ik kar met mijn BX op 98, op 95 loopt ie gewoon niet goed of helemaal niet
op octaan 100 doet ie het beste op en dat is te verkrijgen in duitsland, daar heeft namelijk de Shell V-Power een octaan van 100 !!!!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:ik kar met mijn BX op 98, op 95 loopt ie gewoon niet goed of helemaal niet
op octaan 100 doet ie het beste op en dat is te verkrijgen in duitsland, daar heeft namelijk de Shell V-Power een octaan van 100 !!!!!
Wat voor BX heb je?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Eric Vertogen schreef:We hebben zelf een BX basis uit ‘87 gehad en die reed perfect op LPG (dus loodvrij). Geen enkel probleem met het motortje en met gemak 350.000 km gereden. Kleppen gaven ook geen probleem. Zulke BXen ken ik nog wel meer die als BX14 op LPG rondreden midden jaren 80, dus loodvrij kan zeer goed met deze BXen.
Ok, da’s goed nieuws .
WYD schreef:vortex schreef:ik kar met mijn BX op 98, op 95 loopt ie gewoon niet goed of helemaal niet
op octaan 100 doet ie het beste op en dat is te verkrijgen in duitsland, daar heeft namelijk de Shell V-Power een octaan van 100 !!!!!Wat voor BX heb je?
GTi uit ‘88 en een opgepepte 16V uit ‘87
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
95 of 98
Ik ben overtuigd ga t meteen proberen 98 dus ben benieuwd
bx natuur
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
vortex schreef:ik kar met mijn BX op 98, op 95 loopt ie gewoon niet goed of helemaal niet
op octaan 100 doet ie het beste op en dat is te verkrijgen in duitsland, daar heeft namelijk de Shell V-Power een octaan van 100 !!!!!
Dan heeft je auto dus een groot probleem. Hoe staat je ontsteking? Ik zou niet met dat blok durven rijden. V-power met octaangetal 100 is gigantische volksverlakkerij, smerige leugens. Een octaangetal hoger dan hetgene waar je motor voor ontworpen is zal indien je motor geen problemen heeft nul komma nul winst opleveren. Een octaangetal van 100 is leuk voor motoren met belachelijk hoge compressieverhoudingen of op een hoogte van 5 kilometer.
Eenieder die dus gelooft dat z’n auto beter rijdt op V-power is dus kampioen zelfsuggestie.
GTi uit ‘88 en een opgepepte 16V uit ‘87
Ja, welke is het nou?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik rijdt in mijn 16v’s op 98. Mijn grijze loopt ook op 9 maar dat loopt i minder zuinig en als ik er dus 98 in gooit loopt het motortje lekkerder en hij rijdt zuiniger wat er op neer komt dat het evenveel kost!! dus er gaat altijd 98 in. Mijn zwarte heb ik nooit geprobeert op 95
mzzls
Erik Hannewijk
mzzls
Erik Hannewijk
ELF 124…
dat gooi ik in m’n 2-takt racer, is voor 2-takten met een hele kleine squish… heeft een heel hoog octaan gehalte, waneer het verbrand word ruikt het zoetig.
Ik weet eerlijk gezegt niet of dat ook goed loopt met een 4-takt, misschien wel bij een turbo motor :
Ik ben een paar keer in een pitbox geweest bij een GT race, daar gebruiken ze race benzine met een hoog octaan gehalte, maar dat ruikt echt heel ranzig!!!!!
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Ik heb gezien dat bij de duitse pompen “ultimate” te verkrijgen is.
Heeft een octaan gehalte van 100.
Of is dit hetzelfde als de nederlandse v power?
Mvg Joost
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Handjes schreef:Eric Vertogen schreef:We hebben zelf een BX basis uit ‘87 gehad en die reed perfect op LPG (dus loodvrij). Geen enkel probleem met het motortje en met gemak 350.000 km gereden. Kleppen gaven ook geen probleem. Zulke BXen ken ik nog wel meer die als BX14 op LPG rondreden midden jaren 80, dus loodvrij kan zeer goed met deze BXen.
Ok, da’s goed nieuws .
Ik denk dat het handig is om de kijken wat voor een (milieu?-)code staat aangegeven bij de technische gegevens van het voertuig. De auto’s met een S6 aanduiding moeten volgens mij al geschikt zijn voor loodvrij. En dat geldt volgens mij voor vrijwel elke benzine-citroen van na pakweg 1985. En auto’s met een U9 aanduiding hebben een katalysator, dus die mogen geeneens lood hebben, maar die zijn ook van een wat latere datum.
En aangezien LPG een octaangetal heeft van pakweg 107 zal detonatie geen probleem zijn!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Alcyone schreef:.....V-power met octaangetal 100 is gigantische volksverlakkerij, smerige leugens. Een octaangetal hoger dan hetgene waar je motor voor ontworpen is zal indien je motor geen problemen heeft nul komma nul winst opleveren. Een octaangetal van 100 is leuk voor motoren met belachelijk hoge compressieverhoudingen of op een hoogte van 5 kilometer.
Eenieder die dus gelooft dat z’n auto beter rijdt op V-power is dus kampioen zelfsuggestie.
Tsja, een octaangetal van 100 lijkt me inderdaad wat overdreven. Sommige auto’s kunnen zelfs een brandstof met RON 91 hebben! Maar die wordt hier niet verkocht, in Duitsland (alweer!) overigens wel. Shell claimt wel dat V-power een schonere verbranding zou opleveren en dat het tevens een reinigende werking van de motor zou hebben.
Persoonlijk vindt ik dit laatste nogal quatsch, alternatieve brandstoffen als Biodiesel/ PPO en ethanol zijn van nature al schoner, dus in dat opzicht is V-power inderdaad verlakkerij! En LPG is letterlijk brandschoon!!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
winnetou schreef:Ik denk dat het handig is om de kijken wat voor een (milieu?-)code staat aangegeven bij de technische gegevens van het voertuig. De auto’s met een S6 aanduiding moeten volgens mij al geschikt zijn voor loodvrij. En dat geldt volgens mij voor vrijwel elke benzine-citroen van na pakweg 1985.
Het ging hier eigenlijk om het octaangetal, niet om een loodvrijdiscussie. S6 geeft inderdaad aan dat je op loodvrij mag, maar daarmee weet je nog niet of dat 95 of 98 moet zijn. 1986 is inderdaad een grens die je zou kunnen nemen voor loodvrij (95 of 98).
Tcoh nog even een korte reactie: de S6 motoren (inderdaad vanaf ca ‘86, mijn BX Leader was destijds een van de eerste S6-en) zijn geschikt voor Euro 95. Het was bij die auto echter zeer aan te bevelen om elke 5 tankbeurten een keer gelood te tanken. Het was ook te horen als ik dat niet deed of er iets te laat mee was: je hoorde ‘m gaan pingelen.
(Met mijn DSpecial heb ik overigens zonder enige aanpassing 10 jaar “super” op Euro 95 gereden, en daar liep-ie beter op dan de Leader destijds )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
zowel de Gti en de 16V hebben een gevlakte kop, aangepaste ontsteking en meerdere aanpassingen aan het blok. vandaar dat een brandstof van 100 octaan beter rijd als 98, ik zeg niet dat het meer vermogen geeft !!!
op 95 loper de motoren gewoon weg heel slecht, of ze slaan daar gewoonweg op af.
niet iedereen rijd met complete standaard motoren
het vermogen is dan ook wel een stuk hoger als origineel, de GTi heeft 148,9 pk, de 16V heeft ook een andere chip en levert bijna 200 pk.
Als ik dan ook goed doortrap lusten ze allebei een aardige slok benzine (lees 1 op 5 )
gemiddeld ligt het verbruik op 1 op 8 bij normale rijstijl.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:zowel de Gti en de 16V hebben een gevlakte kop, aangepaste ontsteking en meerdere aanpassingen aan het blok. vandaar dat een brandstof van 100 octaan beter rijd als 98, ik zeg niet dat het meer vermogen geeft !!!
op 95 loper de motoren gewoon weg heel slecht, of ze slaan daar gewoonweg op af.niet iedereen rijd met complete standaard motoren
het vermogen is dan ook wel een stuk hoger als origineel, de GTi heeft 148,9 pk, de 16V heeft ook een andere chip en levert bijna 200 pk.
Als ik dan ook goed doortrap lusten ze allebei een aardige slok benzine (lees 1 op 5 )
gemiddeld ligt het verbruik op 1 op 8 bij normale rijstijl.
Zo mag ik het horen!