ik ben van plan een gsa break te kopen, wat zijn de valkuiltjes en aandachtpuntjes qua rottigheid waar je op moet letten enzo,en is er ergens een overzicht te vinden over al de uitvoeringen, boxer c-matic break pallas ed. want dat is me ook nog niet helemaal duidelijk. alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is je DS al af dan?
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ben je nog op zoek of heb e er al een op het oog?
Gr Martijn
Wendela, de ds is zo goed als af, die kneedellende onder de voorruit nog, koplampen sturing aansluiten en de kokers verder volwaxen, dan in jan. naar de apk want dan isie er gelijk voor twee jaar vanaf o ja en de afdekplaten van chassis naar carrosserie bij de deuren er nog tegenaanschroeven, eerst nog maken van mooie alu plaat en draad snijden in de 2 mm dikke kokerbalk voor de montage, nog rolgordels erin zoiets nog, verder Martijn heb ik nog geen break gs op het oog, maar het moet wel een break zijn met 4 cyl. boxer en liefst een beetje lux, is nl. voor mijn vriendin, ze rijdt nu in een ami 8 break 100 km per dag maar in de natte tijd wel extra ingewikkeld om droog en een beetje warm op t werk te komen.groet frits
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, een GSA voor de natte periode. Verwacht van een GSA niet meer degelijkheid als van een DS. Ook GSA’s roesten als de neten en zijn niet bepaald geschikt als pekelbak naast een DS. Neem dan een BX break. Daar zijn er veel van en ook die zijn ook nog eens vrij goedkoop te vinden.
Wil je toch gaan voor de GSA Break, let dan goed op roest. Check de bodem, de zijwanden van de kofferbak bij de achterwielen, onder de vloerbedekking enzovoorts. Roest is je grootste vijand.
Verder staan de boxertjes er om bekend dat ze bij de retourleidingen gaan lekken. Dit kan in korte tijd vrij heftig worden. Is dat elles goed, dan kun je een heerlijk rijdende wagen hebben waar je een berg plezier van kunt hebben. Maar blijf in de gaten houden dat het vrij arbeidsintensieve wagens zijn. Ik herinner mij nog de eerste bougiewissel… En toen de distributie, man, ik heb het simpeler gezien. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, valt het allemaal wel mee.
Nogmaals, je doelstelling staat mij persoonlijk wat tegen, en wees je bewust van de redenen daarvoor. Neem je dat voor lief, dan kun je er veel plezier aan beleven.
Voor de uitvoeringen kun je hier kijken , GS-en en GSA’s hebben altijd een 4 pitter luchtgekoelde boxer. Enkel de GS is met een ander type blok geleverd in zeer kleine oplage. (Birotor met wankelblok)
Vergeleken met een hoop moderne auto,s valt de gs/a qua sleutelen nog wel mee, tis net wat je gewent bent. Ga maar eens van een nieuwe audi of een recente passat de distributieriem doen , dan mocht je willen dat het een gs/a was.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zal dat soort wagens dan ook nooit aanraden. Vergelijk je de GSA met zijn tijdsgenoten uit een vergelijkbare klasse, dan is het een draak om aan te sleutelen.
OK, het kan erger, maar het kan zeker veel gemakkelijker! En van die keuze moet je je bewust zijn, vooral als je de wagen veelvuldig wilt gebruiken.
Daar heb je helemaal gelijk in ja.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
beste patje , dank je voor de link, duidelijke info, ik zie zo’n auto echter niet als ,pekelbak, dat zou een auto zijn waaraan je niets doet en de elementen vrij spel geeft totdat hij weggerot is, nee eerder als een iets weersbestendigere citroen dan een ami, die met het nodige smeren en teren een iets comfortabeler vervoersmiddel is in vochtige en koude tijden. vandaar ook mijn vraag over de verborgen rottigheidjes, dat zou me bij een pekelbak niet interreseren dan is het meer apk en karren maar deze winter, nee het gaat echt wel om een langdurigere verbintenis. groet
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik weet eigenlijk niet of een GSA op roestgevoeligheid erg verschilt ten opzichte van een GSA. Maar… ik acht een GS niet veel weerbestendiger dan een Ami! Sterker nog, met al zijn vele holle delen is het repareren van roestschade vast en zeker veel meer werk.
Maar als je er een goed gevoel bijhebt, dan moet je het zeker doen.
Zelf heb ik twee jaar dagelijks GS gereden. En dat is gelijk de reden waarom ik er een topic voor open kan trekken!
En nee, ik heb geen spijt, en zeker wel genoten! Maar, je moet je er bewust van zijn. Dat is alles.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je de auto ook in nat en koud weer wil gebruiken, zou ik zeker voor een GSA gaan en niet voor een GS. De GSA heeft een veel betere verwarming/ontwaseming door de sterkere ventilator, die ook nog eens in 4 standen regelbaar is. Ik spreek uit ervaring (GS-en gehad, nu GSA, altijd hele jaar gereden).
Citroen!
ok,een gsa is dus iets meer een winterkoninkje , dit zijn dus de latere types met plastieke bumpers als ik het goed begrijp, maar hebben die dan wel nog het klassieke dash met die bedieningseilanden en het autootje met controlelampaanduidingen want dat vind ik wel erg mooi. Schandalig dat het zo lekerig overkomt, maar ik moet de gs\a materie me nog duidelijk eigen maken.
gsa is juist de enige uit de gs reeks die dat specifieke dashboard heeft wat je beschrijft. gs heeft geen bedienings eilanden(sattelieten) en ook geen afbeelding van de auto met die lampjes erbij.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
kijk eens aan ,dat klinkt goed,dus dat word zoeken naar een gsa break dus, bedankt alvast voor zover.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
f.rockefeller schreef:dan in jan. naar de apk want dan isie er gelijk voor twee jaar vanaf
Ik heb het nieuws niet helemaal gevolgd, maar ik geloof dat de 2-jaar-apk-regeling alleen voor nieuwe autos ging gelden…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je een GSA Break zoekt dan is dit misschien iets voor je:
http://link.marktplaats.nl/125947217
De groene is wel weer op de weg te krijgen met wat sleutelwerk , de blauwe is echt voor onderdelen.