Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vandaag ff bezig geweest met het monteren van nieuwe remschijven achter. Meteen meetklokje erop gezet om slingering te meten. Resultaat: Bij 1 schijf 0,3 mm (zijdelingse slag). Zie
Maximaal is 0,1 mm, volgens mij. Heb de schijf een paar keer een kwartslag gedraaid. Haalde niets uit. Oude schijf slingerde ook. Aanlegvlak op de naaf is niet uit te klokken op de wieldraagarm (meettaster kan er niet bij).
Iemand nog een goed idee?
Citroen!
ehh, draagvlak remschijf goed schoongemaakt? als die andere schijf ook slingert op die naaf, zit het natuurlijk in de naaf. Goede gebruikte zoeken, of de schijf op de auto laten afdraaien.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Draagvlak zeer goed schoon gemaakt. Andere naaf is te proberen, wilde eerst deze naaf nog een kans geven
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik denk dat alle naven/schijven hetzelfde zijn alleen ( bijna ) niemand controleerd de sligering van een nieuwe schijf.
Gewoon monteren en rijden lijkt me. Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citro-power schreef:Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.
Dat ben ik helaas niet met je eens: De remblokken hoefen niet te worden terug gedrukt. Op het moment dat je de rem loslaat, komt de remzuiger precies genoeg terug om te blokken weer vrij te laten lopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:citro-power schreef:Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.
Dat ben ik helaas niet met je eens: De remblokken hoefen niet te worden terug gedrukt. Op het moment dat je de rem loslaat, komt de remzuiger precies genoeg terug om te blokken weer vrij te laten lopen.
Juist! door het rubbertje om de zuiger.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
citro-power schreef:Ik denk dat alle naven/schijven hetzelfde zijn alleen ( bijna ) niemand controleerd de sligering van een nieuwe schijf.
Gewoon monteren en rijden lijkt me. Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.
Ik heb hem juist gedemonteerd omdat de rem achter met het toerental van het wiel aanloopt! 0,3 mm is echt te veel.
Waterman en Bogaard hebben gelijk met hun opmerking over het terugkomen van de remblokken, maar in dit geval is dit niet voldoende om aanlopen te voorkomen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
heb je die schijf aan de andere kant al geprobeerd?
Dan ben je zeker dat het de naaf is die slingerd
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman771 schreef:citro-power schreef:Een schijf moet ook een beetje sligering hebben om je remblok terug te drukken na het remmen.
Dat ben ik helaas niet met je eens: De remblokken hoefen niet te worden terug gedrukt. Op het moment dat je de rem loslaat, komt de remzuiger precies genoeg terug om te blokken weer vrij te laten lopen.
Dan hebben ze me dat verkeerd in de schoolboeken gezet in het verleden.
Ik ben het wel eens met je maar de blokken moeten wel iets terug gedrukt worden door iets anders blijven de remmen kleven.
Vroeger gingen ze ook echt niet een remschijf uitklokken om te weten hoeveel slingering erin zit.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citro-power schreef:
Dan hebben ze me dat verkeerd in de schoolboeken gezet in het verleden.
Ik ben het wel eens met je maar de blokken moeten wel iets terug gedrukt worden door iets anders blijven de remmen kleven.
Vroeger gingen ze ook echt niet een remschijf uitklokken om te weten hoeveel slingering erin zit.
Juist vroeger ging met een meetklok schijven uitklokken. Dit staat al in de werkplaatshandboeken van o.a. mercedes en citroen sinds de jaren 50. Het terugdrukken van de remzuiger gebeurt door het afdichtrubber in de remcilinder. De blokken hoeven niet terug gedrukt te worden, vrijlopen is genoeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman771 schreef:
Juist vroeger ging met een meetklok schijven uitklokken. Dit staat al in de werkplaatshandboeken van o.a. mercedes en citroen sinds de jaren 50.
Vandaar dat ik het niet ken en nooit van gehoord heb, zo oud ben ik nog niet
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citro-power schreef:waterman771 schreef:
Juist vroeger ging met een meetklok schijven uitklokken. Dit staat al in de werkplaatshandboeken van o.a. mercedes en citroen sinds de jaren 50.
Vandaar dat ik het niet ken en nooit van gehoord heb, zo oud ben ik nog niet
Ik ook niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Elke schijf heeft trouwens wel een kleine slingering.
Als je namelijk een niet aangedreven wiel een beste draai geeft dan hoor je dat de blokken op 1 punt de schijf raken e op de rest van de schijf niet.
Ik dacht dat dat dus was om de blokjes een klein eindje terug te drukken.
Maar dat is niet zo , voor niets aar school geweest , hebben ze me verkeerd geleerd.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb vandaag 2 gebruikte achternaven gehaald. Morgen probeer ik ze uit.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Resultaat: met gebruikte naaf circa 0,05 mm slingering. Daar ga ik voor
Lager ook meteen schoongemaakt en opnieuw gevet:
Moer op buitenring aandraaien:
Wel jammer dat ik vergeten ben de borging op de astapmoer aan te brengen, toch nog maar ff doen denk ik…
Citroen!
Waarom heb je de hele draagarm gedemonteerd? En die buiten moer hoeft ook niet los hoor. Voorzichtig het kapjelos wippen, beetje inknippen om weer te monteren en je kan zo bij de astap moer.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper