1 van de 2
 1 2 Volgende > 

ZX versus boom
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 767

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 03:20 PM

Helaas… Sad  Sad  Sad
Eind vorige week mijn ZX tegen een boom geparkeerd met een gangetje van 50km/u…
Gelukkig precies op mijn sleepoog de boom geraakt. Gevolg = motorkap licht ontzet, maar niet krom, zijschermen iets ontzet, maar niet krom… Koplamp, knipperlicht en bumper volledig aan puin…en de 2 voorbanden allebei lek.

Total loss is zeker de juiste benaming, maar ik zelf vind het zo zonde om deze ZX, die nog immer starten—>lopen doet, met net 150.000km op de sloop te gooien.

Wie kan me helpen? Ik zoek dus een nieuwe bumper, koplamp en knipperlicht (beide: vanuit bestuurderspositie gezien de linkse).

Omdat ik eerder mijn deur heb vervangen door een identiek exemplaar van een donor zx van Franse Auto.nl, kan ik op zich voor die bumper, de bumper van diezelfde donor auto gebruiken.
Maar dan blijf ik zitten met de rest. En aangezien de radiateur ook losjes zit, zou ik ook graag iemand naar mijn zx laten kijken om te laten beoordelen of een andere bumper uberhaupt wel kan ivm de ophangpunten.

Wie van jullie weet iemand daarvoor?
Of is er iemand die zelf wilt kijken?

Vanavond monteer ik 2 oude velgen, zodat rijden iig geen probleem meer is…

Bedankt!

P.s. foto zien? http://www.mijnalbum.nl/Album=O7JWPAYY

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 03 december 2007 03:40 PM
  [ # 1 ]

Als je echt vol met je sleepoog hebt geraakt en de boel niet lekker meer sluit, vrees ik voor je dat de voorkant krom is… Dan is het vrees ik een echt totall loss en niet meer rendabel om de auto te repareren. Slopen en de onderdelen hergebruiken/verkopen is dan de beste optie…

Xsara Coupe

Profiel  

majestic3jay
> 700 berichten

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 03:44 PM
  [ # 2 ]
Xsara Coupe schreef:

Als je echt vol met je sleepoog hebt geraakt en de boel niet lekker meer sluit, vrees ik voor je dat de voorkant krom is… Dan is het vrees ik een echt totall loss en niet meer rendabel om de auto te repareren. Slopen en de onderdelen hergebruiken/verkopen is dan de beste optie…

Xsara Coupe

Inderdaad. Het oog heeft nu de vorm van een banaan, en de ruimte vóór de accu, dat plateautje wat direct voor de accubak zit, toonde ook al wat onregelmatigheden in de zin van kreukels. Maar dat de hele voorkant krom is, deert me weinig, want op het oog valt het wel mee. Als de bumper er maar weer op kan…

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 03 december 2007 04:01 PM
  [ # 3 ]

Radiator heb ik nog wel liggen. Koplampen en zijlichtje misschien ook.Is er verschil tussen een type 1 en 2? Alle lichten komen van een Aura type 1.

Jos van der Voort

Profiel  

majestic3jay
> 700 berichten

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 04:04 PM
  [ # 4 ]
ZX-Enschede schreef:

Radiator heb ik nog wel liggen. Koplampen en zijlichtje misschien ook.Is er verschil tussen een type 1 en 2? Alle lichten komen van een Aura type 1.

Radiator is niet stuk, enkelt los. Dus misschien alleen de klemmen die de rad. op zijn plekje houden! Ik hou je in gedachte!

En…Laat ik nou net een Aura uit 1994 hebben, en daarmee een type 1…
Had jij ook elektrische koplamphoogteverstellerdinges? Razz

Wanneer weet je zeker of je de units hebt liggen voor mij?
En, wat wil je ervoor hebben?

Dan kan ik de schade een beetje ramen.

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 03 december 2007 04:06 PM
  [ # 5 ]

Weet wel als je voorkant krom is dat bij een eventueel ander ongeluk je auto de klap niet meer zo goed opneemt denk hier ook even over na.

