Beste mede Citroëners,
Ik loop al een tijdje met een vraag rond waarop jullie vast wel een antwoord weten… Zoals bekend ‘verslijten’ veerbollen na verloop van tijd, aangezien het stikstof eruit lekt.
Maar, stel nou je zet je BX altijd direct in de laagste stand nadat je klaar bent met een stukje toeren, stel je hiermee de slijtage van de bollen als het ware uit, of niet? aangezien de druk dan (enigzins) van het HD systeem is, dus staat er minder druk op het membraam in de veerbollen, en dus ook minder druk op de stikstof.
Is dit een beetje aannemelijk, of moet ik binnenkort toch eens m’n hoofd na laten kijken?
thanks alvast.
Heej mark !
Ik denk dat het niet veel uit maakt, al staat een bx er mooi bij in z’n laagste stand In principe gooit het systeem nadat je hebt gereden de druk uit de bollen en hoor je een licht gesis en de BX zakt dan in. Althans, is bij mij in het geval en heb praktisch (ffe afkloppen) nooit problemen met die bollen gehad of kenmerken van slijtage.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
:susp
het blauwe gas wat boven het membraam zit is bij een “versleten” bol deels weggelekt. het drukloos zetten van de auto heeft verder weinig invloed hierop. ik zou eerder deken dat de tegendruk juist helpt tegen het weglekken en het membraam minder ver uitrekt zolang er tegendruk is dus minder snel poreus word.
er zijn vast wel citrofieltjes hier die even willen schieten op deze stelling
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Volgens mij maakt het geen bol uit. Er blijft toch een basisdruk in die bol aanwezig, die zorgt juist voor de vering (samendrukken van gas). Of die druk nu wat hoger of lager is maakt dan niet zoveel uit. Het enige dat van belang is is de staat van het membraan in de bol. Verder kun je veerbollen theoretisch gezien tot in het oneindige laten bijvullen. Zolang er niet te lang mee wordt doorgereden natuurlijk, want hoe lager de basisdruk in de bol, hoe groter de kans op beschadiging van dat membraan.
en dan nog een vraagje, tot nu toe kon ik mijn bollen altijd 1 keer bij laten vullen, daarna moesten er weer nieuwe op…klopt dat dat er maar 1 keer bijgevuld kan worden, of kan dat theoretisch oneindig?afgezien van de voor en nadelen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dit kan theoretisch oneindig, waar je wel op moet letten is dat de bollen eens in de zoveel tijd gecontroleerd worden en eventueel weer bijgevuld. Als je te lang doorrijd met een te lage druk in de bollen kunnen ze wel beschadigd raken en zullen ze vernieuwd moeten worden. Te lage druk merk je overigens ook door het stugger worden van de auto. Dit komt doordat er te weinig gas aanwezig is om goed te veren (gas=samendrukbaar, vloeistof niet)
ik heb gehoord dat die nieuwe bollen niet zo’n denderende kwaliteit hebben,die kan je dus beter vernieuwen als vullen.
beter langharig als kortzichtig
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ik sluit me aan bij Erik, als het systeem onder druk is bevind het membraan zich in het midden v/d bol. En dus ondervind het minder belasting.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mvbbx schreef:Te lage druk merk je overigens ook door het stugger worden van de auto. Dit komt doordat er te weinig gas aanwezig is om goed te veren (gas=samendrukbaar, vloeistof niet)
Mijn voorkant is veel minder verend t.o.v. de achterkant, dit kan dus betekenen dat deze bollen niet meer goed op druk zijn.
Of hoort dit zo? Ik zal het toch eens even laten nakijken.
(PS, ik praat over een GS, maar het veersysteem is net veel anders dan die van een BX toch?)
een gs is iets soepeler nog als een bx.je kan op het spatbord drukken.het moet inveren gelijk stoppen,als je het niet ingedrukt krijgt zijn de bollen versleten.
beter langharig als kortzichtig
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bing17 schreef:een gs is iets soepeler nog als een bx.je kan op het spatbord drukken.het moet inveren gelijk stoppen,als je het niet ingedrukt krijgt zijn de bollen versleten.
Hmmmzzz….versleten dus….....
Maar eens even nieuwe bolletjes halen binnenkort.
Het positieve is dat hij dus nog lekkerder kan veren!
patje74 schreef:mvbbx schreef:Te lage druk merk je overigens ook door het stugger worden van de auto. Dit komt doordat er te weinig gas aanwezig is om goed te veren (gas=samendrukbaar, vloeistof niet)
Mijn voorkant is veel minder verend t.o.v. de achterkant, dit kan dus betekenen dat deze bollen niet meer goed op druk zijn.
Of hoort dit zo? Ik zal het toch eens even laten nakijken.
(PS, ik praat over een GS, maar het veersysteem is net veel anders dan die van een BX toch?)
Het veersysteem niet, maar de wielophanging wel.
Bollen hervullen, als je nog op tijd bent, en anders vervangen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Iemand zei me dat je ze per as moet vervangen…. Ergens wel logisch… de 19 TZD Break van m’n moeder heeft een kapotte bol links-achter. Ik wou dus alleen die bol vervangen maar dat werd me afgeraden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Iemand zei me dat je ze per as moet vervangen…. Ergens wel logisch… de 19 TZD Break van m’n moeder heeft een kapotte bol links-achter. Ik wou dus alleen die bol vervangen maar dat werd me afgeraden.
De karakteristiek van een veerbol (inveerdiepte) verandert met het verouderen.
Het is net als met banden: probeer maar eens 2 verschillende typen band op 1 as. Je dweilt echt de weg af….
Ich bin ein Breaker