Volgens de verkoper was de bobine kapot. Maar ik ben er inmiddels al achter dat dit niet het geval is. Er was absoluut nergens een vonk te bespeuren, maar toen ik aan het kabeltje zat te friemelen die aan de zijkant onder de verdelerkap zit, sprongen de vonken ineens om mijn oren. Das mooi, de bobine doet het dus nog.
Na het een en ander nageken te hebben denk ik dat de condensator stuk is en de contactpuntjes waren ook helemaal weggebrand.
Maar de accu is ook zo matig dat deze de startmotor haast niet rondkrijgt. Dus deze moet ik eerst vervangen. Ik bestel ook gelijk maar nieuwe contactpuntjes, condensator, verdelerkap en een nieuw setje bougiekabels en doppen. En voor de zekerheid ok maar 4 nieuwe bougies. Zodra ik deze binnen heb nog maar eens kijken hoe het met het vonken is.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Doe het gelijk goed en steek er een 1-2-3 in .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Doe het gelijk goed en steek er een 1-2-3 in .
Walter
Ben ik later ook van plan. Maar ik wil de motor eerst lopende hebben. Ik heb mij voorgenomen nog geen grotere uitgaven te gaan doen voordat ik zeker weet dat alles verder goed is. Dus eerst met zo min mogelijk inspanning en kosten de auto goed te krijgen. APK regelen en dan pas echt beginnen met het opknappen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Meet eerst de accu maar eens door. De startmotor kan óók traag draaien met een nieuwe accu, en dan ligt het dus misschien aan het type startmotor. Een “snelstarter” doet het een stuk sneller, maar vraag mij niet wat de verschillen zijn tussen die 2 types startmotor. (Die vraag zal wel door anderen op dit forum beantwoord kunnen worden).
Condensator van mijn DS was laatst óók stuk: gevolg was acuut stilvallen van de motor , géén vonk bij opnieuw starten. Vanwege die slechte condensator waren de contactpunten dus ook ver heen. Condensator en contactpunten vervangen, en het probleem was opgelost . Desondanks laat ik straks als de DS uit de winterstalling komt, electronische ontsteking monteren (1-2-3), heeft alleen maar voordelen.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:Meet eerst de accu maar eens door. De startmotor kan óók traag draaien met een nieuwe accu, en dan ligt het dus misschien aan het type startmotor. Een “snelstarter” doet het een stuk sneller, maar vraag mij niet wat de verschillen zijn tussen die 2 types startmotor. (Die vraag zal wel door anderen op dit forum beantwoord kunnen worden).
startmotor kan ook (bijna) stuk zijn….........
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Wolfman schreef:Ben ik later ook van plan. Maar ik wil de motor eerst lopende hebben. Ik heb mij voorgenomen nog geen grotere uitgaven te gaan doen voordat ik zeker weet dat alles verder goed is. Dus eerst met zo min mogelijk inspanning en kosten de auto goed te krijgen. APK regelen en dan pas echt beginnen met het opknappen.
Prima strategie.
Je zou zelfs de aankoop van een accu even kunnen uitstellen en de accu een paar dagen op een lader/druppelaar kunnen zetten. Of even de accu van een buurman “er over heen” kunnen zetten.
Waarom zou het allemaal kapot moeten zijn?
Overigens: als de accu matig is en de startmotor draait langzaam, wordt alle stroom weggetrokken van je verdeler naar je startmotor en start je motor sowieso slecht
Maakt het nog uit welk type motor je hebt, of zijn alle condensators en contactpuntjes hetzelfde?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het type verdeler is belangrijk voor je punten. Condensator voor allen gelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gisteren al de spullen binnen.
Nieuwe accu 70 amp, verdelerkap, rotor, contactpuntjes, condensator en 4 bougies.
Maar inbouwen kon helaas weer niet. Buiten leek het wel oorlog. Wind regen en zelfs onweer. Dus eigenlijk een beetje sacherijnig voor het raam zitten kijken naar het weer.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Even snel een vraag voor alle zekerheid.
Ik had gisteren mijn condensator er al afgehaald.
Nu wil ik de nieuwe onderdelen erop monteren, maar ik weet iets niet meer zeker. En ik kan het beter vragen dan verkeerd doen denk ik. ops:
De condensator zit met een klem aan een klein (Geisoleerd) boutje vast. Het groene draadje zit met het oogje aan het kleine boutje daarnaast vast. Maar nu zat er ook nog een rode draad met oogje aan een van de twee vast.
Volgens mij moest deze bij de klem van de condensator komen.
Klopt dit?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NEE!
Het ijzeren huis van de condesator zit aan een ongeisoleerd schroefje. Het draadje zit vast samen met de draad van de bobine aan het geisoleerde schroefje. DIT IS HEEL BELANGRIJK!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:NEE!
Het ijzeren huis van de condesator zit aan een ongeisoleerd schroefje. Het draadje zit vast samen met de draad van de bobine aan het geisoleerde schroefje. DIT IS HEEL BELANGRIJK!
Ja ik had dat inmiddels ook al zo beredeneerd. Maar ik ben heel blij hier even een bevestiging te krijgen.
Ik ga weer aan de slag en hoop de dame straks voor het eerst te horen lopen…
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Nieuwe condensator gemonteerd, nieuwe contactpuntjes netjes afgesteld op 0,4 mm en de nieuwe rotor gemonteerd.
De nieuwe verdelerkap zit er niet op. De afsluitdopjes paste niet netjes en hadden te veel speling.
Bij de bougie getest op een vonk en die was er. Maar niet een echte vette vonk, maar ok wel een vonk.
Starten en ......... niets…nog een paar keer proberen en toen een plofje of 3 en daarna helemaal niets meer. Alles nagekeken weer gecontroleerd op een vonk en die was er nog maar de motor wil niet aanslaan.
Ik ben voorlopig even door mijn ideeen heen en stop er voor vandaag mee. Wel lichtelijk terleurgesteld.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een klassieker die mij blíjft overkomen: bougiekabels verwisseld. Ik zeg niet dat het zo is, maar, het loont de moeite van een extra rondje verhercontroleren…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb maar een kabel los gehad. Dus dat is uit te sluiten.
Wat mij verder ook opvalt is dat de startmotor langzaam rond gaat. Is dit normaal voor een ID?
Ik ben alleen moderne auto’s gewent.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Ja daar heb je een punt.
Kan iemand mij vertellen wat de volgorde is dan? Ik zal ook wel het forum doorspitten dus misschien vind ik het zelf ook wel.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”