Ik ben bezig om mijn auto te restaureren. Ik heb roest op het chassis zo goed mogelijk met een staalborstel op de boormachine verwijderd. Hierna de delen met Fertan ingespoten. Nu zegt de gebruiksaanwijzing dat je voor de nabehandeling de Fertan eerst met water moet verwijderen. Is dit echt nodig of kan ik na 48 uur er gewoon met epoxy primer of zinkoxide overheen.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
http://www.rustbuster.nl/Fertan/Kokerbalk_behandelen.htm
Daar staat:
De bedoeling is uiteraard dat al het metaal voorzien wordt van een dun laagje Fertan. Vervolgens laten we het geheel 24 uur met rust. De Fertan doet z’n werk en lost de roest op.
Na 24 uur moeten we de kokers nogmaals spoelen met veel water. Dat laatste is erg belangrijk omdat we daarmee de opgeloste roest en het residu van de Fertan verwijderen. Het metaal is dan voorzien van een dunne laag ijzer-tannine. Deze laag is niet poreus en voorkomt het opnieuw aanroesten van het staal.
Jammer, dat kan een mooie rotzooi geven als ik binnen met veel water moet spoelen. Bedankt voor je antwoord
Ik heb grote delen van mijn chassis met Fertan behandeld. Het is mooi spul maar wordt wel een beetje overschat.
Ik kan me voorstellen dat je afgesloten ruimtes (kokerbalken) moet spoelen omdat Fertan een chemisch middel is dat kan blijven werken en op die plekken ook niet snel droogt (op die plekken gebruik je gauw te veel).
Als je die plekken waar je wel bij kunt met een natte schuurspons afneemt, zie je dat het bijna niet afgeeft. Als je wat harder schuurt dan komt er wel wat af.
Wat ik zelf meestal doe is plekken kaal maken en ontroesten met Fertan. Als het droog is en zwart, dan haal ik het er met een draaiende staalborstel allemaal weer af. Dat gaat erg snel en je houdt blank metaal over met een doffe zinkkleur. Het is dan meteen duidelijk dat de dieptewerking van Fertan gering is want je ziet nog kleine roestputjes. Ik herhaal dan de behandeling nog een keer en als ik daarna blank staal heb, ontvet ik het en zet het of in de Ferpox, of in de Owatrol RLS (ik heb nog een beetje).
Fertan is mooi om te ontroesten en om blank staal te beschermen als je pas een andere keer weer verder gaat maar zelf vertouw ik niet op die ijzer-tanine laag als onderlaag voor andere primers, daarvoor zit het niet vast genoeg.
Bedankt voor je reactie Kal66. Dat was een heel verhaal. Zijn er mensen die er net zo over denken?
Ik vraag mij wel af waarom je niet direct de staalborstel er zolang op zet totdat alle roest is verdwenen. Fertan zou dan niet nodig zijn.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Tja, waarom exact weet ik niet zo 1-2-3, wel dat staalborstelen aan de binnenkant van een dorpel best lastig is
Daar had kal66 het ook niet over.
matombo schreef:Bedankt voor je reactie Kal66. Dat was een heel verhaal. Zijn er mensen die er net zo over denken?
Ik vraag mij wel af waarom je niet direct de staalborstel er zolang op zet totdat alle roest is verdwenen. Fertan zou dan niet nodig zijn.
Een verroest oppervlak is erg ongelijk en krijg je met een staalborstel niet goed roestvrij, daar helpen chemische middelen om de ingevreten roest te verwijderen. Het werkt op een of andere manier beter om de omgezette roest weg te borstelen dan de roest zelf. Omdat ik sommige delen waar staal een beetje weggerot is vertin, moet het absoluut roestvrij zijn.
ik zie dat mijn reaktie er 2 keer op staat, ja dan lijkt het wel een lang verhaal.
Nog een vraagje over Fertan .
Na 48 uur drogen moet je het afspoelen lees ik ( of eerder bij warmere
temperaturen ) .
Als je de Fertan pas veel later afspoelt gaat het metaal dan weer roesten en is dus de behandeling voor niets geweest ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën