, zo kan ik die HR wel mooi reinigen, maar als je er aan zit en er onder ligt…. Of kun je er van boven bij.
De HR heeft 2 afdichtcups ziet ik. Die er af halen, van binnen reinigen en dan weer smeren?
ik zal morgen een foto reportage maken wat te doen, om en HR schoon te maken.
en onder een auto ga je alleen maar als deze afgezekerd is , dus bokken oid of op een brug, elke hond idioot die dat niet doet, tja vezin zelf maar een woord van hoe dom stom idioot je kunt zijn.
je hebt maar 1 leven, ben er zuinig op.
mvgr wupke: inmiddels gewend om mensen dingen te leren, en ja zelfs een aantal keren gevraagd om les te gaan geven
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ik heb bij de TZD Turrrrrbo ook wel eens gehad dat ze aan de voorkant omlaag bleef.
De stuurbekrachtiging werd toen ook af en toe hard vooral bij een koude auto. De stuurbekrachtiging zit helemaal “vooraan” in de oliekring, dus daar voel je het eerst of er iets mis is.
Toen heb ik het systeem doorgespoeld met spoelolie.
Je gooit dan de oude LHM weg, en je rijd een tijdje rond met die oranje olie.
Verbazingwekkend wat er dan allemaal voor prut uitkomt!
Daarna heb ik weer twee jaar probleemloos gereden.
Oh, en bollen haal ik altijd bij mijn maatje Hans van 2CVplus.
<reklame> (http://www.2cvplus.nl) </reklame>
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Ha, hartstikke mooi Wuppo!
Nu nog een opmerkelijk iets bij het starten van de BX. Als ik de bx start dan hoor ik meer of meer “kgggg” en het klinkt er vrij duidelijk op dat de startmotortandwiel tegen de vliegwiel aan knarst voor 1 seconde lang. Nadat de motor al loopt hea!
Wat kan dit zijn?