Sorry dat ik je weer lastig val met newbie vragen, maar wat is “LDP” ops: :
ZX 1.4 klavierde:
Sorry dat ik je weer lastig val met newbie vragen, maar wat is “LDP”
Niks sorry wat mij betreft want jij houdt me lekker op m’n stokpaardje
Een LPD (Low Power Device) is een vergissing van het ministerie van verkeer en waterstaat zullen we maar zeggen. LPD is een zender van maximaal 10 milliwatt (niks dus) en bedoeld voor afstandbediening autoportier - garagedeuren - draadloze koptelefoon - babyfoon.etc.
Dit werkt op een frekwentie van 433 Mhz. (UHF Band)
Slimme fabrikanten hebben dit gegeven gebruikt om LPD portofoontjes in de handel te brengen die met 10 milliwatt uitzenden.
Dit vermogen is dermate klein dat nauwelijks de overkant van een voetbalveld werd bereikt.
Er zijn echter modellen die op eenvoudige wijze te modificeren zijn (het doorknippen van een draadbrugje of een bepaalde toetsen combinatie). Daardoor neemt het vermogen toe tot 300 - 500 milliwatt en dan is er in een keer een bereik van enkele kilometers mogelijk.
Deze apparaatjes hebben een handzaam formaat en waren een jaar of 7 geleden behoorlijk populair.
Deze vorm van communicatie is nooit de bedoeling geweest van de overheid. Het was puur bedoeld voor o.a.afstandbedieningen e.d.
Later is de PMR portofoon (Personal Mobile Radio) in gebruik genomen en sindsdien is die zonder zendmachtiging te gebruiken door iedere europeaan.
Deze setjes “werken op 446Mhz) en zijn zeer populair en bovendien uitstekend betaalbaar. Het vermogen hiervan is standaard 500 milliwatt (½Watt). Dat is tegenover een “bakkie” (4 watt) relatief weinig maar altijd nog goed voor enkele kilometers (afhankelijk van de terreincondities).
n.b. Er zijn ook gecombineerde porto’s in de handel. LPD/PMR
Een “geknipte LPD kan ook buiten de band ontvangen en scant ook de politiefrekwenties )465 - 468Mhz.)
Deze “geknipte” LPD’s zijn dan wel illegaal omdat het vermogen meer dan 10 milliwatt bedraagt.
Een PMR echter is legaal op 500 milliwatt te gebruiken.
Niet duidelijk? aarzel niet om te vragen!
Ah weer wat duidelijker in het hele radio verhaal
Heb gisteren even op Marktplaats zitten kijken en inderdaad er worden een hoop scanners aangeboden.
Ik ga straks op de terugweg van de dokter even langs Radio ABE om te kijken, ik rij er dan toch langs.
Wat een berg aan scanners, 27MC, PMR, etc etc heeft die zaak staan zeg
De verkoper vertelde mij dat op zijn vroegst eind 2005 in Rotterdam word gestart met dat nieuwe systeem C2000, ze zijn nu al druk aan het testen.
ZX1.4i schreef:Wat een berg aan scanners, 27MC, PMR, etc etc heeft die zaak staan zeg
De verkoper vertelde mij dat op zijn vroegst eind 2005 in Rotterdam word gestart met dat nieuwe systeem C2000, ze zijn nu al druk aan het testen.
Ja dat is effe andere koek hè?
Het gaat nu toch wel echt snel want hier in de omgeving is ook al duidelijk minder te horen.
Alleen nog een incidenteel berichtje maar doorgaans het opvragen van kentekens en personalia. Zoals je verteld werd bij ABE zal inderdaad eind van dit jaar de informatiekraan dichtgaan en daar schaft niemand meer een scanner voor aan, gezien de nog beperkte resterende tijd.
Maar gebruik je hem ook voor andere doeleinden dan is het momenteel een kopers-paradijs (zie o.a. marktplaats e.d.)
Als Rotterdam, Amsterdam en Den Haag gaan overschakelen dan komen er zoveel scanners in de aanbieding dat ze tegen die tijd waarschijnlijk per Kilogram verkocht worden. Sla je slag!
Ja die zaak is wel even iets anders, ik kom er eigenlijk al mijn hele leven langs met de fiets of tram en de laatste jaren met de auto, maar ben nog nooit daar naar binnen geweest.
Erg mooi vond ik de (portable) scanner met TV, echt een hebbedingetje, alleen de prijs van bijna €500
Lang zul je daar ook niet plezier van hebben in NL denk ik, vorig jaar heb ik ergens gelezen dat NL1,2 en 3 gaan stoppen met uitzenden via de ether
Zou je er in het buitenland nog wel wat aan hebben? Belgie, Duitsland en Frankrijk :
ZX1.4i schreef:
Erg mooi vond ik de (portable) scanner met TV, echt een hebbedingetje, alleen de prijs van bijna €500
Lang zul je daar ook niet plezier van hebben in NL denk ik, vorig jaar heb ik ergens gelezen dat NL1,2 en 3 gaan stoppen met uitzenden via de ether
Zou je er in het buitenland nog wel wat aan hebben? Belgie, Duitsland en Frankrijk :
Lijkt niet erg waarschijnlijk dat Ned 1,2en3 de ether uitgaan. Er zullen wel alternatieven worden aangeboden zoals digitenne etc. maar dat wil niet zeggen dat de nederlandse publiekszenders zullen verdwijnen uit de lucht.
Denk maar eens aan alle portabels op b.v.campings enz. Die kunnen toch niet waardeloos worden gemaakt?
Er zijn wel portofoons in de handel die buiten geluid ook beeld zenden.
Kijk dat is leuk natuurlijk. Het ligt er maar aan welke banden er op dit toestel zitten maar is het normaal de televisiebanden dan ben je met een T.V. beter af.
Om in het buitenland te kunnen ontvangen moet je in frankrijk kunnen overschakelen op SECAM. De rest van europa gebruikt PAL maar ook Engeland heeft zijn eigen systeem.
Daar ligt het geluid weer verder af van het beeld dan hier gebruikelijk is.
Heb je het echter over een scanner met beeldmogelijkheden dan is het zaak om het frequency bereik van het apparaat te bekijken.
Dat zou dan moeten doorlopen tot in ieder geval 2.4 Gigahertz.
Daar zit de fun. Bijvoorbeeld de politiehelikopter die bij calamiteiten beelden naar beneden stuurt. Ook zitten daar videozendertjes die voor draadloze verbinding zorgen binnenshuis. (kleine bereik).
In het verkeer werken ook draadloze camera’s op deze frequency en achteruitrij-camera’s. Zo zijn er ook draadloze videobabyfoons in deze band en sta er niet van te kijken als je jezelf ziet rijden op je ontvanger omdat je voorligger een camera(atje) aan boord heeft die hij als achteruitkijkspiegel gebruikt. Dus kijk goed of die band 2,4Ghz erop zit.
Het word steed interessanter zeg, dat geintje met een Scanner voor het geluidsverkeer kan ook met apparatuur voor beeld
Zal wel een duur geintje zijn zo een beeldscanner met videomogelijkheid :
Lijkt me wel leuk om eens met zo een ding te gaan “War Driven”, wat ik nu weleens doe samen met een vriend van mij en een Laptop met WLAN.
Dan rijden we door woonwijken en industrieterreinen op zoek naar WLAN routers waarmee we het internet op kunnen.
ZX1.4i schreef:Het word steed interessanter zeg, dat geintje met een Scanner voor het geluidsverkeer kan ook met apparatuur voor beeld
Zal wel een duur geintje zijn zo een beeldscanner met videomogelijkheid :n.
Je geeft zelf het antwoord al of dat duur is. Jij weet immers de prijs toch?
Dat WLAN gedoe gaat op dezelfde wijze als wat ik bedoel.
Ook zelfs dezelfde frekwenties van 2.4 Ghz.
Dus op je “research” tochten effe zo’n scannertje aan boord en het plezier kan 2X zo groot zijn. Have Fun!
Ook bewakingscamera;s zitten op deze frekwentie en andere draadloze verbindingen van b.v.satelietontvanger naar T.V. etc.
arhnic schreef:ZX1.4i schreef:Het word steed interessanter zeg, dat geintje met een Scanner voor het geluidsverkeer kan ook met apparatuur voor beeld
Zal wel een duur geintje zijn zo een beeldscanner met videomogelijkheid :n.
Je geeft zelf het antwoord al of dat duur is. Jij weet immers de prijs toch?
Dat WLAN gedoe gaat op dezelfde wijze als wat ik bedoel.
Ook zelfs dezelfde frekwenties van 2.4 Ghz.
Dus op je “research” tochten effe zo’n scannertje aan boord en het plezier kan 2X zo groot zijn. Have Fun!
Ook bewakingscamera;s zitten op deze frekwentie en andere draadloze verbindingen van b.v.satelietontvanger naar T.V. etc.
Bedoel je dat die scanner met TV die ik heb gezien voor €500 ook kan scannen naar videobeelden? Ik dacht dat dat ding gewoon een scanner was voor radioverkeer en dat je er verder gewoon TV op kon kijken.
Ik ga toch maar eens terug om die scanner eens goed te bekijken
Bedoel je dat die scanner met TV die ik heb gezien voor €500 ook kan scannen naar videobeelden? Ik dacht dat dat ding gewoon een scanner was voor radioverkeer en dat je er verder gewoon TV op kon kijken.
Ik ga toch maar eens terug om die scanner eens goed te bekijken
Er zijn ook eenvoudige ontvangertjes die op 2.4 Ghz meerdere kanalen kunnen ontvangen en evt scannen. Je hebt dan nog wel een aparte monitor nodig maar die zijn ook niet te duur meer gezien de ontwikkelingen in de mobiele wereld. Draagbare DVD enz . Daar zit meestal ook een videosignaal ingang op maar een losse monitor is ook niet al te duur meer.
Er zijn maar een paar kanalen aktief op de 2.4 Ghz. dus je hoeft niet tientallen of honderden kanalen af te scannen.
Er zijn van die setjes zender/ontvanger voor een paar tientjes.
Die worden gebruikt om op je slaapkamer tv of video te kunnen kijken terwijl de dvd of video gewoon in de huiskamer staan.Je hoeft dan geen kabels te trekken naar je slaapkamer of naar de schuur b.v. op deze draadloze manier.
Ook worden ze wel gebruikt men ook om b.v. in de caravan een cameraatje te hangen die naar achter op de weg is gericht. Dit beeld word in het trekkend voertuig op een monitor getoond, (eventueel gesoiegeld) waardoor je een pracht zicht op de weg achter je hebt. Een betere achteruitkijkspiegel kan je je niet wensen. Het beeld kan naar wens ook nog eens gespiegeld worden weergegeven zodat het net lijkt of je in je spiegel kijkt. Zo zijn er nog tal van toepassingen te bedenken.
Een hoop fun voor relatief weinig geld.
hé dat is gaaf, dan zou ik dus ook een draadloos cameratje op mijn modelauto kunnen zetten en daarmee de beelden ontvangen?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:hé dat is gaaf, dan zou ik dus ook een draadloos cameratje op mijn modelauto kunnen zetten en daarmee de beelden ontvangen?
Dat zou in principe mogelijk zijn maar dat stuit op praktische bezwaren.
Deze apparaten zijn bedoeld om draadloze binnenhuis verbinding te maken en daardoor hebben ze een zeer laag vermogen want jij wilt ook geen last van je buurman een straat verderop hebben die ook toevallig zo’n ding heeft.
Vandaar extreem laag vermogen en de bereik is meestal niet veel meer dan enkele 10- tallen meters en dat onder goede conditie dus op elkaar afgericht. Bovendien lijkt het me moeilijk om 12 volt voor de camera/zender te generen in een modelauto.
Er zit immers geen sigarenaanstekerplug in.
arhnic schreef:Bedoel je dat die scanner met TV die ik heb gezien voor €500 ook kan scannen naar videobeelden? Ik dacht dat dat ding gewoon een scanner was voor radioverkeer en dat je er verder gewoon TV op kon kijken.
Ik ga toch maar eens terug om die scanner eens goed te bekijkenEr zijn ook eenvoudige ontvangertjes die op 2.4 Ghz meerdere kanalen kunnen ontvangen en evt scannen. Je hebt dan nog wel een aparte monitor nodig maar die zijn ook niet te duur meer gezien de ontwikkelingen in de mobiele wereld. Draagbare DVD enz . Daar zit meestal ook een videosignaal ingang op maar een losse monitor is ook niet al te duur meer.
Er zijn maar een paar kanalen aktief op de 2.4 Ghz. dus je hoeft niet tientallen of honderden kanalen af te scannen.
Er zijn van die setjes zender/ontvanger voor een paar tientjes.
Die worden gebruikt om op je slaapkamer tv of video te kunnen kijken terwijl de dvd of video gewoon in de huiskamer staan.Je hoeft dan geen kabels te trekken naar je slaapkamer of naar de schuur b.v. op deze draadloze manier.
Het bedrijf waar ik werk, ehm werkte bedoel ik, zo een systeem heeft laten installeren van de Gamma, een draadloze bel met camera en een klein z/w beeldscherm. Dat beeldscherpje heeft een kleine schotelvormige antenne en werkt op 12V, ik neem aan dat zo een ding gebruikt kan worden om te “scannen” :
Een losse scanner zou toch leuker zijn, ik heb namelijk al een kleine Z/W TV met een video ingang, deze TV werkt ook op 12V werkt of op batterijen. Ooit gekocht voor €50 bij de MediaMarkt in Duitsland
ZX1.4i schreef:arhnic schreef:Bedoel je dat die scanner met TV die ik heb gezien voor €500 ook kan scannen naar videobeelden? Ik dacht dat dat ding gewoon een scanner was voor radioverkeer en dat je er verder gewoon TV op kon kijken.
Ik ga toch maar eens terug om die scanner eens goed te bekijkenDie scanner is een Icom IC3 of iets dergelijks denk ik maar er zijn nog geen mensen geweest die er ooit beeld hebben gehad.
Ik moet je adviseren daar vanaf te blijven en voor die 500 eurie iets leukers te doen. Er zijn wel betere dingen te koop voor dat geld.
Maar dit onderwerp wordt langzamerhand te specifiek voor dit topic.
tip: Ga naar Google en type daar: video +ontvanger in de zoekbalk en laat google zoeken in de discussiegroepen n.l. radio.
Daar staan verschillende artikelen over deze materie waar je behoorlijk veel wijzer van wordt.
Een geheel nieuwe wereld gaat voor je open.
Ook worden daar betere videoontvangers/scanners te koop aangeboden die door amateurs zijn ontwikkeld, gebouwd en afgeregeld.
Zoals gezegd hoort dat niet meer thuis in dit topic dus ga daarvoor op Google zoeken.
Iets niet duidelijk laat het dan gerust weten en laat dan een berichtje in de postbus achter.
We nemen dan eventueel later de draad wel weer op Maar tegen die tijd kan jij mij dan een boel leren denk ik. gegroet