4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Timo en Bart hebben een vraag, bx versus 2cv
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 05 december 2007 12:01 AM
  [ # 46 ]

Vergeet niet dat je met een BX veel ruiger kan rijden dan met een 2cv waardoor de kans op een ernstig ongeval toeneemt.
Een 2cv nodigt uit tot een rustige rijstijl.
Ik heb het ook geleerd in een 2cv, en dat is me heel goed bevallen.
Ik ben het dus totaal niet eens met André en Wendela.  Wink

Jeroen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 december 2007 12:11 AM
  [ # 47 ]
garagestmarien schreef:
Arjan Verkade schreef:

Vergeet ook niet dat een 2CV zo onveilig is als het maar kan als je bij een ongeluk betrokken raakt Wink

Ik vind het jammer, dat hier niemand verder op ingaat. Een eend zou de huidige veiligheidsstandaard niet meer doorkomen.
Een rijbewijs wil alleen zeggen, dat je een auto kunt bedienen. De ervaring komt in de jaren daarna. Neem uit de keuze eend of BX dan in hemelsnaam de BX. Eentje met rembekrachtiging. Een rijbewijs zegt niet dat je kunt rijden. Je moet echt een hoop ervaring opdoen. Neem dat maar aan van deze ‘oude’ dame en laat het de anderen beamen.

Dat was ook exact mijn gedachte erachter Wink

Ook al rijd je niet hard, je kan makkelijk iets over het hoofd zien waardoor je bij een ongeluk betrokken raakt, en dan ben je bij een BX echt beter af Wink

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 december 2007 12:29 AM
  [ # 48 ]

Nou, bedankt voor de reacties allen!

Bart is er allang uit, als ik zijn verhalen van MSN mag geloven Laughing

Ik ben nog heeel erg aan het twijfelen.

Morgen ga ik even alles op een rijtje zetten, en er is goed over nadenken.

Nu plat,  bye

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 december 2007 01:41 AM
  [ # 49 ]

Ik hoop voor jullie dat je gespaard blijft van ongevallen, was bij mij wel anders de eerste jaren.
Kleine nuance, met 3 weken rijbewijs mijn vader zijn Barkas beetje korter gemaakt. Surprisedops:
Dan 4 jaar geen schade gereden met de Kever, vervolgens op sneller spul met rembekrachtiging (met de Kever hield ik veel meer afstand), te vaak schade gereden.

Besef dat je een langere remafstand hebt mtdie 2CV en het komt heus goed.

Waarom geen C15 of een Visa?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 05 december 2007 09:11 AM
  [ # 50 ]
toniclight schreef:

Een 2cv nodigt uit tot een rustige rijstijl.

Jeroen

Toen ik nog jong en bedorven was had ik een eend. Ik reed daar rustig 80 mee in de stad, schuurde de spatborden over de grond in de bochten. Ik weet niet of dat een rustige rijstijl is. Die rustige rijstijl komt met de jaren. Niet als je nog jong bent.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 december 2007 10:47 AM
  [ # 51 ]

Tjah, op MSN word ik ook doodgegooit met andere sugesties dan een 2CV of BX.

Maar wij twijfelen tussen de BX en 2CV..

In eerste instantie zou ik BX gaan rijden, maar gister werd ik, en ook Bart, enorm enthousiast over de 2CV, vooral toen we eens de maandelijkse kosten gingen berekenen.

Dus geen Visa, AX, C15 en wat er nog meer voorbij gekomen is Wink
Ik weet dat het goed bedoeld is, ook bedankt voor het mee danken daarover Very Happy

Ik weet het, 2CV en BX is een behoorlijk verschil.

het enige waar ik eigenlijk met de 2CV mee in m’n maag zit, is roest en de veiligheid. En ook de aanschaf prijs uiteraard..

Blijft lastig Rolling Eyes

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 05 december 2007 11:00 AM
  [ # 52 ]

Die rustige rijstijl komt met de jaren. Niet als je nog jong bent.

Flauwekul Wink
Is gewoon het aard van het beestje. Ik heb nooit ruig gereden en rij toch al vanaf mijn 15e ( Surprisedops: gelukkig leest mijn moeder niet mee)) in een 2cv.
De achterblijvende prestaties vind ik wel een negatief veiligheidsaspect. Zeker in het hedendaagse verkeer.

Jeroen

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 05 december 2007 11:05 AM
  [ # 53 ]

Ja, maar jij bent saai, Jeroen!  Wink

Nee, onzin. Je hebt gelijk dat het aan een karakter ligt. Ik wil alleen waarschuwen, dat een Eend de klappen minder goed kan opvangen dan een BX. Daar kunnen we het dan toch op z’n minst over eens zijn?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 december 2007 11:42 AM
  [ # 54 ]

Als je kiest voor een 2CV op basis van je te verwachten maandelijkse kosten, dan kom je bedrogen uit. Een 2CV gaat je uiteindelijk meer kosten, dat kan ik je nu al vertellen.
Daarbij komt dat je dan naar mijn idee ook met verkeerde argumenten aan een 2CV gaat beginnen. Koop dan een Fieat Pinda ofzo.  Wink

Over de veiligheid is al veel geschreven, en naar mijn idee valt dit mee. OK, als je er mee tegen een boom knalt, dan kun je bougietjes vevangen vanuit de bestuurdersstoel. Ongeacht de gereden snelheid.
Maar…. doot het directe rijkarakter voel je alles wat “normaal gesproken” onvoelbaar is door fantastische elektronische zooi. Zo zul je gladheid eerder merken doordat je stuur veel minder weerstand biedt in vergelijing tot een BX met SBK. Combineer dit met de geweldige eigenschappen van een eend bij nat en glad weer, en je hebt snewl een streepje voor!
Let wel, ik zeg iet dan een eend veiliger is dan een nieuwerwetsere wagen, maar er valt een en ander weg te strepen.

Ik wens je veel succes en wijsheid toe!  Laughing

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 december 2007 11:44 AM
  [ # 55 ]

Patje, dat een eend uiteindelijk meer gaat kosten, waar bazeer je dat zoal op? Surprisedops:

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 05 december 2007 11:46 AM
  [ # 56 ]

Even vanuit mijn oogpunt:

Toen ik een Bx kocht zei ik ook, Ik maak nooit 12 000 km in het jaar.
afijn eerste 4 weken al 4000 en na 1 jaar was ik 25 000 km later Wink

Vergis je niet in de kmters dat je gaat rijden Wink

Een Eend is fantaschtisch en rijd geweldig leuk. Je hebt er veel lol aan. Je kan er makkelijk aan sleutelen en er zijn goedkope betaalbare te koop voor 1000 tot 1500 (goedkoop!!) Het is dan wel een gok wat je koopt!

Zoon eendje als ik hierboven beschrijf is ideaal…. voor erbij!

Een eend voor dagelijks vervoer? is ook leuk maar oltimer verzekering kan je dan vergeten. (maar dan blijft de nieuwprijs nog laag en dus goedkoop)

Kijk eerst na een BX is mijn idee, rijd lekker in een BX koop eventueel een opknap eend erbij (1000 euro), lekker sleutelen hobbyen. Een Bx is kwa techniek ook niet ingewikkeld Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 05 december 2007 11:53 AM
  [ # 57 ]

Ik heb een BX en een 2cv, (2cv in restauratie…) en het lijkt mij verstandig om eerst voor een bx te gaan. Ik ben in 2005 begonnen met een relatief goedkope BX 14RE type 1, beviel prima. Al was het alleen al vanwege de goed werkende kachel.

Helemaal als je net je rijbewijs hebt, een BX kan je gewoon altijd gebruiken, je kan er even flink wat kilometers mee maken, en als je eenmaal echt een beetje kan rijden, ga dan op zoek naar een 2cv, en denk dan eens na of je die ook voor dagelijks vervoer wilt gebruiken, of dat je er een BX bij houdt voor de andere ritten. (zal wel een dure optie zijn..)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 december 2007 12:16 PM
  [ # 58 ]
Timo1990 schreef:

Patje, dat een eend uiteindelijk meer gaat kosten, waar bazeer je dat zoal op? Surprisedops:

De meeste eenden die aangeboden worden zijn >‘80, wat betekend dat er een chassis onder zit van pisbakkenstaal. Is dat chassis nog goed, dan mag je hopen dat het er van binnenin ook nog echt goed uit ziet, maar dat kun je dus niet zien. Kortom, je betaald dan meer, maar de gok is groter.
Hoe dan ook, eens zal er een nieuw chassis onder moeten. En dat kost geld…
Relatief weinig trouwens, maar wel zoveel dat je voor dat bedrag misschien wel 50.000Km lang een BX kunt kopen en onderhouden.
Eenden met een nieuw gegalvaniseerd chassis zijn duur, ok, je hebt weinig tot geen afschrijving, de wagen zal zijn waarde houden, maar de aanschaf is niet te vergelijke met die van een BX

(kijk uit, onder de nieuwe chassis’ zit ook bagger welke na vijf jaar volledig krokant zijn!!! Denk dan vooral aan chassis’ van het merk “De Graaf”, ook staan hier op het forum een aantal verhalen over chassis’ geplaatst door een bedrijf, PB voor meer info!)

Bedenk ook dat je bij een 2CV in dagelijks gebruik regelmatig aan het plaatwerken zal zijn. Helemaal als je eentje koopt van rond de €1000,-. Iets redelijk goeds koop je vanaf €3500,- oplopend naar €10.000,-. En dat is eigenlijk nog weinig voor een perfecte eend! Want je wilt niet weten hoeveel uren er in gaan zitten om een eend perfect te restaureren.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 05 december 2007 01:24 PM
  [ # 59 ]

Ja, maar jij bent saai, Jeroen!

Ben geen held, dat klopt Wink

Ik wil alleen waarschuwen, dat een Eend de klappen minder goed kan opvangen dan een BX. Daar kunnen we het dan toch op z’n minst over eens zijn?

Vooruit dan maar!

Jeroen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2007 06:45 PM
  [ # 60 ]
McDean schreef:

Een Eend is fantaschtisch en rijd geweldig leuk. Je hebt er veel lol aan. Je kan er makkelijk aan sleutelen en er zijn goedkope betaalbare te koop voor 1000 tot 1500 (goedkoop!!) Het is dan wel een gok wat je koopt!

Zoon eendje als ik hierboven beschrijf is ideaal…. voor erbij!

Voor dat soort bedragen koop je géén gok, maar een regelrechte sloper.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook