Versleten veerbollen
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 16 februari 2005 06:04 PM

Beste mede Citroëners,

Ik loop al een tijdje met een vraag rond waarop jullie vast wel een antwoord weten… Zoals bekend ‘verslijten’ veerbollen na verloop van tijd, aangezien het stikstof eruit lekt.
Maar, stel nou je zet je BX altijd direct in de laagste stand nadat je klaar bent met een stukje toeren, stel je hiermee de slijtage van de bollen als het ware uit, of niet? aangezien de druk dan (enigzins) van het HD systeem is, dus staat er minder druk op het membraam in de veerbollen, en dus ook minder druk op de stikstof.

Is dit een beetje aannemelijk, of moet ik binnenkort toch eens m’n hoofd na laten kijken?

thanks alvast.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 16 februari 2005 06:13 PM
  [ # 1 ]

Heej mark !

Ik denk dat het niet veel uit maakt, al staat een bx er mooi bij in z’n laagste stand Wink  In principe gooit het systeem nadat je hebt gereden de druk uit de bollen en hoor je een licht gesis en de BX zakt dan in. Althans, is bij mij in het geval en heb praktisch (ffe afkloppen) nooit problemen met die bollen gehad of kenmerken van slijtage.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 16 februari 2005 06:37 PM
  [ # 2 ]

:susp

het blauwe gas wat boven het membraam zit is bij een “versleten” bol deels weggelekt. het drukloos zetten van de auto heeft verder weinig invloed hierop. ik zou eerder deken dat de tegendruk juist helpt tegen het weglekken en het membraam minder ver uitrekt zolang er tegendruk is dus minder snel poreus word.

er zijn vast wel citrofieltjes hier die even willen schieten op deze stelling

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 16 februari 2005 06:40 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij maakt het geen bol uit. Er blijft toch een basisdruk in die bol aanwezig, die zorgt juist voor de vering (samendrukken van gas). Of die druk nu wat hoger of lager is maakt dan niet zoveel uit. Het enige dat van belang is is de staat van het membraan in de bol. Verder kun je veerbollen theoretisch gezien tot in het oneindige laten bijvullen. Zolang er niet te lang mee wordt doorgereden natuurlijk, want hoe lager de basisdruk in de bol, hoe groter de kans op beschadiging van dat membraan.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 18 maart 2005 12:01 PM
  [ # 4 ]

en dan nog een vraagje, tot nu toe kon ik mijn bollen altijd 1 keer bij laten vullen, daarna moesten er weer nieuwe op…klopt dat dat er maar 1 keer bijgevuld kan worden, of kan dat theoretisch oneindig?afgezien van de voor en nadelen…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 19 maart 2005 12:22 AM
  [ # 5 ]

Dit kan theoretisch oneindig, waar je wel op moet letten is dat de bollen eens in de zoveel tijd gecontroleerd worden en eventueel weer bijgevuld. Als je te lang doorrijd met een te lage druk in de bollen kunnen ze wel beschadigd raken en zullen ze vernieuwd moeten worden. Te lage druk merk je overigens ook door het stugger worden van de auto. Dit komt doordat er te weinig gas aanwezig is om goed te veren (gas=samendrukbaar, vloeistof niet)

Profiel  
 
Bing17
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 19 maart 2005 12:35 AM
  [ # 6 ]

ik heb gehoord dat die nieuwe bollen niet zo’n denderende kwaliteit hebben,die kan je dus beter vernieuwen als vullen.

beter langharig als kortzichtig

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 19 maart 2005 12:49 AM
  [ # 7 ]

Ik sluit me aan bij Erik, als het systeem onder druk is bevind het membraan zich in het midden v/d bol. En dus ondervind het minder belasting.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 19 maart 2005 12:51 AM
  [ # 8 ]
mvbbx schreef:

Te lage druk merk je overigens ook door het stugger worden van de auto. Dit komt doordat er te weinig gas aanwezig is om goed te veren (gas=samendrukbaar, vloeistof niet)

Mijn voorkant is veel minder verend t.o.v. de achterkant, dit kan dus betekenen dat deze bollen niet meer goed op druk zijn.
Of hoort dit zo? Ik zal het toch eens even laten nakijken.
(PS, ik praat over een GS, maar het veersysteem is net veel anders dan die van een BX toch?)

Profiel  
 
Bing17
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 19 maart 2005 02:02 AM
  [ # 9 ]

een gs is iets soepeler nog als een bx.je kan op het spatbord drukken.het moet inveren gelijk stoppen,als je het niet ingedrukt krijgt zijn de bollen versleten.

beter langharig als kortzichtig

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 19 maart 2005 02:17 AM
  [ # 10 ]
Bing17 schreef:

een gs is iets soepeler nog als een bx.je kan op het spatbord drukken.het moet inveren gelijk stoppen,als je het niet ingedrukt krijgt zijn de bollen versleten.

Hmmmzzz….versleten dus….....  Sad
Maar eens even nieuwe bolletjes halen binnenkort.

Het positieve is dat hij dus nog lekkerder kan veren!  Very Happy

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 maart 2005 11:48 PM
  [ # 11 ]
patje74 schreef:
mvbbx schreef:

Te lage druk merk je overigens ook door het stugger worden van de auto. Dit komt doordat er te weinig gas aanwezig is om goed te veren (gas=samendrukbaar, vloeistof niet)

Mijn voorkant is veel minder verend t.o.v. de achterkant, dit kan dus betekenen dat deze bollen niet meer goed op druk zijn.
Of hoort dit zo? Ik zal het toch eens even laten nakijken.
(PS, ik praat over een GS, maar het veersysteem is net veel anders dan die van een BX toch?)

Het veersysteem niet, maar de wielophanging wel.
Bollen hervullen, als je nog op tijd bent, en anders vervangen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 20 maart 2005 02:06 PM
  [ # 12 ]

Iemand zei me dat je ze per as moet vervangen…. Ergens wel logisch… de 19 TZD Break van m’n moeder heeft een kapotte bol links-achter. Ik wou dus alleen die bol vervangen maar dat werd me afgeraden.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 maart 2005 08:05 PM
  [ # 13 ]
Alcyone schreef:

Iemand zei me dat je ze per as moet vervangen…. Ergens wel logisch… de 19 TZD Break van m’n moeder heeft een kapotte bol links-achter. Ik wou dus alleen die bol vervangen maar dat werd me afgeraden.

De karakteristiek van een veerbol (inveerdiepte) verandert met het verouderen.

Het is net als met banden: probeer maar eens 2 verschillende typen band op 1 as. Je dweilt echt de weg af….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook