Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goedemoggel,
even terugkomend op dit onderwerp… Ik heb hier al een paar kleine vragen gesteld over m’n BX, en ik zal me nu gelijk ook maar even voorstellen:
Ik ben Jeroen en mijn vader rijdt al heel z’n leven Citroën en dit is half jaar geleden ook overgeslagen op mij toen ik een BX kon kopen van m’n huisgenoot voor € 100. Deze had nog een maand APK en er moesten wat dingen gerepareerd/vervangen worden, zoals de koppeling, stofhoezen om de aandrijfas, startmotor en kleine dingen zoals lampjes blabla. Ik kon vlak daarna een BX kopen van hetzelfde jaar die wat schade had, maar wel goede koppeling, startmotor etc. Gelijk gekocht voor € 100, en deze zomer hebben we de eerste BX gerepareerd en heeft nu weer APK.
De vraag over de retourleidingen en hoogteregelaar waren vanwege de aanschaf van een groene BX break. Deze ziet er nog een stuk beter uit dan m’n eerste BX en ik vind een break mooier. Dus er staan er inmiddels 3 thuis. Aan deze break moet ik de ventilatorregeling fixen en een lekkage in het hydrauliek systeem. De garage die ‘m afgekeurd heeft voor de APK (bij de vorige eigenaar) zei dat het een lekke retourleiding en kapotte hoogteregelaar betrof. Hij lekt niet heel hard, en de auto reageert ook aardig snel als de hoogte aangepast wordt.
Ik heb wat foto’s gemaakt van de lekke leiding die ik gevonden heb:
Het zit net achter het linkervoorwiel. Als ik het goed heb is dit de retourleiding van de security valve?:
Dit is tot nu toe het enige lek wat ik heb kunnen vinden.. Ook is 1 luchtretourleiding gebroken:
Dit hebben we bij de vorige gefixed door een klein stukje remleiding erin te lijmen. Ik denk dat dat deze keer ook gaat gebeuren.
Voor de rest zien de meeste leidingen er allemaal nog vrij soepel uit:
Taak is nu om uit te zoeken hoe ik het best de LHM lekkage kan verhelpen.
Hier nog wat foto’s van de BX’en:
Commentaar en tips zijn van harte welkom
dat stukje slang van je veiligheidsklep, kun je simpel van een sloop leiding afknippen, en voorvormen door het te verwarmen met een verffohn.
even erop monteren ,klaar.
de lekretourleidingen aan je veerpoten kosten niet zoveel, en vervangen is een makkie, dus ik zou gaan voor nieuw, jou oplossing is erg tijdelijk, dus onbetrouwbaar qua houdbaarheid.
mvgr wupke:NB
HR’s kunnen imo eigenlijk niet kapot, dus schoonmaken, en laten zitten waar ze zitten.
regelmechaniek smeren, en gangbaarmaken is het devies.
als toch kapot (doorvuil ed) dan vervangen door een sloop exemplaar, gereviseerd? kwee nie maar ik vertrouw ze niet.
NB NB> blijf deze draad volgen, dan leer je hoe je HR’s schoon kunt maken>
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bedankt voor de reactie,
ga ik van ‘t weekend proberen te regelen, ik heb nog een mooie sloopbak staan. Kapotte hoogteregelaar leek mij ook onwaarschijnlijk, en ook die heb ik nog in die sloopbak zitten.
Edit: die link hield ik in de gaten
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ik heb met succes kapotte slangetjes gekoppeld met van die plastic koppelingetjes die je bij de vijverafdeling van de bouwmart kunt kopen.
Echter, dat werkt alleen bij slangen waar geen druk op staat en die niet bewegen.
Als bijvoorbeeld de kleine octopus of die lekslangetjes achter op de veerpoot stuk zijn, dan koop ik er gewoon een nieuwe voor.
Het is me niet de moeite om het te fixen, en dan vier weken later weer de krik onder de auto te moeten zetten om ze alsnog te vervangen!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
hoi weet je wat ik heb gedaan met de retour en/of lucht leiding van een veerpoot, ik heb een stukje slang van een tectiel spuitbus het losse slangetje wat er los bijzit om in holle ruimten te spuiten, erin gelijmt. past precies en zit al 3 jaar, de bx werd toen dagelijks gebruikt.nu geschorst ivm restauratie.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He, ik heb dat dus met zo’n remleidinkje gedaan, maar ik kan me voorstellen dat zo’n spuitbusslangetje het langer volhoudt omdat het wat flexibeler is. Jammer genoeg ben ik alleen in het weekend thuis, dus kan ik dan pas verder knoeien aan de auto.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Wupke,
even een vraagje, ik ben inmiddels weer thuisthuis bij m’n ouders en ff aan het kijken naar m’n auto’s. Die retourleiding van die veiligheidsklep die bij mij lekt, die wordt na 10 cm dunner en volgens mijn BX vraagbaak loopt deze naar het ‘verzamelblok retourleidingen’. Het regent nu dus ik kruip liever niet onder de auto op dit moment, maar ik ben toch erg nieuwsgierig hoe deze slang op dit ‘blok’ vastzit (is dit een ‘octopus’?) en wat je precies bedoelt met het vervangen van de slang.. Moet ik de hele slang vervangen of alleen het dikkere deel waar het lekt?
Ik had graag ook even zelf wat willen klooien en bekijken, maar het weer zit niet mee + dat het inmiddels ook al weer donker is.
Super bedankt alvast!
veiligheidsklep>siliconen slang>teflon(plastic)slang>aansluiting op de inktvis.
dat stukje wat bij jou lekt, is de siliconen (rubber) slang.
het is ongeveer 15 cm lang, en zit in en U bocht.
die bocht kun je maken, dmv verwarmen, bv door een verffohn.
dat stukje slang knip je van een sloopslang af, of je koopt een stukkie, of je rukt wat slangenwerk uit een sloper op de sloop bv.
even ertussen wurmen, en klaar.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bedankt! En het siliconenslangetje op het plastic slangetje, is dat gewoon een kwestie van eroverheen schuiven (misschien ook beetje verwarmen?)
Vermond schreef:Bedankt! En het siliconenslangetje op het plastic slangetje, is dat gewoon een kwestie van eroverheen schuiven (misschien ook beetje verwarmen?)
ja.
ff wurmen wriemelen frotte druke zeep of vet wil wel helpen, warm maken ook..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hey,
nou het lekke slangetje vanaf de veiligheidsklep is vervangen, heb dat van een sloopauto gepakt, nu hopen dat het blijft zitten . De lhm en luchtretourleidingen bij het rechtervoorwiel heb ik eraf gehaald. De luchtleiding daarvan was kapot, en heb nu nog vrij soepele gevonden op m’n sloopauto. Dit zit alleen vast met zo’n speciaal metalen bandje.. Ik kan dit niet zelf op zo’n zelfde manier monteren. Moet ik dit toch door iemand laten doen die wel dit soort materiaal heeft, of kan het ook op een andere (ook betrouwbare) manier?
Ik heb ook een probleempje met m’n kachelmotor in m’n BX.. Hij draait maar heel langzaam als ie op standje max staat.
Ik heb de weerstand gemeten tussen de dunne draden bij die print in de kachelmotorbehuizing, en die gaat van 2000 ohm (als ie uit staat) naar 0 bij standje ‘max’. Dat zou dus goed moeten zijn. Alleen de ventilator krijgt bij standje ‘max’ maar net 4 volt (ipv 12), en draait dus niet hard. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Dat beugeltje kan je terug zetten door de haakjes terug te in te haken terwijl je met een grote nijptang het geheel bij elkaar drukt.
Het is een beetje gedoe zonder speciaal gereedschap, maar wel te doen.
Die kachel fan, dat kan van alles zijn, maar ik denk dat bij het motortje zit.
Kan zijn dat de koolborstels bijna op zijn, of slechte massa.
vanaf de voorkant van die bak waar de fan in zit, lopen 2 draden die in een connector over gaan.
Van daar af gaan er twee dikke draden verder, en soms twee dikke en een dunne.
Als je die connector los maakt zodat de motor los is, kun je de motor testen.
Sluit twee draadjes aan op de accu en verbind deze met de draden die naar de motor gaan: die zou dan volle mep moeten draaien.
Zo niet, dan is daar wat aan de hand en kun je het beste die boel uitbouwen zodat je het beter kunt bekijken.
Als je wilt kan ik daar wel wat fotos van bij plaatsen, want ik moet mijn fan uitbouwen omdat die piept.
Het kan ook nog zijn dat je snelheidsregelaar stuk is: die zit achter in die bak waar de fanmotor ook in zit.
Is moeilijk te bereiken zo; je kunt er een nieuwe op de connector steken van de originele, maar pas op want het koellichaam is de plus!
(vonkgevaar )
Kent er iemand een leverancier voor die koolborsteltjes en die regelaar, behalve de sloop?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Oeps, beugeltjes zijn al kapot Daar zal ik dus iets anders op moeten verzinnen…
Voor de kachel; de motor doet het nog gewoon goed (had ik al gechecked), en ik heb die print die in dezelfde behuizing zit ook al omgewisselt, waarna ik nog steeds een laag voltage naar de motor kreeg.. max 4V. Ik meet dit dus op de kabel die naar de motor gaat. Btw, de fan en alle onderdelen liggen bij mij er al uit. Zou het nog kunnen komen door 2 foute printplaatjes die in dat kachelhuis moeten? Dat ook degene kapot is die ik later geprobeerd heb… Of zou de ventilator dan helemaal niet moeten draaien.
Met die veerpootretouren moet je niet gaan lopen prutsen met ouwe rommel. Haal gewoon bij de dealer voor 15 euro een nieuwe + nieuwe klem, dan is ‘t weer een hele tijd goed.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Precies, dat zei ik ook al: niet gaan zitten ukken met ouwe rommel, gewoon nieuwe slangetjes kopen.
Zo duur zijn die niet en je kunt er weer tien jaar mee vooruit.
Wat betreft die regelaar:
Ik heb het al een paar keer gehad, dat ie stuk ging.
Er gebeurde dan helemaal niets meer.
Meestal was dit als de koolborstels op hun eind liepen.
Ik zou ff kijken of er nog zo’n regelaar te ritselen is hier op het forum, of op de sloop.
Op de sloop is het trouwens best moeilijk geworden om nog iets te vinden.
Had er nog iemand tips over waar je zo’n ding (en koolborstels) kun kopen?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82