Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
kunt natuurlijk ook een nieuwe carb kopen, klein beetje duurder dan een waspatroon/handchoke maar dan heb je ook meteen nergens vervelende speling en uitlubberingen meer.
Ik ga volgende week een nieuwe weber halen iig.
Ik heb hem via Ruben (citroenbx) hier op het forum.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bedankt voor te tips tot nu toe!
Kun je de optie van de carburateur aan me uitleggen? Hoezo hoeft dan de wascapsule niet meer te gebeuren?
Ik bent trouwens zelf een behoorlijke leek op het technische vlak. Ik kom namelijk net kijken en wil er vooral veel over leren. Mijn kennis over auto’s is vooral theoretisch, de handen zijn nog niet heel vaak vies geworden.
De kleur is inderdaad zilver grijs.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
de nieuwe carb is helemaal compleet dus met nieuwe waspatroon. Alles werkt dan dus perfect (wel ff af laten stellen na montage natuurlijk…)
ik heb een 1400 met handchoke en dat bevalt me heel goed. Vooral stationair loopt het een stuk prettiger. Alleen mijn vrouw wil nogal eens een tankje leegrijden met de choke half uit. (duurrrrrr)
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik kan dus nu nog ergens een nieuwe identieke carb met automatische choke krijgen bedoel? Of in ieder geval eentje die zo in mijn bxje past?
Waar kan ik die dan bestellen? Wat kost het? En moet ik het door een garage laten doen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
je kunt ‘citroenbx’ (ruben) hier op het forum even pb-en, ik heb ‘m via hem. Er op zetten zou je zelf moeten kunnen. Afstellen zou (en ga) ik laten doen.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Eric schreef:ik heb een 1400 met handchoke en dat bevalt me heel goed. Vooral stationair loopt het een stuk prettiger. Alleen mijn vrouw wil nogal eens een tankje leegrijden met de choke half uit. (duurrrrrr)
Daar zijn zat oplossingen voor: lampje op het dashboard, een knipperend lampje of zelfs een buzzer
Ja, vergeten van de choke komt meestal voort uit desinteresse, das eigenlijk misbruik.
Maar voor de rest kies ik ook altijd voor de heilige handchoke en ga ik de duivelse automatische choke van mijn TRS demonteren zodra ik weer een conversiekit heb.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
veel van de automatische chokes werken niet meer kortom hoog verbruik.
Een handchoke werkt altijd
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dus wat jullie zeggen is dat een nieuwe wascapsule erin niet noodzakelijk hoeft te helpen. Er kan dus ook iets anders mis zijn met de automatiche choke waardoor hij het niet meer (goed) doet?
Het verbruik van mijn GT is overigens 1 op 11,5 bij gemiddeld verbruik. Nieuw had ie 1 op 13 moeten rijden volgens het boekje. Dat is toch neit zo’n heel groot verschil?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
CitZX1.8iFurio schreef:Dus wat jullie zeggen is dat een nieuwe wascapsule erin niet noodzakelijk hoeft te helpen. Er kan dus ook iets anders mis zijn met de automatiche choke waardoor hij het niet meer (goed) doet?
Het verbruik van mijn GT is overigens 1 op 11,5 bij gemiddeld verbruik. Nieuw had ie 1 op 13 moeten rijden volgens het boekje. Dat is toch neit zo’n heel groot verschil?
Vind ik wel.
Hoe oud is dat luchtfilter? Bandenspanning goed? Is de klepspeling goed?
Wat versta je onder gemiddeld verbruik? Als je net iets meer in de stad hebt gereden dan de fabriekstesters ga je al de fout in. Kies er dan liever voor om alleen het verbruik te vergelijken met de snelwegwaarde.
EDIT:
Een automatische choke kan qua afstelling verlopen waardoor afstellen soms voldoende is. Echter is dat bij een Solex nogal moeilijk en ik hoor dat het bij een Weber wel meevalt. Soms moet er een veertje vervangen worden omdat ze zijn uitgelubberd, kan de boel stroef lopen door gebrek aan tijdige smering en heel soms is een asje krom door hardhandige lieden.
De ENORME ROTZOOI aan extra onderdelen die zo’n fragiel stuk ellende extra meebrengt is niet te rechtvaardigen door het “gemak” dat je niet meer zelf aan een hendeltje hoeft te trekken. Laatste generatie (elektronische) en voorlaatste generatie carburateurs zijn ondingen en je bent beter af met simpele brandstofinjectie. Echter, eerdere generaties zijn best fijn (die dingen met handchoke dus), zeker in combinatie met LPG.
We moeten niet vergeten dat laat jaren tachtig de massale introduktie kende van de mechanische, vuile elektronische en schone elektronische injectiesystemen. De fabrikanten van carburateurs hebben duidelijk zich gericht tot allerlei noodgrepen in de hoop de gratie van de consument te houden. Makkelijker startende auto’s was blijkbaar een belangrijk argument, een slag die injectiemotoren al lang definitief gewonnen hadden. De constructies van die noodgrepen waren echt heel lelijk van aard, en ik heb regelmatig automatisch chokende auto’s van mijn moeder vervloekt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nu heb je wel verkeerde periode om je verbruik te testen.
Het verbruik van mijn GT ligt tussen de 1 op 11 en 1 op 12. Maja dat gas gaat soms ook goed onderin (met een km stand van 270 000)
Vant zomer was het een keer 1 op 13,2 ofzo
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Verhelderend antwoord.
Bandenspanning is goed, kleppen zijn net gesteld, er zitten nieuwe bougies op en een nieuw luchtfilter.
Ik heb overigens een solex.
Kun je me misschien meer vertellen over het ombouwen naar een handmatige choke (kosten en werk)?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Nou die link van Quo is denk ik de beste stap, een conversiekit is duurder dan een waspatroon en de choke moet dan nog gemonteerd en afgesteld worden, tenzij je het zelf kan. Op lange termijn heb je er dan natuurlijk geen omkijken meer aan.
Overigens is mijn tirade tegen automatische choke’s natuurlijk een mening, gevoed door negatieve ervaringen. Er zijn genoeg mensen die heel blij ermee zijn, luister vooral ook naar hen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Kosten van de ombouwset naar handchoke was, dacht ik, 100-125 Euro.
Ik heb zelf de set ingebouwd. Dit was voor mijn ook de eerste keer dus inbouwen ging niet al te snel. Ik weet niet meer exact hoelang het inbouwen heeft geduurd maar ik schat een uurtje of 2.
Naar mijn idee stelt het inbouwen (achteraf gezien ) van de set niet veel voor. De bijgeleverde handleiding was ook duidelijk. Dus wanneer je geen 2 linkerhanden hebt, moet het toch zeker zelf lukken.
Ik moet ergens op de computer nog wel foto’s hebben staan welke ik gemaakt heb tijdens de inbouw. Kan ze nu even zo snel niet vinden.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Eigenwijs dat ik ben ga ik lekker eerst een nieuw waspatroon proberen, ook omdat het goedkoper is. En het origineel houden van de auto vind ik ook wel mooi. Mochten de problemen blijven dan gaat de handmatige choke erin.
Bedankt toch voor alle visies op de automatische choke En succes met het oprchten van de anti-automatische choke club!! Misschien krijg je er een eigen forum plek voor
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)