Profiel  

Gepost: 03 december 2007 04:07 PM
  [ # 6 ]

Als je echt met 50kmh die boom hebt geraakt zal er toch wel het een en ander krom zijn aan de structuur van de auto. Het kan jou misschien niet deren, maar hoe recht is de auto nog (hoe komt het bv dat je banden lek zijn) na zo’n klap? Dit kan ook gevolgen hebben voor de sporing van de auto en de algemene veiligheid in zijn geheel. Misschien toch niet slecht om eens serieus te kijken naar de schade. Een kromme voortrein verbergen achter een goede bumper komt mij een beetje erg beunerig over.

Profiel  

majestic3jay
> 700 berichten

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 04:22 PM
  [ # 7 ]
citroenc2 schreef:

Weet wel als je voorkant krom is dat bij een eventueel ander ongeluk je auto de klap niet meer zo goed opneemt denk hier ook even over na.

Dat is mij bekend, ik zat hier ook al mee aan. Echter metaal wordt ‘‘moe’’ naarmate je er ‘‘meer’’ mee doet. Als de ophangpunten verder goed bevonden worden om een nieuwe bumper te plaatsen, ga ik aan die kromme chassisdelen niets doen, daar wordt het metaal alleen nog maar moeier van.

Maar! Angst is een factor waar je nooit dingen voor moet laten, anders creeer je er alleen maar meer angst mee.

Ik zal snel een foto plaatsen!

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

majestic3jay
> 700 berichten

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 04:27 PM
  [ # 8 ]
graddus schreef:

Als je echt met 50kmh die boom hebt geraakt zal er toch wel het een en ander krom zijn aan de structuur van de auto. Het kan jou misschien niet deren, maar hoe recht is de auto nog (hoe komt het bv dat je banden lek zijn) na zo’n klap? Dit kan ook gevolgen hebben voor de sporing van de auto en de algemene veiligheid in zijn geheel. Misschien toch niet slecht om eens serieus te kijken naar de schade. Een kromme voortrein verbergen achter een goede bumper komt mij een beetje erg beunerig over.

De beide banden zijn lek omdat ik op een stoeprand reed. De sporing en structuur van het chassis wordt zeker meegenomen in de beoordeling…

Sporing test ik vanavond met 2 oude originele velgen, evenals de hele ophanging, as, remsysteem, etc (even op de brug ermee)

Ik wil natuurlijk niet dat de eerste de beste mus in mijn grill me een stuur in de buik kost.

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

majestic3jay
> 700 berichten

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 04:50 PM
  [ # 9 ]

Foto’s schade

De online foto’s van mijn gedeukte ZX
http://www.mijnalbum.nl/Album=O7JWPAYY

Op de ene foto is de schade te zien, de andere laat de bumper aan de kant zien waar ik geen boom heb geraakt, maar waar de bumper en motorkap duidelijk wijkt…

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 03 december 2007 05:09 PM
  [ # 10 ]

Sorry, maar sommige uitspraken die je doet kan ik niet anders als DOM beoordelen. Rijden met een kromme auto is levensgevaarlijk. Bovendien is je redenatie over metaalmoeheid niet compleet. Door de vorm die het metaal nu heeft worden de krachten niet goed doorleid en zal een licht tikje al gevaarlijk zijn. Jou kan het miss niet deren, maar je nabestaanden wel.

Foute zuinigheid heet dat! Een paar honderd eu besparen maar met een licht ongeluk dood zijn…

Xsara Coupe

Profiel  

Gepost: 03 december 2007 05:17 PM
  [ # 11 ]

Als je voorscherm zover wijkt zonder losgekomen te zijn van het binnenscherm, dan is de neus naar mijn mening behoorlijk ontzet. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de bevestigingspunten van de veerpoten verschoven zijn en daarmee de volledige geometrie van de voorwielophanging. Losstaand van het feit of de auto zonder verdere reparaties nog in staat zal zijn een eventuele volgende aanrijding afdoende te kunnen opvangen, vind ik dat het risico dat de onschuldige medeweggebruiker loopt wanneer jij met een niet deugdelijk gerepareerde auto de straat op gaat veel groter.

Profiel  

majestic3jay
> 700 berichten

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 05:43 PM
  [ # 12 ]
Xsara Coupe schreef:

Sorry, maar sommige uitspraken die je doet kan ik niet anders als DOM beoordelen.

Ja. Laat mij maar lekker dom zijn dan…Als je na het zien van die paar zinnen al een mening hebt over mij, vind ik je daar duidelijk te snel in.

De hele kwestie veiligheid word wel degelijk meegenomen in mijn overweging om de auto dan al niet te LATEN repareren!!!

Als ik eerder door het plaatsen van mijn posts de suggestie heb gewekt dat dit niet zo is, dan mijn welgemeende excuses daarvoor.

Maar nogmaals, weet dat ik zeker niet alleen aan mijn eigen veiligheid denk, zeer zeker ook aan die van anderen. Dus veiligheid maakt zeker het belangrijkste deel uit van mijn beslissing!

Lees dit nog eens:
‘‘Ik wil natuurlijk niet dat de eerste de beste mus in mijn grill me een stuur in de buik kost.’‘

Sorry voor dit noemenswaardige misverstand!

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

majestic3jay
> 700 berichten

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 03 december 2007 05:51 PM
  [ # 13 ]
graddus schreef:

Als je voorscherm zover wijkt zonder losgekomen te zijn van het binnenscherm, dan is de neus naar mijn mening behoorlijk ontzet..

Interessant. Wat je zegt zie ik terug nl. precies aan mijn auto: de kant waar geen ‘‘boomcontact’’ (laat ik het maar zo noemen) is geweest, is het voorscherm losgeschoten van het binnenscherm, te zien op ‘schade22.jpg van mijn foto album. De kant waar wel ‘‘boomcontact’’ is geweest, is dit niet het geval…

Ik laat er morgenochtend naar kijken. Ik vrees dat het einde verhaal is.  Sad

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 03 december 2007 10:12 PM
  [ # 14 ]

Je kunt wel fel reageren op xsara coupe ivm zijn opmerkingen maar hij heeft wel keihard gelijk.

een aut heeft een kreukel zone en die is bij 50 km/u boomcontact echt wel gebruikt. Je ziet het misschien niet zo duidelijk maar de eerst volgende tik die je maakt kan jij wel eens de kreukelzonde zijn.

Het is misschien bot maar wel waar, als jij geld gaat stoppen in zo;n auto ben je dat aan het weggooien. Sowieso krap ik me echt achter de oren over je gedachtengang.
In gewoon onbeschaafd Hollands en om Wilders te citeren; je bent knettergek.

lekkere garage overigens die er dan aan wil meewerken om de bel weer op de straat te krijgen.

Ga jij ook rijden als alleen je handrem het nog doet ? Ach, hij remt toch nog….

ongeloofelijk.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 03 december 2007 10:12 PM
  [ # 15 ]

Je kunt wel fel reageren op xsara coupe ivm zijn opmerkingen maar hij heeft wel keihard gelijk.

een aut heeft een kreukel zone en die is bij 50 km/u boomcontact echt wel gebruikt. Je ziet het misschien niet zo duidelijk maar de eerst volgende tik die je maakt kan jij wel eens de kreukelzonde zijn.

Het is misschien bot maar wel waar, als jij geld gaat stoppen in zo;n auto ben je dat aan het weggooien. Sowieso krap ik me echt achter de oren over je gedachtengang.
In gewoon onbeschaafd Hollands en om Wilders te citeren; je bent knettergek.

lekkere garage overigens die er dan aan wil meewerken om de bel weer op de straat te krijgen.

Ga jij ook rijden als alleen je handrem het nog doet ? Ach, hij remt toch nog….

ongeloofelijk.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook