Sjaak de Bollenboer schreef:
Je DS staat nu toch niet bij je thuis en je hebt ANWB. Brengen ze hem dan niet voor je naar de dichtsbijzijnde garage als je belt (zonder extra kosten)?
Is al bij een garage. Daar is geconstateerd dat die veercylinder/lekzakringen hersteld moet worden. Als ik dat niet doe loopt LHM echt letterlijk van voor naar achter eruit, komt er geen hoogte en kan ik niet eens rijden. Moet dus sowieso gerepareerd om ooit bij die garage weg te komen.
Ander punt (en niet meer on-topic, maar voor mij des te meer :/ ) is dat ik er ‘gratis’ een flink kritisch verhaal bij kreeg over de bodem, inclusief delen van de longerons. Er zit weliswaar APK op maar dat was maar bij een beunbedrijfje ergens toevallig in de buurt. Van binnenuit de auto is alles hard, maar van onderaf was het volgens de man van gisteren niet veel soeps meer. Ben wel benieuwd naar dat opdubbelen, wat is dat ?
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik vind het een heel raar verhaal. veercylinders gaan nooit stuk. Een lekzakje erop klussen is een kwartier werk.
Auto omhoog: Een kant van het Tstukje afdoppen zodat maar 1 veercylinder druk krijgt. Kan je stapvoets mee rijden.
Je kan een gebroken veerstang hebben. dat komt soms voor. niet heel moeilijk allemaal.
Je bodem lassen kan zo dat het helemaal origineel is maar ook kan je hem gewoon dicht bakken. Niet mooi , wel sterk. Zat bedrijven die dat doen. tsja. wat is de verdere staat van je wagen is dan de juiste vraag.
Hoe is de dakrand, hoe zijn de c-stijlen, hoe zijn de regen gootjes…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ik vind het een heel raar verhaal. veercylinders gaan nooit stuk. ..
Veercilinders kunnen wél “stuk” gaan. De zuigers kunnen dermate gekrast zijn dat de teflon-keering niet meer af kan dichten. Dan lekt de lhm in dermate grote hoeveelheden de lekzak in, dat deze hoeveelheid niet meer langs de normale weg kan worden afgevoerd. De lekzak springt dan op het zwakste punt.
Oplossing: Zuiger polijsten ( of een andere pakken ) en de ringen in de veerclinder vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Ik vind het een heel raar verhaal. veercylinders gaan nooit stuk. ..
Veercilinders kunnen wél “stuk” gaan. De zuigers kunnen dermate gekrast zijn dat de teflon-keering niet meer af kan dichten. Dan lekt de lhm in dermate grote hoeveelheden de lekzak in, dat deze hoeveelheid niet meer langs de normale weg kan worden afgevoerd. De lekzak springt dan op het zwakste punt.
Oplossing: Zuiger polijsten ( of een andere pakken ) en de ringen in de veerclinder vervangen.
Ik heb daar in de jaren nog nooit bewijs van gezien…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Ik vind het een heel raar verhaal. veercylinders gaan nooit stuk. ..
Veercilinders kunnen wél “stuk” gaan. De zuigers kunnen dermate gekrast zijn dat de teflon-keering niet meer af kan dichten. Dan lekt de lhm in dermate grote hoeveelheden de lekzak in, dat deze hoeveelheid niet meer langs de normale weg kan worden afgevoerd. De lekzak springt dan op het zwakste punt.
Oplossing: Zuiger polijsten ( of een andere pakken ) en de ringen in de veerclinder vervangen.
Ik heb daar in de jaren nog nooit bewijs van gezien…
Ik wel… maar ja, ik heb dan ook aan de meest verschrikkelijke wrakken mogen werken. Feit is: Dit komt meestal ( als je daar van kunt spreken) voor bij auto’s met hoge kilometerstanden waar langere tijd mee is doorgereden terwijl de lekzakken stuk waren.
Nogmaals, vaak komt het niet voor, maar ik heb het al met al toch een keer of 5 meegemaakt in de afgelopen 12 jaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Dit komt meestal ( als je daar van kunt spreken) voor bij auto’s met hoge kilometerstanden waar langere tijd mee is doorgereden terwijl de lekzakken stuk waren.
Nou heren, bijna goed! Ik ben net terug. De lekzakken bleken verkeerd/binnenstebuiten gemonteerd te zijn door een vorige eigenaar/beunklusser. Daardoor trekt ie er veel te hard aan. De zuigerstang was flink getekend en ‘kaler’ dan een andere revisie-stang die daar lag (maar helaas niet voor break geschikt was), en zat wat monteur betreft ook met teveel speling in de cylinder. De teflon-ring was niet geknapt maar op paar plaatsen zo dun dat hij gewoon flink was gaan lekken. Druk is daar zo opgebouwd dat de hele afdichting het heeft begeven en de zak is losgekomen. Zak zelf zag er door al die krachten en/of ouderdom ook niet fris meer uit, en de rubber stootblokjes die daar zitten waren zo goed als weg. De kogel lag er nog in maar dat kogelbed was al wat uitgehold en dat kommetje op de kop van die stang pakte er ook maar net op, veel slijtage. Met alleen ander ringensetje zit alles er nu weer op, nog steeds de oude verkeerd-om zak dus, verder niks vervangen en de boel doet het weer. De monteur snapte dat ik hem niet daar kon/wilde laten staan maar raadde me aan hier niet meer mee door te rijden. En aan de rechterkant waren weliswaar de rubberblokjes niet kapot, maar zat ook de zak verkeerd en te ver naar voren…
Weer wat euro’s lichter sta ik dus nu voor de keus hoe verder met deze aankoop. Moest het zonder vervoershulpje oplossen, dus de wagen staat daar nu nog maar dan ‘rijdend’. Later deze week ophalen en ik vraag Herman Jansen er ook nog even naar te kijken…bij de aanschaf had ik geen expert bij de hand om de boel te beoordelen, en dat wilde ik sowieso nog laten doen. Dit is een ‘fijne’ reminder om dat dus snel te doen.
[Break 20 Familiale ‘71]
De lekzakken bleken verkeerd/binnenstebuiten gemonteerd te zijn door een vorige eigenaar/beunklusser.
Binnenstebuiten….Hoe doe je dat? Dan kan de retourleiding niet meer worden aangesloten….
Verkeerd kan altijd.
Marten schreef:Binnenstebuiten….Hoe doe je dat? Dan kan de retourleiding niet meer worden aangesloten….
Verkeerd kan altijd.
Misschien zeg ik het niet helemaal goed. Ben zelf niet technisch maar ik heb het gezien en het is me uitgelegd. Je hebt een grote kant, daar zitten die ringen. Aan de andere kant zit dat smalle tuutje waarmee die zak de stang omsluit, daar zie je een soort extra naar binnen getrokken plop-vouw, hoe zeg je dat die er blijkbaar niet in hoort. En dat zou dan komen door verkeerde montage, hij had het steeds over ‘verkeerd-om’.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat dunne manchetje dat om de stang sluit moet naar binnen wijzen. De lekzak IN. Sommigen monteren dat de lekzak UIT. Dan gaat het stuk.
Lekzak: 19,50
stopjes: 10 per stuk
Ander veercylindertje: 50 euro.
Abder veerstangetje en kommetje 35 euro.
middag werk.. gratis voor de DHZer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
askii schreef:Aan de andere kant zit dat smalle tuutje waarmee die zak de stang omsluit, daar zie je een soort extra naar binnen getrokken plop-vouw, hoe zeg je dat die er blijkbaar niet in hoort. En dat zou dan komen door verkeerde montage, hij had het steeds over ‘verkeerd-om’.
Als ik jouw tekst lees dan denk ik dat hij goed zat en NU fout zit.
Zie Boogaard hierboven. Nogmaals:
Het smalle gedeelte dat om de stang zit moet dus niet te zien zijn, maar terug gevouwen zitten in de lekzak.
Maak er eens een foto van, zoals hij nu zit.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
de lekzak binnenste buiten keren en dan over het smalle eind schuiven,vastmaken en dan weer goed trekken,richting de grote kant en ook vast zetten met ligarex.
vergeet de rubberen steunringen niet onder de ligarexbandjes.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sjaak de Bollenboer schreef:He….vaag, hoe doe je dat dan…..
Ik ga dit weekend ook een lekzakje vervangen en zal nu erg goed opletten dit niet binnenstebuiten te doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Marten schreef:Als ik jouw tekst lees dan denk ik dat hij goed zat en NU fout zit. Zie Boogaard hierboven. Nogmaals:
Het smalle gedeelte dat om de stang zit moet dus niet te zien zijn, maar terug gevouwen zitten in de lekzak.
Hmm tja zo zit hij inderdaad, dat zou dus gewoon goed zijn als Boogaard nu weer gelijk heeft. Dan snap ik niet meer wat die man bedoelde. Daarnaast zat hij dus [edit: ALS GEHEEL] te ver naar voren (in de autorichting bedoel ik dan) geschoven.
Nogmaals voor de duidelijkheid: die zak is dus niet vervangen, alleen de ringen. Maar als ik jullie mag geloven zit hij op zich dus goed…? Kan er geen foto [edit: MEER] van maken want auto staat daar dus [edit: MET WIEL ER WEER OP] te wachten om opgehaald te worden. Erg blij met jullie hulp en opmerkingen trouwens!
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Mooie foto’s boogaard77.
Jammer dat die persoon ,zijn steunrubbers niet heeft vervangen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Te ver naar voren is wel verkeerd. Samen met het ontbreken van je aanslagrubbers trekt ie dan in de hoogste stand je rubber eraf!
Er zit op de stang een rijtje groefjes waar hij hoort. Kan niet fout zou je zeggen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>