Ries schreef:Crap, koude lucht is dikker waardoor de automobiel meer energie nodig heeft om zich er door te persen.
Is waar..maar je zit ook nog met de windrichting en kracht.. S;winters waait het vaker en harder dan zomers.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Ries schreef:Crap, koude lucht is dikker waardoor de automobiel meer energie nodig heeft om zich er door te persen.
Om het nou meteen als crap te bestempelen ? Het is toch onderbouwd?
Wie zegt dat er maar 1 iemand tegelijk kan hebben.
mkatgert geeft tenminste nog een onderbouwing, en ik denk dat het niet OF OF is maar in dit geval EN EN
Ouwe mopperkont
Ries schreef:Crap, koude lucht is dikker waardoor de automobiel meer energie nodig heeft om zich er door te persen.
En bij koude, vochtige lucht (wat koude lucht boven het vriespunt vaak ook is) presteert je motor beter dus dat compenseert weer enigzins! Ik gok dat de winterbanden het verschil maken, deze hebben (los van de staat van je vorige banden) meer grip bij deze weersomstandigheden en meer grip = meer rolweerstand. Logisch gevolg.
En ja, dan zijn er nog andere kleine of verwaarloosbare factoren die een rol spelen.
Groetjes Erik!
Ik heb m’n 2.1TD nog niet zo lang, maar rijd een ruime 1:17 ook met de hele koude week een paar weken terug. Ik tank 1x per week altijd zo’n 1050 a 1100 km.
_Razkin_ schreef:Ik heb m’n 2.1TD nog niet zo lang, maar rijd een ruime 1:17 ook met de hele koude week een paar weken terug. Ik tank 1x per week altijd zo’n 1050 a 1100 km.
1:17 ?? en dan is je tank tegen leeg bij 1100 km ?
Dat zou betekenen dat je een tank hebt van ongeveer 65 liter… Als er een 90 liter in je tank gaat wat geloof ik wel redelijk normaal is, dan moet je over de 1500 km kunnen komen met 1:17….
Tank is dan nog niet leeg Ik tank gewoon 1x per week, beetje een gewoonte geworden…
Jongens, who cares wat de auto verbruikt
Een XM lust voor het type auto gewoon een bescheiden slokje en zelfs bij een luchtdichtheid van 0 (voorzover dat kan, maar ik ben leek ) bepaalt je rechtervoet voornamelijk het verbruik. Om nog maar te zwijgen van een rondje Den Haag in de avondspits.
Zolang ik tussen de 800-en 900 km met regelmatig de aanhanger erachter een brandend lampje krijg voorgeschoteld ben ik heppie Betekent ongeveer 1:10 en da’s altijd nog zuiniger dan onze Grand Vitara, die heeft geen automaat, geen turbo en is ruim 200 kilo lichter. OK, wel met de stroomlijn van een gasbetonblok zo ongeveer, maar je kunt niet alles hebben
Voltanken als-ie bijna leeg is doet nou eenmaal zeer….maar dat ben je na een paar tellen zweven alweer vergeten, toch?
Groet,
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Hans01 schreef:
Voltanken als-ie bijna leeg is doet nou eenmaal zeer….maar dat ben je na een paar tellen zweven alweer vergeten, toch?
das dan idd ook wel weer waar…. het voordeel van die grote tank vind ik dan ook weer dat het maar af en toe pijn doet.
Hoewel, de eerste keer xm tanken zal ik niet vergeten. Ik was een zx gewend die met 50 euro (toen nog) vol zat.
Ik had de XM opgehaald in Amsterdam bij Example. kwam in Utrecht en dacht ff tanken. 50 euroes erin en rijden weer. Mijn passagier begon te lachen toen ik wat bedrempeld naar de brandstof meter keek… die kwam net op de helft…. ops:
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ja, de eerste keer tanken ...... Ik keek onder de auto of er misschien een lek zat
Maar dat extra verbruik is echt te verklaren door je winterrubbers hoor Gompy. Deze zijn zachter om meer grip te hebben. Hierdoor heb je ook een hogere rolweerstand. Kost wat, hebbie wat.
En vergeet niet dat je met je licht aan rijdt. Kost ook weer extra.
Groeten
Paul
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
iedereen rijdt toch altijd met licht aan?:P
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ja Matthijs, ik in ieder geval wel, maar dat wil nog niet zeggen dat Gompy dat ook doet
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Daar ben ik wel wat jaloers op, 1 op 17!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Paul Cornelisse schreef:Ja Matthijs, ik in ieder geval wel, maar dat wil nog niet zeggen dat Gompy dat ook doet
standaard…..
ga wel ff kijken of ik dat blijf doen na komend weekeinde met xenon erin.
Die lampjes kosten 50 eurie per stuk bij vervanging
Beïnvloed het verschil tussen winterdiesel en zomerdiesel ook het verbruik?
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
gompy58 schreef:Paul Cornelisse schreef:Ja Matthijs, ik in ieder geval wel, maar dat wil nog niet zeggen dat Gompy dat ook doet
standaard…..
ga wel ff kijken of ik dat blijf doen na komend weekeinde met xenon erin.
Die lampjes kosten 50 eurie per stuk bij vervanging
Maar die lampies gaan wel een stuk langer mee
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002