Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik was vandaag eens m’n zomerbanden aan het wisselen voor winterbanden. Tevens even ruitensproeier spul bijvullen en de vorige keer dat ik naar het vervangen van de koplampen keek (in het donker, maar ze waren toen niet kapot) zag ik niet hoe dat u weer moest.
Vandaag aan de bestuurderskant gekeken en er blijkt een klepje voor te zitten wat je eenvoudig weg kan klikken. Opgelost dus.
Toen kijken hoe dat aan de bijrijderskant moet, maar daar zit de computer en slangen van de airco. Ik zou zo nu niet weten hoe dat je eraan zou moeten kunnen, het enige wat in me opkomt is de zwarte stalen strip (die over de koplampen en radiateur-fans loopt) te verwijderen door de bouten los te draaien, iemand suggesties ?
2e vraag is hoe m’n break weet dat de kofferklep open staat. Hier krijgt de auto qua binnenverlichting echter dementie. De lamp gaat na enige tijd knipperen (Xantia vergeet open of dicht) en dit is even verholpen als ik de klep weer even een beetje sluit en weer open. Gaat dit via een kwik-contact zoals ook bij de DS ?
Niet onbelangrijk tevens te vragen, waar zit die schakelaar ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Toen kijken hoe dat aan de bijrijderskant moet, maar daar zit de computer en slangen van de airco.
Je kunt niet de deksel van de “computer” verwijderen?
Bij een TD kun je er dan wel bij ondanks de airco.
Jeroen
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Computerkap heb ik even gedemonteerd zojuist (in het donker) en even de volgende situatiefoto genomen :
De foto toont aan de onderkant de open-computerbak en is dus in de rij-richting genomen. Achteraan in het kijk-gat kun je het clipje zien zitten waarmee de beschermkap achter de lampen-unit losgemaakt kan worden.
Ik kwam erachter dat ik de slangen omhoog kan duwen, maar dan nog is er eigenlijk te weinig plek om zelfs het clipje aan de kant te duwen, dit komt vooral doordat de computer-bak nogal hoog uitsteekt. Ik durf het klepje niet te verwijderen aangezien deze dan ergens in het motor-kompartiment kan vallen en dan ben ik verder van huis. Mijn beste gok is toch demonteren van de zwarte plaat bovenover de voorkant, misschien in combinatie van verwijden van de computerdeksel.
Ik merkte trouwens dat die kunsttof bak waar de computer in zit niet bijster goed vast zit. Ik kan natuurlijk de computer loskoppelen van de stekker, eruit schuiven en kijken of ik de bak ook nog los kan krijgen. Iemand hier ervaring mee ?
Moet ik eerst de accupolen eraf halen alvorens de computerstekker te verwijderen ?
Als dit een optie is, dan probeer ik het eens bij daglicht zodat ik het maar eens gedaan heb…...
Alvast bedankt, Bart
Totaal aantal Berichten: 42
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Het is heel simpel. Je neemt het deksel van de bak van de computer af, 2 schroeven aan kwart slag draaien en aan de kant van de verlichting een klem lichten met een schroevendraaier. Dan de computer en de connector er uit pakken, opzij leggen en onderin zitten 2 bouten, die je los kunt draaien. Plastic bak losnemen van de rubber slang tegen de grill en gewoon de lampen wisselen. Opbouw in omgekeerde volgorde. 15 minuten. Het is wel slim om meteen de lampen van groot licht en stadslicht te vervangen.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
wat ook erg makkelijk is om de lampen even van de auto af te halen is +-10min werk zo doe ik het altijd scheelt vaak wonden aan me handen en werkt net zo fijn
Is dat zo makkelijk bij een type-2, 10min werk voor de koplampunit :
Niet dat ik het in twijvel trek, jij ben een type-2 rijder, bij een type-1 kun je het vergeten, daar moet de bumper los om bij de onderste bouten te kunnen.
Ik heb mijn koplamen er uit gehad (type 1B)
Maar moest alleen de grille er uit halen….
Redelijk simpel
idd is het maar 10 werk gril heeft de type 2 niet
wel een zwarte rand die je weg haald
dan je knipperlicht eruit drukken
en de strip onder de lamp
en dan 3 boutjes en de lamp is los
zo even snel uit me hoofd gezegd
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik ga denk ik maar voor de optie de computerbak te demonteren. Nu hebben ze deze bak onderin met 2 bouten S10 vastgezet, niet echt handig om ergens van huis lampen te wisselen. Even met de dremel groefjes hierin geslepen en nu kan ik met een oude grote platte schroevendraaier zowel de kap van de bak als de bak zelf losmaken om bij de lampen te komen.
Bedankt !