1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
GSA remschijven achter uitklokken
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 december 2007 07:06 PM

Vandaag ff bezig geweest met het monteren van nieuwe remschijven achter. Meteen meetklokje erop gezet om slingering te meten. Resultaat: Bij 1 schijf 0,3 mm (zijdelingse slag).  Confused Zie

Maximaal is 0,1 mm, volgens mij. Heb de schijf een paar keer een kwartslag gedraaid. Haalde niets uit. Oude schijf slingerde ook. Aanlegvlak op de naaf is niet uit te klokken op de wieldraagarm (meettaster kan er niet bij).

Iemand nog een goed idee?

Citroen!

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 02 december 2007 12:32 PM
  [ # 1 ]

ehh, draagvlak remschijf goed schoongemaakt? als die andere schijf ook slingert op die naaf, zit het natuurlijk in de naaf. Goede gebruikte zoeken, of de schijf op de auto laten afdraaien.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 december 2007 10:58 PM
  [ # 2 ]

Draagvlak zeer goed schoon gemaakt. Andere naaf is te proberen, wilde eerst deze naaf nog een kans geven Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 december 2007 10:14 AM
  [ # 3 ]

Ik denk dat alle naven/schijven hetzelfde zijn alleen ( bijna ) niemand controleerd de sligering van een nieuwe schijf.

Gewoon monteren en rijden lijkt me. Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 december 2007 11:00 AM
  [ # 4 ]
citro-power schreef:

Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.

Dat ben ik helaas niet met je eens: De remblokken hoefen niet te worden terug gedrukt. Op het moment dat je de rem loslaat, komt de remzuiger precies genoeg terug om te blokken weer vrij te laten lopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 december 2007 12:14 PM
  [ # 5 ]
waterman771 schreef:
citro-power schreef:

Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.

Dat ben ik helaas niet met je eens: De remblokken hoefen niet te worden terug gedrukt. Op het moment dat je de rem loslaat, komt de remzuiger precies genoeg terug om te blokken weer vrij te laten lopen.

Juist! door het rubbertje om de zuiger.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 december 2007 05:04 PM
  [ # 6 ]
citro-power schreef:

Ik denk dat alle naven/schijven hetzelfde zijn alleen ( bijna ) niemand controleerd de sligering van een nieuwe schijf.

Gewoon monteren en rijden lijkt me. Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.

Ik heb hem juist gedemonteerd omdat de rem achter met het toerental van het wiel aanloopt! 0,3 mm is echt te veel.
Waterman en Bogaard hebben gelijk met hun opmerking over het terugkomen van de remblokken, maar in dit geval is dit niet voldoende om aanlopen te voorkomen.

Citroen!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 03 december 2007 05:40 PM
  [ # 7 ]

heb je die schijf aan de andere kant al geprobeerd?
Dan ben je zeker dat het de naaf is die slingerd Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 december 2007 07:36 PM
  [ # 8 ]
waterman771 schreef:
citro-power schreef:

Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.

Dat ben ik helaas niet met je eens: De remblokken hoefen niet te worden terug gedrukt. Op het moment dat je de rem loslaat, komt de remzuiger precies genoeg terug om te blokken weer vrij te laten lopen.

Dan hebben ze me dat verkeerd in de schoolboeken gezet in het verleden.

Ik ben het wel eens met je maar de blokken moeten wel iets terug gedrukt worden door iets anders blijven de remmen kleven.

Vroeger gingen ze ook echt niet een remschijf uitklokken om te weten hoeveel slingering erin zit.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 december 2007 07:52 PM
  [ # 9 ]
citro-power schreef:

Dan hebben ze me dat verkeerd in de schoolboeken gezet in het verleden.

Ik ben het wel eens met je maar de blokken moeten wel iets terug gedrukt worden door iets anders blijven de remmen kleven.

Vroeger gingen ze ook echt niet een remschijf uitklokken om te weten hoeveel slingering erin zit.

Juist vroeger ging met een meetklok schijven uitklokken. Dit staat al in de werkplaatshandboeken van o.a. mercedes en citroen sinds de jaren 50. Het terugdrukken van de remzuiger gebeurt door het afdichtrubber in de remcilinder. De blokken hoeven niet terug gedrukt te worden, vrijlopen is genoeg.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 december 2007 10:01 PM
  [ # 10 ]
waterman771 schreef:

Juist vroeger ging met een meetklok schijven uitklokken. Dit staat al in de werkplaatshandboeken van o.a. mercedes en citroen sinds de jaren 50.

Vandaar dat ik het niet ken en nooit van gehoord heb, zo oud ben ik nog niet Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 december 2007 10:02 PM
  [ # 11 ]
citro-power schreef:
waterman771 schreef:

Juist vroeger ging met een meetklok schijven uitklokken. Dit staat al in de werkplaatshandboeken van o.a. mercedes en citroen sinds de jaren 50.

Vandaar dat ik het niet ken en nooit van gehoord heb, zo oud ben ik nog niet Wink

Ik ook niet Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 december 2007 10:34 PM
  [ # 12 ]

Elke schijf heeft trouwens wel een kleine slingering.

Als je namelijk een niet aangedreven wiel een beste draai geeft dan hoor je dat de blokken op 1 punt de schijf raken e op de rest van de schijf niet.

Ik dacht dat dat dus was om de blokjes een klein eindje terug te drukken.
Maar dat is niet zo , voor niets aar school geweest , hebben ze me verkeerd geleerd.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 december 2007 10:18 PM
  [ # 13 ]

Heb vandaag 2 gebruikte achternaven gehaald. Morgen probeer ik ze uit. Cool

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 december 2007 12:07 AM
  [ # 14 ]

Resultaat: met gebruikte naaf circa 0,05 mm slingering. Daar ga ik voor Very Happy

Lager ook meteen schoongemaakt en opnieuw gevet:

Moer op buitenring aandraaien:

Wel jammer dat ik vergeten ben de borging op de astapmoer aan te brengen, toch nog maar ff doen denk ik…

Citroen!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2973
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 december 2007 09:30 PM
  [ # 15 ]

Waarom heb je de hele draagarm gedemonteerd? En die buiten moer hoeft ook niet los hoor. Voorzichtig het kapjelos wippen, beetje inknippen om weer te monteren en je kan zo bij de astap moer.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook