XM 2.1TD moeilijke koude start
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 01 december 2007 04:35 PM

Ik vermoed dat er 1 of 2 gloeibougies overleden zijn.
Klinkt alsof er na een koude start 2 cilinders meedraaien en na een 10tal seconde later komt de derde en nog 5tal seconden later loopt de motor op 4 cilinders. Warm starten is geen probleem. De koude start gaat gepaard met flink blauw walmen. Warm pluimt ie enkel bij flink doorhalen en er is ook geen overmatig olieverbruik. Dit walmen lijkt me niet vreemd met kapotte gloeibougies?

Er vanuit gaande dat de gloeibougies stuk zijn…
2 bougies zijn goed te bereiken, maar moet voor de 4de cilinder de brandstofpomp eraf?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 december 2007 07:02 PM
  [ # 1 ]

Blauwe pluim is olie, het ozu kunnen zijn datj e klepseals wat lekken als ie eenmaal stilstaat. Ook zouden het je zuigerveren kunnen zijn maar je kan alleen wat uitsluiten als je gaan compressie testen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 december 2007 10:31 PM
  [ # 2 ]
Matthijs309 schreef:

Blauwe pluim is olie, het ozu kunnen zijn datj e klepseals wat lekken als ie eenmaal stilstaat. Ook zouden het je zuigerveren kunnen zijn maar je kan alleen wat uitsluiten als je gaan compressie testen

als de gloeispiralen defect zijn heb je ook een tijdje een blauwe walm.
starten gaat ook steeds moeilijker…
gewoon alle gloeispiralen vervangen kosten geen dro….....  Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 december 2007 11:26 PM
  [ # 3 ]

Re: XM 2.1TD moeilijke koude start

_Razkin_ schreef:

maar moet voor de 4de cilinder de brandstofpomp eraf?

Neen kan je met wat prutswerk wel vervangen .

Opletten dat je met de hand de eerste toeren van de schroefdraad indraaid .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 december 2007 12:26 AM
  [ # 4 ]

Wat voor een pomp zit erop, een Bosch?
Bij een Lucas is het geen probleem om er goed bij te kunnen, eventueel met een knie stukje.

Komt wel goed, heb alle vertrouwen in jouw als Volvo Monteur, of is het inmiddels ex-Volvo monteur Confused:

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 02 december 2007 02:34 AM
  [ # 5 ]

Bosch pomp helaas.
Ben nog steeds Volvo monteur! (met veel te weinig tijd om z’n prive wagenpark genoeg aandacht te geven)

Profiel  
 
caravan sleper
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 02 december 2007 02:44 AM
  [ # 6 ]

Re: XM 2.1TD moeilijke koude start

wbogaerts schreef:
_Razkin_ schreef:

maar moet voor de 4de cilinder de brandstofpomp eraf?

Neen kan je met wat prutswerk wel vervangen .

Opletten dat je met de hand de eerste toeren van de schroefdraad indraaid .

Walter

heb i v m het zelfde euvel ook de vier gloeiers laten vervangen en start nu weer prima.
alle vier vervangen zonder de brandstofpomp te vewijderen , mijn schoonzoon(hondamonteur)heeft dit voor mij gefikst,
en ben tevreden.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 december 2007 03:54 AM
  [ # 7 ]

Bosch pompen zijn inderdaad wat groter en zitten altijd wel in de weg, ooit lopen kloten bij een ZX Confused

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 02 december 2007 05:42 PM
  [ # 8 ]

Ik heb ook een Bosch pomp (gelukkig), ik heb ze laten doormeten en daar hoefde er niks voor af. Helaas weet ik er verder te weinig vanaf. Toen ik de OP las dacht ik eigenlijk meer aan verstuivers, maar ik zal hem nog eens lezen voor ik adviseer daar naar te kijken.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 05 december 2007 07:06 PM
  [ # 10 ]

Mijn xm had bij aankoop ook een zeer slechte koude start. De vorige eigenaar had er al nieuwe gloeipluggen ingedaan…(en blijkbaar ten einde raad verkocht) Gelukkig voor mij..

Het euvel was uiteindelijk valse lucht in de brandstof. (lekke warmtewisselaar) Vervang de slang tussen filter en pomp door een doorzichtige slang (deze test kost je 1 euro). Als je dan na het starten veel luchtbellen blijft zien is is je warmtewisselaar lek.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook