1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
stugge vering zonder sportstand
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 december 2007 11:05 AM

Mijn 2.1td uit 95 wisselt de comfortabele zweefstand af met stug weggedrag als ware het een opel astra. Op de snelweg lijkt het allemaal dik in orde, maar bij een verkeersdrempel is het altijd de vraag of het een soepele wordt of een stugge.

Ze heeft een paar duizend km geleden nog een spoelbeurt gehad, de voorbollen zijn wellicht aan bijvulling toe, de achterbollen zouden nog goed moeten zijn (maar moeten eigenlijk even gecheckt worden). Induwen van de vering is overigens nog ruimschoots mogelijk.

Er zijn geen storingslampjes van de sportstand oid te vinden, en als ik op de snelweg de sportstand aanzet, voel ik wel degelijk verschil.

De vraag is dus hoe het kan, dat ze zelf bepaalt bij bijvoorbeeld een verkeersdrempel, of ze m soepel pakt, of stug?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 december 2007 11:12 AM
  [ # 1 ]

Aan je voorste stabilisatie-stang zit een optische sensor die de wagenbewegingen meet, misschien in combinatie met de wagensnelheid dat de hydractief-computer besluit om de auto in de sport-stand te zetten of in de comfort-stand te houden. Gebruik je de sport-schakelaar, dan verlaag je de drempel-waarden van de hydractief-computer en dan schakeld hij sneller over op de sport-stand.

Ik heb sinds maandag eindelijk de diodes in de hydractief-computer laten solderen en vooral de voorkant voelt weer als een XM. Voorheen was het een twijfelgeval, hij veerde wel, maar voor m’n gevoel niet lekker en dat is nu verdwenen.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 december 2007 11:18 AM
  [ # 2 ]
Willem schreef:

Aan je voorste stabilisatie-stang zit een optische sensor die de wagenbewegingen meet, misschien in combinatie met de wagensnelheid dat de hydractief-computer besluit om de auto in de sport-stand te zetten of in de comfort-stand te houden. Gebruik je de sport-schakelaar, dan verlaag je de drempel-waarden van de hydractief-computer en dan schakeld hij sneller over op de sport-stand.

Ik heb sinds maandag eindelijk de diodes in de hydractief-computer laten solderen en vooral de voorkant voelt weer als een XM. Voorheen was het een twijfelgeval, hij veerde wel, maar voor m’n gevoel niet lekker en dat is nu verdwenen.

Hmm, da’s wel toevallig, want de reactiestangen heb ik dinsdag vervangen. Was uiteindelijk niet nodig trouwens, maar bovendien heb ik geen bedrading noch sensoren gevonden op de stang. Ik heb wel ergens een diode oplossing gelezen, maar begrijp niet helemaal wat de klachten waren bij die oplossing…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 december 2007 11:58 AM
  [ # 3 ]

Die sensor zit ook op het subframe, ter hoogte van de hydractiefbol.
Ik heb die diodes onder het mom van “baat het niet schaad het niet” erin laten solderen en ik merk dat vooral de neus meer zweeft

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 december 2007 01:12 PM
  [ # 4 ]

dan moet ik het draadje waarin Wupke een beschrijving geeft maar eens doorlezen.

Zal ook eens kijken of ik bij Chyparse terecht kan vandaag of morgen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 december 2007 01:16 PM
  [ # 5 ]

Als ik in mijn xm het gaspedaal plotseling los laat, schakelt hij over op stug. Doe je dat net voor een drempel krijg je dus een klap. Dus op gelijkmatig je gas los of eerder je gas los. Dat is bij mij iig de oplossing.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 december 2007 01:19 PM
  [ # 6 ]

Hoi Bouke,

ik heb al op vanalles gelet, ook op snelheid, stand van het gaspedaal, of ik geremd heb, of ik optrek of afrem, alles. Er is geen peil op te trekken.  Confused

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 december 2007 02:27 PM
  [ # 7 ]

Dan weet ik het ook niet, dan idd het verhaal van de wup lezen!
Succes!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 december 2007 02:57 PM
  [ # 8 ]

dank Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 06 december 2007 04:56 PM
  [ # 9 ]

Misschien een vreemde vraag; Maar aangezien het een optische sensor is zou het dan kunnen dat’ie een vuiltje in z’n oog heeft?

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 december 2007 06:52 PM
  [ # 10 ]
Paul Cornelisse schreef:

Misschien een vreemde vraag; Maar aangezien het een optische sensor is zou het dan kunnen dat’ie een vuiltje in z’n oog heeft?

Laughing Is inderdaad best een goeie vraag! Zonet reed ze weer heerlijk soepel over de verkeersdrempels.

Maaar!!!

Ik hoorde wel een aantal keren achter elkaar het geluid dat op versleten reactiestangen duidt nadat ik een noodstop van 80 naar 0 maakte met ABS! Dus daar lijkt een link te zitten naar ee3n andere irritatie…. Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 december 2007 07:18 PM
  [ # 11 ]

als je de veerbollen op druk laat zetten, controleer dan ook de tussenbollen, dat word vaak vergeten.

heb je een Smac bol, zet die dan ook op druk.

lijkt raar, maar alle drukken in alle bollen tezamen hebben veel invloed in het uiteindelijke weggedrag,en ongelijke drukken, is vaak de oorzaak van vreemde klachten.

je Hoogtesensor zit voor op de traverse balk, ongeveer ter hoogte van de linkervoet van de passagier.

deze is alleen van onderaf te bereiken.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 december 2007 07:56 PM
  [ # 12 ]

Klinkt hetzelfde als wat mijn XM gehad heeft ,  lees dit maar eens , werkt perfect !

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181000

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 december 2007 11:26 AM
  [ # 13 ]

Ga inderdaad eerst maar eens langs Chyparse om de druk te controleren van alle bollen. Mocht er daarna nog geen verbetering zijn, dan ga ik denk ik maar eens aan de slag met diodes etc.

Eerst een ander probleem oplossen.

 

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 07 december 2007 02:00 PM
  [ # 14 ]

Als ik dit soort dingen lees vraag ik me altijd af wat nu stug en wat nu zacht is….

stel dat iemand een nagelnieuwe xm uit de fabriek krijgt, is nog geen verkeerd handje met gereedschap aangeweest.

Je zet de km stand een 40.000 verder met de hand.

Vervolgens laat je er iemand in rijden en zeg je dat de xm stug is…  grote kans dat de persoon het ook als stug zal ervaren.
Dan heb je ook nog de groep die het oude veren is gewend. Die zal een Xm snel hard als een plank vinden en direct gaan boren in de bollen.

Het is allemaal zo subjectief. Alles zou een stuk eenvoudiger worden als er een maatstaf zou zijn…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 december 2007 02:11 PM
  [ # 15 ]
gompy58 schreef:

Als ik dit soort dingen lees vraag ik me altijd af wat nu stug en wat nu zacht is….

stel dat iemand een nagelnieuwe xm uit de fabriek krijgt, is nog geen verkeerd handje met gereedschap aangeweest.

Je zet de km stand een 40.000 verder met de hand.

Vervolgens laat je er iemand in rijden en zeg je dat de xm stug is…  grote kans dat de persoon het ook als stug zal ervaren.
Dan heb je ook nog de groep die het oude veren is gewend. Die zal een Xm snel hard als een plank vinden en direct gaan boren in de bollen.

Het is allemaal zo subjectief. Alles zou een stuk eenvoudiger worden als er een maatstaf zou zijn…

met dat laatste ben ik het volmondig eens, als het gaat om het uitleggen van een probleem of het bespreken van comfort van bepaalde bollen.

Voor mijzelf weet ik dat het niet zo hoort. Er zit echt een fors verschil in de ene keer en de andere keer bij dezelfde verkeersdrempel. vanmorgen was er weer geen enkel probleem, een half uur geleden op dezelfde drempel weer hard als een BMW.

Nouja, even een check door chyparse kan geen kwaad, daarna maar eens verder zoeken.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook